3098
Sök

Växelspaken har lossnat på min Ford Taunus -73 !!!

1 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Växelspaken har lossnat på min Ford Taunus -73 !!!

Hur gör man för att laga detta ???
Spaken började helt plötsligt med att ingen växel ville hoppa i, utan man kunde föra den i alla lägen utan att något hände. Jag kände efter och fick plötsligt spaken i handen. Såg att den var utformad som "en eldgaffel" längst ner, men vet nu inte hur man får fast den. Måste man byta låda helt, eller finns det någon del som håller fast den längst ner som man kan köpa och sätta dit ?
Såg även att det var en krans med metallclips och nylonkona längre upp på spaken som lossnat.
Räcker det med att sätta fast dom igen ???

Tacksam för svar från en annars nöjd Taunusåkare.

blacken
12 september 2009
Ganska vanligt att dom lossnar ibland, troligast så är det gängorna (stora plastmuttern) som är keffiga. Men kan ibland använda gängtape för att få den att gänga "sjysst" igen, och surra fast den (plastmuttern) runt lådan med lämpligt surrnings material, typ "trajjamutter" big_smile. Men botanisera på skrotarna ifall det skulle finnas en frisk där. Är inte helt säker men har för mig att det finns spakar som har en metallmutter istället för en plast dito..
Senast redigerat av blacken (12 september 2009)

2 024 Inlägg
12 september 2009
Inget ovanligt alls.
Den där nylonkronan är gängad och ska gängas ner i växellådan, med tiden så går de där gängorna åt skogen och spaken lossnar. Ett helvete att försöka få fast det igen.
Alternativet är att hitta en spak från en skrot, granada och taunus med 4-cyl har den 4-vxl lådan.
Ett bättre alternativ är att byta till en modernare 5-växlad från en Sierra upp till -88.
Har jag inte bara haft tur innan så passar den att bara skruva rakt på, med undantag för att borra ett par nya hål i fästplåten.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök