4445
Sök

Behöver en viss hjälp med slutsteg

101 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Tja..

Är så att jag har sammalagt 3 slutsteg.
1: 4-Kanals Tävlingsslutsteg Dynamic DA804R  Se gärna " http://www.mds.se/?artnr=da804r "
2: MDS GP800 Mono block.
3: MDS "något" men såg precis på MDS sidan. Men den ser så här ut TYP. Se gärna " http://www.mds.se/?artnr=173004 " Fast det är ett Mono block!.

Ja Testade o koppla mono + mono men det gick ikke dock!.
Även det sägs det inte funkar så testade jag med mina egna ideér.

Men! Jag kanske har fel eller rätt. men går det att koppla ihoppa monoblock till 4kanals slutsteget?.
För jag ska driva min 15"  " 15" Audiophile Pro APX 15 Pro bashögtalare " se gärna

" http://www.mds.se/?artnr=115015 "

Jag driver den just nu med ett monoblock MDS " något" 2500whatt bla bla osv.
Men jag får inte ur allt effekt på bassen dock!.

Ni som vill skriv ett svar. ni andra, tack för ni tog eran tid o läsa. Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 september 2009
Hur menar du nu, ska du driva basen med alla steg? Det går icke, bara att glömma. Sälj iväg dom du har istället och köp dig ett rejält monoblock så blir det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

101 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur menar du nu, ska du driva basen med alla steg? Det går icke, bara att glömma. Sälj iväg dom du har istället och köp dig ett rejält monoblock så blir det bra.

Precis. De är bryggtbart slutsteg - 4kanals slutsteg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 september 2009
Ja det 4-kanaliga är bryggbart, till två kanaler. Alltså om basen har dubbla talspolar så skulle du teoretiskt sett kunna driva den med det steget, men då får varje spole 280Wrms, så så blir det väldigt känsligt att ställa in för att spolarna ska få samma effekt. Men även om du gör så så kan du inte blanda in monoblockarna, det är bara att glömma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
11 september 2009
håller med chrillan. Det du har nu är 3 "småsteg" och vad du behöver är ett "storsteg". Sälj och köp rätt.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
11 september 2009
Har ett steg som borde räcka till att försörja din bas. Hör av dig ifall du är intresserad.

"When innovation meets passion!"

101 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
oki doki..

101 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
Upptadera lite med en annan fråga..

Kan man koppla in 1monoblock till 1 spole och 1 (mononlock Lika dant) till 2:a spolen? till samma bass.
Blir det bra ljud eller det blir dåligt?. Funkar det tro?

379 Inlägg
19 september 2009
XxetrOxX skrev:

Kan man koppla in 1monoblock till 1 spole och 1 (mononlock Lika dant) till 2:a spolen? till samma bass.

ne så vitt jag vet så går de inte ens med 4kanaligt steg och en bas...
då funkar det inte heller brygga från ena steget till det andra
men men de nog bäst att googla fram svaret
kolla detta vettja
http://www.docentdecibel.se/faq/billjud … rod_8.html

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

379 Inlägg
19 september 2009
Hur kopplar men med dubbla talspolar?

En högtalare med dubbla talspolar har en spole lindad utanpå den andra och har därför fyra anslutningar. Två minus, två plus.
Detta gör att man kan koppla högtalarna på flera olika sätt beroende på det slutsteg man har.

Koppla ALDRIG en spole per kanal till ett stereoslutsteg eller ett slutsteg till varje spole.
Detta kan bränna slutstegen och även förstöra högtalaren.
Bästa resultat får du om du använder båda spolarna på högtalaren, så köp ett slutsteg som klarar detta.
I våra exempel har vi använt element med dubbla talspolar och som har en impedans på 4 ohm i varje spole.
Det finns även element med andra impedanser. Är det 2 ohms spolar och då halveras alla värden i skisserna.
Om du bara har en högtalare så välj en av kopplingarna för stereo till det.

källa: google.com

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

16 197 Inlägg
19 september 2009
Deutsch-style skrev:

En högtalare med dubbla talspolar har en spole lindad utanpå den andra och har därför fyra anslutningar. Två minus, två plus.
Detta gör att man kan koppla högtalarna på flera olika sätt beroende på det slutsteg man har.

Koppla ALDRIG en spole per kanal till ett stereoslutsteg eller ett slutsteg till varje spole.
Bästa resultat får du om du använder båda spolarna på högtalaren, så köp ett slutsteg som klarar detta.
I våra exempel har vi använt element med dubbla talspolar och som har en impedans på 4 ohm i varje spole.
Det finns även element med andra impedanser. Är det 2 ohms spolar och då halveras alla värden i skisserna.

vilket e helt FEL..

de går hur bra som helst att köra me ett 4kanals steg till en bas me dubbla 4ohms spolar... bara att brygga 2kanaler per spole, de "svåra" e dock att gaina steget lika på front å rear om man inte vet hur man gör.

samma gäller 2 monoblock..     de går att köra ett monoblock per spole som man vet va man håller på me.. inget ja rekomenderar för nybörjare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

101 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
Deutsch-style skrev:
XxetrOxX skrev:

ne så vitt jag vet så går de inte ens med 4kanaligt steg och en bas...
då funkar det inte heller brygga från ena steget till det andra
men men de nog bäst att googla fram svaret
kolla detta vettja
http://www.docentdecibel.se/faq/billjud … rod_8.html

Ju mer Ohms Ju bättre kräm blir det ifrån bassen eller?.

101 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Deutsch-style skrev:

vilket e helt FEL..

de går hur bra som helst att köra me ett 4kanals steg till en bas me dubbla 4ohms spolar... bara att brygga 2kanaler per spole, de "svåra" e dock att gaina steget lika på front å rear om man inte vet hur man gör.

samma gäller 2 monoblock..     de går att köra ett monoblock per spole som man vet va man håller på me.. inget ja rekomenderar för nybörjare.

4 kanalaren ska jag sälja, Tack annars för tipset

Okej, så om jag kör 2 olika monoblock så gör det inget? 
Jag är rätt så bra på ljud, men ja, allt kan man inte veta Dock! smile.
Ska man inte ställa in samma på båda monoblocken ? så de spelar ut lika mycket menar jag på.

Om vi säger att jag spelar 2000whatt på den 1 spolen. 1500what på den 2:a spolen. är det kört då? haha.
Oh herregud...
Senast redigerat av XxetrOxX (19 september 2009)

Sök