3810
Sök

Råd om min nyköpte singel supra

170 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#1
Hej har precis köpt en extrem supra singel turbo med 620 hk. Den är seriöst byggd med alla lager bytta, eagle stakar, cp kolvar, steg 3 koppling mm mm. Allt är av bästa vara i motorn och den har bara gått 250 mil sen ombyggnad.

Min fråga är hur jag ska sköta den så att den håller. Jag kör inte så jätte hårt alla gånger så tycekr inte det ska vara något problem men man vet ju aldrig för skulle det hända något när inget är orginal under huven så blir det mindre kul.

Jag har massa extra mätare för olja vatten lambda så undrar vilket värde dom får högst visa för att det inte ska vara skadligt för motorn.

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349

36 Inlägg
10 september 2009
#2
Det där var ju en fin fråga. Alltid värma upp och kyla bilen ordentligt är ju A och O. Regelbunden service med finaste olja, filter o stift. Att hålla koll på din EGT och oljetemp är ju viktigt om du åker hårt.

Vad har du för spec på bilen?

Supraman
2 300 Inlägg
10 september 2009
#3
Byte olja + filter max 500 mil mellan bytena.
Olja behöver inte va det dyraste men inte det billigaste man hittar heller.
Hinner oljan bli genomsvart så e det läge att göra oljebytena tätare.

Lambda e den man ska hålla koll på när man börjar leka med gasen.
den får inte gå magert, mellan 0,9-0,8 i lambda är lämpligt när det börjar pinna på.
Magrare mot lambda 1 så blir det risk för spikningar, fetare än 0,8 så dränker man den i princip.

Sen fungerar kylet osv så behöver man inte råstirra på dom, bara kolla så att dom inte sticker i väg och visar onormala värden.

När det gäller olja, filter och dyl så kan man likagärna gå till mekonomen, toyota el dyl och köpa de man behöver.
Det behöver inte stå hks eller greedy el apexi eller vad alla märkena nu heter för att de ska funka.
Senast redigerat av Stefan Varberg (11 september 2009)

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Amatör
444 Inlägg
10 september 2009
#4
BIld o spec på bilen =0)


170 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#5
beathacker skrev:
BIld o spec på bilen =0)

Här kommer info. bilder kommer sen!

*Greddy 3radig intercooler

*Koyo Kylare/lock

*Greddy oilcap

*Greddy Catchtank

*Greddy ventilkåpa

*TRD 320km/h Hastighetsmätare

*Greddy mätare 60mm, Laddtryck,Oljetemp,Vattentemp,Oljetryck,Grenrörstemp, med Greddy dator

*Greddy TurboTimer

*HKS Dli tändförstärkare

*HKS F-Con V PRO + habelhärva

*AEM Bredbandslamda

*Greddy typ R dump

Motor -09 ,allt viktat och balanserat
Block:
*Borrat block till 86,5 / toppdeckat
*Eagle Stakar
*CP kolvar
*Clevite 77 lager
*Nya spännare/remmar/tätningar/pump
*Arp bultar till ram/vevöverfall

RPS Stage 3 koppling med RPS-syn-r-g svänghjul

Topp:

*Ferrea dubbla fjädrar
*Ferrea titan retiners
*Ferrea knaster
*Ferrea 1mm större ventiler
*nya tätningar
den är mycket fint portad kanalerna är grymt mycket större än orginal
*ARP bultar
*HKS 264 Kammar
*HKS Stift
*HKS kamrem
*AEM ställbara kamdrev

Turbo/Bränsle
*Boostlogic T61 DBB, polerat kompressorhus
*Turbolanket
*Boostlogic Grenrör
*Tial 44mm wastegate/screamer pipe
*3" Avgas hela vägen

* Precision 1000cc Injectors
* Boost Logic Fuel Rail
* Dubbla GSS341 Walbro Pumps
* Aeromotive -10AN Fuel Filter
* Aeromotive -10AN Fuel Pressure Regulator
* 0-100PSI Fuel Pressure Gauge

m.m, m.m

nyligen mappad hos JRM-Racing på Shell V-power med HKS F-Con V PRO

Effekt 620hk på hjulen ca 800nm

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349


Sök