2774
Sök

Burkens Bmw 325 E36 -1992

137 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Blev precis tagen för fortkörning så nu vet jag inte vad jag ska göra. Körde 81 på rådhusgatan (50-väg), så jag antar att de klipper det. Faan också. Satt bara i mina egna tankar och tänkte inte på hur fort jag körde, och det var min kompis bil, som inte har något motorljud och jag är inte van vid det efter att ha kört min. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Fan fan fan. Som grädde på moset fick jag 4000kr i böter också. Och bilen lär jag ju inte kunna få såld.. Kan inte gå mycket sämre för mig nu..
Senast redigerat av johanbjork (10 oktober 2009)

80 Inlägg
10 oktober 2009
Segt för dig, med problem med bilen och fortkörning. Och för att få dig att känna dig lite bättre, så ska jag berätta min lilla bmw historia. Och den är allt annat än lycklig. För ca ett år sedan köpte jag en 520i touring, som rullat 13850 mil. Allt var frid och fröjd, fram till veckan efter att jag köpt den.

Då la bränslepumpen av. Efter det så la vindrutetorkaren bak av, AC-fläkten, centrallås enheten, bromsbeläggen fram, vevaxel censorn, insugs censorn. Allt detta på ca 3 månader. Sedan fungerade bilen fint ett par månader.

Tills för två veckor sedan, då jag lämnade in den igen. Bakaxel bussningar, remmar, fläktmotorn, bromsbackar, broms skivor runt om, bromsbelägg, avgasfästen. Så även ifall det känns tungt så finns de dem som har det värre. Jag har nog lagt 25-30.000kr i reparationer på min bil, och jag kör väldigt lungt, men långa sträckor och det är då BMW ska må som bäst. Säger dom som förstår sig på BMW.

Så, tappa inte sugen. Och lycka till!

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
10 oktober 2009
Hej Johan!  Fasen vad tråkigt med fortkörningen. Men det är bara att bryta ihop och komma igen.  Se det som så att nu har du tid att fundera på bilen , antingen reparera den eller sälja den , du behöver ju inte stressa fram ett beslut. Och med bil i vinter hade det ändå bara blivit en massa utgifter med däck, bensin och annat som sladdas trasigt :-).
Så deppa en stund men ta det som en lärdom, du kommer att bli starkare efter detta, tro mig.

//Hälsningar Urban

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

137 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Carljor skrev:
Segt för dig, med problem med bilen och fortkörning. Och för att få dig att känna dig lite bättre, så ska jag berätta min lilla bmw historia. Och den är allt annat än lycklig. För ca ett år sedan köpte jag en 520i touring, som rullat 13850 mil. Allt var frid och fröjd, fram till veckan efter att jag köpt den.

Då la bränslepumpen av. Efter det så la vindrutetorkaren bak av, AC-fläkten, centrallås enheten, bromsbeläggen fram, vevaxel censorn, insugs censorn. Allt detta på ca 3 månader. Sedan fungerade bilen fint ett par månader.

Tills för två veckor sedan, då jag lämnade in den igen. Bakaxel bussningar, remmar, fläktmotorn, bromsbackar, broms skivor runt om, bromsbelägg, avgasfästen. Så även ifall det känns tungt så finns de dem som har det värre. Jag har nog lagt 25-30.000kr i reparationer på min bil, och jag kör väldigt lungt, men långa sträckor och det är då BMW ska må som bäst. Säger dom som förstår sig på BMW.

Lät inte heller så kul, men jag kommer ju inte få köra bil nu. Vet inte på hur lång tid, och bilen lär jag inte få såld med alla fel, samt prick i registret.. Hoppas det går bättre med din Bmw!

137 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
eastmotorsport skrev:
Hej Johan!  Fasen vad tråkigt med fortkörningen. Men det är bara att bryta ihop och komma igen.  Se det som så att nu har du tid att fundera på bilen , antingen reparera den eller sälja den , du behöver ju inte stressa fram ett beslut. Och med bil i vinter hade det ändå bara blivit en massa utgifter med däck, bensin och annat som sladdas trasigt :-).
Så deppa en stund men ta det som en lärdom, du kommer att bli starkare efter detta, tro mig.

//Hälsningar Urban

Tack så mycket! Det jobbigaste är dock inte att bli av med körkortet så jag förmodligen måste betala ett nytt, utan att jag måste vänta så otroligt länge innan det kommer ske. Lär väl få vänta 2-4 år? sad

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2009
Carljor skrev:

Säker på att den rullat 14000 mil då? smile

@TS: Tråkigt, med det är bara att vänta och ta om kortet igen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
10 oktober 2009
johanbjork skrev:
eastmotorsport skrev:

//Hälsningar Urban

Tack så mycket! Det jobbigaste är dock inte att bli av med körkortet så jag förmodligen måste betala ett nytt, utan att jag måste vänta så otroligt länge innan det kommer ske. Lär väl få vänta 2-4 år? sad

Synd med kortet Johan. Men några 2-4 år behöver du inte vänta på att få ta om det.
Jag skulle gissa att du får en spärrtid på 2 månader samt att du måste göra om både kunskaps och körprovet.

/Adam

137 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
just-chill skrev:
johanbjork skrev:
eastmotorsport skrev:

//Hälsningar Urban

Synd med kortet Johan. Men några 2-4 år behöver du inte vänta på att få ta om det.
Jag skulle gissa att du får en spärrtid på 2 månader samt att du måste göra om både kunskaps och körprovet.

/Adam

Är du säker? Körde 31km för fort. Det var näst grövsta enligt deras tabell.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2009
johanbjork skrev:
just-chill skrev:
johanbjork skrev:

/Adam

Hade du "bara" kört 30km för fort hade du inte ens blivit av med kortet, tyvärr. Så sådär jättefarligt tror jag inte 1km/h är smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

137 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
johanbjork skrev:
just-chill skrev:

/Adam

Hade du "bara" kört 30km för fort hade du inte ens blivit av med kortet, tyvärr. Så sådär jättefarligt tror jag inte 1km/h är smile

Jag hoppas och tror på det smile Hoppet är det sista man har kvar!

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
11 oktober 2009
Tyvärr har du nog inte mycket hopp grabben, prövotiden gör att kortet ryker vid minsta företelse...

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 oktober 2009
vad jag har lärt mig så gäller samma regler för dom med prövotid. Dvs över 33km/h (eller va det 34km/h?) så ryker körkortet för både "icke prövotid" OCH "prövotid". Skillnaden är väl att "icke prövotid" får tillbaka sitt kort inom några månader, medans en person med prövotid måste ta om kortet. Men jag har haft fel förr.. wink

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
11 oktober 2009
Googlade lite; Utdrag ur trafikjuristen.se

Med andra ord,hoppet finns Johan!

PrövotidDen som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
11 oktober 2009
Jag hade för mig att om man gör något olagligt i trafiken under prövotiden så ryker kortet direkt och man får ta om det efter ett tag.

Flashback.info skrev:
Men om just körkortsindragningen då. Under sin prövotid så bedöms man exakt lika hårt av länsstyrelsen under sin prövotid som den som har haft sitt körkort i 50 år. Skillnaden ligger i att om länsstyrelsen väl gör ett körkortsingripande under pörvotiden, får man inte tillbaka kortet per automatik. Man måste göra om teoriprov samt körprov efter spärrtiden för att visa att man har kunskapen nog att ha körkort. Även den som inte har prövotid kan råka ut för detta, men då om man får sitt körkort indraget i mer än 12 månader (för det behövs ett ganska grovt brott, t.ex. grovt rattfylleri, mer än 1 promille)

137 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
eastmotorsport skrev:

PrövotidDen som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.

Oj, det lättate upp humöret lite grann! Hoppas verkligen det räcker med nytt förarprov då. Ska ringa körkortmyndigheten imorgon! Tack för all stöttning från er. Det känns mycket lättare då! smile

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
11 oktober 2009
Det räcker antagligen med ett nytt förarprov, dock efter spärrtiden smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 oktober 2009
eastmotorsport skrev:

Då var jag inne på rätt spår alltså wink
Men tyvärr lär bötern vara rätt saftig.. 4-5k kanske?
Senast redigerat av Casy (11 oktober 2009)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
11 oktober 2009
Klipper in ytterligare info från trafikjuristen.se

Fortkörning
Tabellerna omfattar hastighetsöverträdelse med uppemot och i vissa fall över den dubbla hastigheten jämfört med den tillåtna. Det bör därför påpekas att, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, en hastighetsöverträdelse kan straffas som vårdslöshet i trafik respektive grov vårdslöshet i trafik, varvid en längre återkallelsetid än den i denna tabell angivna tiden kan komma beslutas av länsstyrelsen. Bedöms riskerna vid en extrem fortkörningen som mindre ogynnsamma, t.ex. en i övrigt bilfri motorväg en ljus sommarnatt, straffas gärningen inte sällan som en fortkörning och inte som vårdslöshet i trafik (se t.ex. detta fall).

Varning istället för återkallelse vid överskridande med mer än 30 km/h på 50-, 70-, 90- och 110-väg är extremt sällsynt. Rent formellt finns det goda möjligheter för länsstyrelserna att besluta om varning istället för återkallelse vid exempelvis en tillfällig hastighetsöverträdelse med 141 km/h på en i övrigt trafikfri motorväg, men i praktiken inträffar det nästan aldrig, inte ens då körkortsinnehavaren har ett mycket långt och tidigare anmärkningsfritt körkortsinnehav samt kan påvisa stort behov av körkort. Man kan ju rimligen tycka att en mer nyanserad bedömning borde ske - inte minst för att systemet ska ha acceptans hos allmänheten och påverka det allmänna rättsmedvetandet i positivt riktning - men så är alltså inte fallet.

FORTKÖRNING
Km/h  Normalpåföljd Kommentar
På väg med hastighetsbegränsningen 30km/h
46-49 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
50-59 2 månader   
60-69 3 månader   
70-79 4 månader   
80-89 minst 5 månader   
90-99 minst 6 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h
75-80 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
81-90 2 månader Varning vid "särskilda skäl". 
91-100 3 månader   
101-110 4 månader   
111-120 5 månader   
121-130 6 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 70 km/h
95-100 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
101-110 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
111-120 3 månader   
121-130 4 månader   
131-140 5 månader   
141-150 6 månader   
151-160 8 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
121-130 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
131-140 3 månader   
141-150 4 månader   
151-160 5 månader   
161-170 6 månader   
171-180 8 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 110 km/h
135-140 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
141-150 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
151-160 3 månader   
161-170 4 månader   
171-180 5 månader   
181-190 6 månader   
191-200 8 månader
Senast redigerat av eastmotorsport (11 oktober 2009)

137 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Casy skrev:
eastmotorsport skrev:

Då var jag inne på rätt spår alltså wink
Men tyvärr lär bötern vara rätt saftig.. 4-5k kanske?

4k hmm

137 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Har nu fått bred som jag ska svara på med min "ursäkt/anledning" till mitt beteende som ledde till fortkörning. Ska be pappa om hjälp och skriva ihop det och skicka tillbaka. Har ju inte råd med bilen nu så den ska ställas av någonstans. Vart det blir är inte bestämt, men det blir över vintern i alla fall så jag får in lite pengar. Får fixa bilen till sommaren igen och ställa på den igen. Synd bara att man är pank..

Sök