4191
Sök

Handbroms problem saab 900 -94

10 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
Jag har en saab 900 94a som verkar vara omöjlig att fixa handbromsen på. Har bytt vajrar, belägg och skiva spänt både under bilen på vajrarna samt inne i trumman men funkar fortfarande inte :S

1 043 Inlägg
10 september 2009
Byt handbromsbackarna och kolla om allt går lätt.

10 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
ja var backarna jag menade. Gjorde även om ett fäste så det skulle ligga lite "spänn" på vajern dock utan något lyckat resultat..

1 043 Inlägg
10 september 2009
Har du justerat vid hjulen först och vajern sedan?

10 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
ja först när jag bytte vajer så spände jag bara vid vajern. sen testade jag och ingen skildnad så köpte jag nya backar och bytte igen utan resultat så "nollställde" vajern och testade att spänna vid hjulet. och nu har jag tagit bort vajrar backarna, tillbaka med skiten och dom tar fortfarande inte hur mycket jag än spänner.

1 043 Inlägg
10 september 2009
När du spänner vid hjulen så kan du väl spänna så att hjulet låser?
Annars är det nog fel backar.

5 089 Inlägg
10 september 2009
Först ska du spänna ute vid hjulen, och sen vajjern? Gjort detta i den ordningen?

och av egen erfarenhet så måste man spänna handbromsen hårt som satan, ut och köra å dra handbromsen upp och ner läänge.. för att sedan igen åka in och spänna handbromsen på nytt. det är så jag har fått göra dom fem-sex gpngerna jaghar bytt backar på dessa bilar.

\Lindgren

10 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
Jaa jag ska prova göra som du sa Lindgren tycker bara det är så sjukt att något så lätt ska kunna krånga så jävla mycket. Ena sidan tar den godkänt på iaf och på högersida tar den inte ett piss

Bilmekaniker
235 Inlägg
12 september 2009
kan va så att du måste ha en distans på ena vejern "under dig"! Ta en m8 mutter och gör ett lagom hål i så du kan trä över den! Där du sjysterar vejern då!  Behövs om plattan där vejrarna går ihop sitter snett!   Sen vid hjulen spänner du ut sjysteringen helt och lossar 5 hack! sen sjysterar du vid vajern, lång 13 hylsa!  Smörj EJ hjulbultar bak! Kan paja allt då!

10 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
jaa det med en distans har jag på dock har man juh haft kopparpasta på hjulbultarna. Men är så jävla sjukt att något här ska inte behöva så här mycket jobb tycker ja.

Bilmekaniker
235 Inlägg
13 september 2009
Fick du rätt vejern vid tanken o de? smile Lite bökingt utan lyft! smile

10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
aa fick på allt som det skulle stod i en smörjgrop:P men slutar väll att man får lämna in bilen för handbromsen känns juh lagomt piss.

Sök