3008
Sök

Lite frågor ang. baslådor, slutsteg och högtalare.

10 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Köpte en Volvo S40 2.0T för ett tag sen, och tänkte att jag ska uppgradera ljudsystemet lite. Det som sitter i nu är följande:

Bilstereo: Pioneer DEH-2100UB http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1732
2 Volvo original 4 tums diskanthögtalare i instrumentbrädan,
2 Volvo original 5,25 tums högtalare i framdörrarna och
2 volvo original 5,25 tums högtalare på hatthyllan.


Nu är det så att jag skulle vilja få lite bättre bas, men ändå inte lägga alltför mkt pengar. Jag vet inte vad jag ska köpa förnåt för att uppnå detta mål och jag har ingen aning om vilken effekt högtalarna har som sitter i nu, för det står inte på de.

Det jag har funderat på är om jag ska köpa aktiv baslåda med inbyggt slutsteg, och isåfall om det räcker för att få ett skönt ljud eller om jag borde byta ut högtalarna också och isåfall vilka ska jag byta? Kan tillägga att jag inte hade tänkt såga upp hålen, så isåfall får det bli högtalare som har samma tum som de som sitter där just nu.

Eller om jag ska köpa en passiv baslåda och köpa ett slutsteg också, och isåfall hur mkt watt det borde vara på och hur många kanaler man ska ha på slutsteget, har ingen aning om vad en kanal är eller vad den gör ens.

Så mina frågor är:

1. Tjänar man mkt "ljud" på att byta upp högtalarna till ett par bättre med samma tum?

2. Räcker det i mitt fall med att köpa en baslåda? Ska den isåfall vara aktiv/passiv?

3. Vad ska man ha för watt? borde man ha mindre watt i slutsteget o baslådan så att man inte spränger högtalarna, eller borde man har mer watt så att man senare kan uppgradera sina högtalare?

4. Om man köper en aktiv baslåda, kan man koppla på sina högtalare på det inbyggda slutsteget också eller är det bara basen som kan ligga på slutsteget?

5. Vad är ett slutstegs "kanal", och hur många borde man köpa? Är det bättre att köpa ett slutsteg med fler?


Som ni ser är jag nybörjare när det gäller billjud ^^ Kan tillägga att min bugdet ligger på ca max 4000:- men är öppen för alla förslag! smile

Tack!
Senast redigerat av Tobbeehh (13 september 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#2
1. Det beror på vad du driver dem med. Driver du högtalarna med stereon och då med den som du har nu, så märker du säkert en liten skillnad mot dyrare högtalare. Driver du de nya högtalarna med steg däremot så blir det en stor skillnad oftast. Sedan är ett dyrare element oftast "bättre" i återgivningssynpunkt alltså du upplever ett mer "renare" ljud än det billigare. (detta är min uppfattning av org elementet i en golf 4a -98a mot JBL 6,5orna jag satte in sedan. Märkte stor skillnad i "klanget").

2. Mitt tips till dig är att köpa en passiv låda eftersom du då kan välja och vraka lite hur du vill med element, låda och steg. En aktiv låda ger dig inte dessa möjligheter utan man kan bara "hoppas att den spelar som du vill". Jag har inte världens krav på bas men mina planer tex är att köpa ett beggat DLS CA12 som levererar 400wrms (konstant watt) i 2 ohms impendans. Jag ska med detta steget driva en Re Audio RE 12D4 bas i en 30liters sluten låda. Detta kanske inte säger dig mycket men det är en 12 tumsbas i en sluten låda som ger mer "kontrollerad" och "renare" bas än en portad låda. Som sagt, jag är inte en ljudtok som de flesta är här inne så jag behöver inte 6 15tumsbasar som kan spela flera hundra db. Denna basanläggning kommer kosta mig runt 2600 (steget köper jag beggat).

3. Watt ska du för det första inte stirra dig blind på. För det andra är det mycket bättre att köra överdimensionerat än för klent dels pga uppgraderingsmöjligheten men också för att kunna driva högtalarna fullt ut med marginal. Du spränger inte högtalarna bara för att du har fler watt u slutsteget än vad de är specade för.

4. Steget är specat för basen och det du kopplar in är lågnivå, remote, ström och jord.

5. En kanal är en utgång för högtalarens plus och minus. Den driver ett element. En tvåkanaligt slutsteg kan du tex driva 2 6,5koaxer eller 2 st 6,5kit. Ett tvåvägs kitsystem är ett system som binder en midbas med en diskant genom ett delningsfilter. Ett trevägs kitsystem är ett system som driver en midbas, mellanregister och diskant genom delningsfilter. Antalet kanaler på steget styr hur många högtalare du kan koppla in. Ska du ha ett kitsystem fram och en 6,5a tex på varje sida bak så kommer du behöva 4 kanaler. Ett slusteg med en enda kanal kallas monoblock och på det kör man lämpligast en bas eller flera paralellkopplade basar.

nu är det sent på natten och jag kanske svamlade på en liten detalj men jag kände verkligen för att skriva av mig. hoppas du förstår lite bättre nu smile

/Mvh

1 131 Inlägg
13 september 2009
#3
Då din HU bara har en lågnivå (ifall du inte har tänkt att byta den) och bara vill ha lite extra bas så rekommenderar jag dig att köpa ett 4 kanaligt steg. 2st 5.25" midbasar (till framdörrarna) och 4" kit eller koax (till instrumentpanelen)

Monterar du midbasarna stumt och dämpar rätt så kan du få ut bra mkt bas ur dörrarna smile


Om du dock så illa tvunget vill ha en baslåda så är väl ett 4 kanaligt steg, ett 5.25" kit och 1-2st basar det du ska satsa på med tanke på din budget smile


10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#4
Tackar för svaren!

4. Steget är specat för basen och det du kopplar in är lågnivå, remote, ström och jord.

Okej, vad blir det att man får dra för kablar om man köper passiv låda med ett externt slutsteg och vart drar man de?
5. En kanal är en utgång för högtalarens plus och minus. Den driver ett element. En tvåkanaligt slutsteg kan du tex driva 2 6,5koaxer eller 2 st 6,5kit. Ett tvåvägs kitsystem är ett system som binder en midbas med en diskant genom ett delningsfilter. Ett trevägs kitsystem är ett system som driver en midbas, mellanregister och diskant genom delningsfilter.

Vad är skillnaden på 2 st 6,5koaxer och 2 st 6,5kit? :p Så ett tvåvägs kitsystem är 2 högtalare som har både midbas och diskant i samma högtalare? och trevägs är 2 högtalare som har midbas, mellanregister, och diskant i samma högtalare? smile

Antalet kanaler på steget styr hur många högtalare du kan koppla in. Ska du ha ett kitsystem fram och en 6,5a tex på varje sida bak så kommer du behöva 4 kanaler. Ett slusteg med en enda kanal kallas monoblock och på det kör man lämpligast en bas eller flera paralellkopplade basar.

Hm okej, så ska jag ha ett slutsteg som ska styra 1 baslåda, 2 diskanter och 4 högtalare så behöver jag ett 7 kanaligt slutsteg? ^^ eller räknar man högtalarna parvis, tex 1 baslåda, 1 par diskanter, 2 par högtalare=4 kanals slutsteg?

Vad exakt ingår i ett framsystem? Är det diskanterna i instrumentbrädan och högtalarna i framdörrarna då elr, och resten är baksystem?  Jag vet att jag har diskanter i instrumentbrädan men hur vet jag om jag har midbas eller mellanregister på högtalarna på hatthyllan och i framdörrarna?


Om du dock så illa tvunget vill ha en baslåda så är väl ett 4 kanaligt steg, ett 5.25" kit och 1-2st basar det du ska satsa på med tanke på din budget

Men vrf just ett 4 kanaligt steg? ^^Hur räknar du fram det? ;p

Sen en grej till, hur ska jag räkna ut hur många watt mitt slutsteg ska vara på? Jag har ju volvo originalhögtalare just nu, och det står ju inte på de, men sen vill jag har lite mer watt i slutsteget, så jag skulle kunna uppgradera högtalarna också.. Men räknar man ihop alla högtalarnas wrms + baslådans wrms och köper ett slutsteg med lite mer wrms än vad man får fram? Eller hur gör man? ^^


Tack så mkt! smile
Senast redigerat av Tobbeehh (13 september 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#5
Okej, vad blir det att man får dra för kablar om man köper passiv låda med ett externt slutsteg och vart drar man de?

det externa slutsteget kopplar man till element via dess kanaler. Sedan är det precis samma kablar som till den aktiva lådan. Jordkabeln jordar av steget, alltså du ska fästa den i tex en bältessträckare, någonting som har bra kontakt med metallen (helst en balk) i bilen. Strömkabeln drar du från batteriet och då säkrar av kabeln på vägen med en säkring specat för kabeln inte längre än 30cm från batteriet. Remoten drar du från stereon och det är den som sätter på steget när stereon sätts på. I stereons ISO-kablage brukar det vara en blå kabel med en vit strimma i. Lågnivåkabeln är två rca-kontakter (left och right) och dessa dras från stereon till stegets input (L och R). Sedan drar du elementets plus och minus till kanalerna på steget.

Vad är skillnaden på 2 st 6,5koaxer och 2 st 6,5kit? :p Så ett tvåvägs kitsystem är 2 högtalare som har både midbas och diskant i samma högtalare? och trevägs är 2 högtalare som har midbas, mellanregister, och diskant i samma högtalare? smile

Skillnaden är att koaxiala högtalare har diskanten monterad på sid och ett kitsystem har den "fri" från midbasen. Ett tvåvägs kit består av 6 komponenter. 2 st midbasar (kan vara 4", 5,25", 6,5" osv), 2 st diskanter (1" är vanligast), 2 st delningsfilter som delar av frekvensen så att diskanterna får de höga och midbasen de lite lägre. Ett trevägs kit består av 8 komponenter. 2 st midbasar, 2 st diskanter, 2 st mellanregister och 2 st delningsfilter. Som du ser är ett kit en uppsättning per sida. Det är olika element alltså, inte alla i samma smile

Hm okej, så ska jag ha ett slutsteg som ska styra 1 baslåda, 2 diskanter och 4 högtalare så behöver jag ett 7 kanaligt slutsteg? ^^ eller räknar man högtalarna parvis, tex 1 baslåda, 1 par diskanter, 2 par högtalare=4 kanals slutsteg?

Om du ska ha ett slutsteg som driver en baslåda och ett kitsystem behöver du antingen ett 4-kanaligt eller ett 3kanaligt. Om du väljet ett 4kanaligt så kan du nämligen brygga 2 av kanalerna till en kanal och då driva baslådan med denna. De andra 2 kanalerna driver kitsystemet. Du kopplar nämligen kitsystemet till kanalen på steget via delningsfiltret så du behöver inte en kanal för varje element i kitsystemet om du förstår.

Vad exakt ingår i ett framsystem? Är det diskanterna i instrumentbrädan och högtalarna i framdörrarna då elr, och resten är baksystem?  Jag vet att jag har diskanter i instrumentbrädan men hur vet jag om jag har midbas eller mellanregister på högtalarna på hatthyllan och i framdörrarna?

Ett framsystem kan se olika ut. I din bil har du ett mellanregister på intrumentbrädan och en koaxial högtalare eller en midbas i dörren.
Högtalarna i hatthyllan brukar vara koaxer eftersom inga lösa diskanter brukar vara monterade där. Bakdörrarna kan ha ett kitsystem också men jag tror du har lösa koaxer där.

Men vrf just ett 4 kanaligt steg? ^^Hur räknar du fram det? ;p

Som jag skrev tidigare så kopplar du varje kanal till ett element. Väljer du att ha en baslåda med ett element tex i, och ett kitsystem (som innehåller en uppsättning för varje sida) fram tex, så behöver du egentligen 3 kanaler eller hur? Då kan du bryggkoppla 2 kanaler vilket gör att du får ut kraften ur 2 kanaler till en enda kanal som du kan koppla basen till. De andra kanalerna som du hade kopplar du till varsin sidas delningsfilter som sedan kommer driva framsystemet.

Sen en grej till, hur ska jag räkna ut hur många watt mitt slutsteg ska vara på? Jag har ju volvo originalhögtalare just nu, och det står ju inte på de, men sen vill jag har lite mer watt i slutsteget, så jag skulle kunna uppgradera högtalarna också.. Men räknar man ihop alla högtalarnas wrms + baslådans wrms och köper ett slutsteg med lite mer wrms än vad man får fram? Eller hur gör man? ^^ )

Ja så kan man göra. För att kunna driva en baslåda och ett kitsystem som jag beskrev ovan behöver du ett ganska kraftigt 4kanaligt steg. Beror ju självklart på VILKEN baslåda du ska driva och VILKET kitsystem du ska driva men jag ska ge ett tips på prylar:

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/208/Hertz-DSK130
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/201/Hertz-EP4
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/63/Hertz-DBX250

Sedan måste du ju ha kablage till detta system vilket kan gå på runt 6-700 kr kanske.

Men som du förstår så måste du ha ett rätt saftigt steg för att driva både kitsystemet och basen.

Jag har 2 separata steg, ett för framsystemet som ligger på 2*60Wrms @4ohm och ett monoblock som ligger på 1*400Wrms @2ohm för basen. Så kan man också göra smile

10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#6
det externa slutsteget kopplar man till element via dess kanaler. Sedan är det precis samma kablar som till den aktiva lådan. Jordkabeln jordar av steget, alltså du ska fästa den i tex en bältessträckare, någonting som har bra kontakt med metallen (helst en balk) i bilen. Strömkabeln drar du från batteriet och då säkrar av kabeln på vägen med en säkring specat för kabeln inte längre än 30cm från batteriet. Remoten drar du från stereon och det är den som sätter på steget när stereon sätts på. I stereons ISO-kablage brukar det vara en blå kabel med en vit strimma i. Lågnivåkabeln är två rca-kontakter (left och right) och dessa dras från stereon till stegets input (L och R). Sedan drar du elementets plus och minus till kanalerna på steget.

Hm okej, så alltså om jag har ett 4-kanaligt slutsteg, ska jag då dra + o - från de två högtalarna i intstrumentbrädan till första kanalen på slutsteget, + o - från framdörrarnas högtalare till andra kanalen, + o - från hatthyllans båda högtalare till tredje kanalen, och + o - från baslådan till slutstegets 4 kanal? smile För om jag bryggar 3:dje och 4:de kanalen på slutsteget och lägger basen där, då kan jag ju inte ha alla 6 högtalare på slutsteget?

Ang säkringen till plusen(+), ska jag välja en av säkringarna i motorrummet då? Har ju säkringsbox både i motorrummet och under ratten.

Ett framsystem kan se olika ut. I din bil har du ett mellanregister på intrumentbrädan och en koaxial högtalare eller en midbas i dörren.
Högtalarna i hatthyllan brukar vara koaxer eftersom inga lösa diskanter brukar vara monterade där. Bakdörrarna kan ha ett kitsystem också men jag tror du har lösa koaxer där.

Hm, men alltså högtalarna på instrumentbrädan är helt platta och ger inte ifrån sig någon bas, är inte de diskanter då? och högtalarna i framdörrarna och högtalarna på hatthyllan ser ungefär likadana ut, och från de basar det, så antar att de på instrumentbrädan är diskanter och de i framdörrarna och de på hatthyllan är midbasar eller mellanregister..men vet inte ritkigt vilket. I bakdörrarna har jag inga högtalare.

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/208/Hertz-DSK130

Det står att det är 5,25 tums, men är diskanten också på 5,25 tum? för på bilden är ju diskanten lös, eller sitter den i midbasen egentligen?

Tack! smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#7
Du har missuppfattat!

I ditt fall har du ett mellanregister på instrumentbrädan och en midbas eller koax i dörren. Ska du koppla dessa till steg så behöver du 2 kanaler per sida alltså totalt 4 kanaler. Kör du med ett kitsystem som exempel (det jag snackade om i tidigare inlägg) så behöver du bara 2 kanaler till båda sidorna.

Ang säkring ska du ha en säkring som är specad för kabeln (kör du 22kvmm så tillåts upp till 100A). Denna ska fästas i en säkringshållare på kabeln inte mer än 30cm på kabeln från batteriet. Du kan alltså INTE använda en befintlig säkringsbank till detta utan det måste du montera själv på kabeln.

Dina instrumentelement tar upp fler lägre frekvenser än en diskant. En diskant brukar vara på en tum och spela de översta frekvenserna.
Du har antingen koaxer eller midbasar (element utan diskant) i dina dörrar och koaxer i din hatthylla. Om elementen ser exakt likadana ut så är det koaxer både i dörrarna och i hatthyllan.

Länken jag skickade beskriver ett tvåvägskit. Midbasen spelar ingen diskant utan diskanten monteras löst från midbasen. Nej diskanten är på en tum.

mitt tips till dig om du vill ha dina 4tummare kvar på instrumenten. Köp ett trevägskit (förklarade vad det var i tidigare inlägg) och koppla detta kit till var sin kanal på steget och kör basen på kanal 3 och 4 bryggat. Du bör se över effekten i steget dock för jag vet inte om det jag länkade kommer kunna driva ett trevägskit OCH en bas.

10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#8
Okej taack så mkt, tror jag förstår nu, iaf en del ;p Men nu har jag bestämt mig för att jag nog ska börja med att köpa en baslåda och ett slutsteg, så får jag se hur ljudet blir, behövs det sen nya högtalare så köper jag det senare.

Men iaf, jag vet inte hur många watt mina originalhögtalare ligger på just nu, men det kan väl inte vara så mkt? 

vad borde jag välja för bas i en s40? 1 10tums baslåda borde väl göra stor nytta jämfört med originalljud? Har du lust att länka till en "bra" baslåda och ett bra slutsteg som jag kan lägga alla 6 högtalare på + basen, för jag borde väl lägga allt på det?

Sen får slutsteget gärna vara lite bättre så att det inte bara precis klarar att driva baslådan och originalhögtalarna utan så att jag senare kan uppgradera mina högtalare lite.

Hade tänkt mig ca ~3-4000:- på baslåda + slutsteg..

Tack för att du har stått ut med mig hittills! tongue
Senast redigerat av Tobbeehh (13 september 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#9
varför måste du veta watt på dina org högtalare?

ett hett tips är att PMa någon med samma bilmodell och som kan ge dig ett bättre svar än vad jag kan om bilbasar i s40.

Det är ju subjektivt det här med ljud men ja självklart är en 10tumsbas ett stort lyft från org ljud hur som helst, under förutsättning att du har ett bra steg som kan driva den och att den har en bra låda som ger bra återgivning. 

Njae om det nu är så att du ska driva instrumenten och dörrkoaxerna med steg så köp ett 4kanals för dessa. Behöver inte ha världens kräm eftersom det handlar om kanske 4*60 riktiga rmswatt max. Slutstsget jag tipsade om innan är helt ok för ändamålet, men såklart beror på hur fläskiga högtalare du köper.

Sedan så driver du basen med ett monoblock (enkanals).

Ett bra mått är att du ska ha ett steg för ungefär dubbelt så mycket som basen kostar. Så köper du en 10a för 1000kr så behöver steget kosta runt 2000. Varför man räknar såhär är för att ration ligger därunt om du ska kunna få tillräckligt med ärliga watt som driver.

Titta på märken som Hertz, Impact, RE audio, DLS mfl. Dessa har riktigt bra tävlingselement men samtidigt en billigare serie för dig och mig smile

10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#10
Okej, så du menar att om jag köper en baslåda för 1000:-, så ska jag köpa ett mono slutsteg för ca 2000:- för att driva basen med.

Sen på det ska jag köpa ett 4 kanals slutsteg, tex det du tipsade om som kostade 3000:- till att driva alla högtalarna? då är jag uppe i 6000:-, lite mkt kanske ^^

Hur gör man annars om man vill ha det billigare? Kan man kanske köpa ett slutsteg och en baslåda bara, där man bara lägger några högtalare + baslådan på slutsteget? Vilka borde man inte lägga på slutsteget isåfall?

Vill som sagt helst inte lägga mer än 3-4000:- ^^

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#11
jag menar att steget i runda slängar borde kosta dubbelt som ELEMENTET kostar alltså om ett baselement kostar 1000 så borde du leta efter steg för runt 2000.

Ja det där exemplet är lite fel, du behöver inte så mycket kräm egentligen utan kan kolla på ett billigare svagare 4kanals.

Du kan köpa saker begagnat eller väldigt billiga saker.

Om du känner för att komma undan billigt så tycker jag du ska köra ett monoblock som tex DLS ca-12 för 2k och en bas för 1k, och så köper du en färdigbyggd låda efter rekommendationer.

Kolla www.blekingebilradio.se  Där står rekommendationer vid varje baselement du kollar på.

Sedan köper du 4st 5,25koaxer och 2 st 4koaxer och driver på stereon. Det kommer bli runt 3500-4000 totalt det. Du går miste om mycket tryck på högtalarna när de drivs med stereon och kommer mest höra basen "axxa" i ljudet men det funkar att köra så. Om du inte har större krav så fungerar det.

10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#12
Okej tack! smile Men vad menar du med att basen kommer att "axxa" i ljudet? Att det kommer brusa? eller skorra? eller att basen kommer att slå bara och inte dunka som den ska? :p

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#13
haha nej jag menar att den kommer ta över i ljudbilden rätt lätt eftersom den är driven av steget. Men det är inte så illa, beror på hur känslig du är smile

10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#14
Haha okej bra! smile Men tänkte på det att om jag köper tex det monoslutsteget du länkade nyss.. Kan jag köra nåt mer än bara baslådan på det då, tex 1 eller 2 högtalare?

Läste om nåt annat monoslutsteg, där man kunde koppla på 4 högtalare eftersom det va 4Ohm, så det blev att man körde på 1Ohm, eller nåt sånt ^^

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#15
nej eftersom det är en kanal så kan du bara koppla en plus och en minus eller hur smile

Du förstod nog lite fel, det finns monoslutsteg som kan belastas med 1ohms last med en bas som har flera spolar.

10 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#16
Aha okej, tänkte la det, men va inte riktigt säker där ;p Men blir nog att gå in på MDS imorn o kolla på 4 st 5,25 och 2 st 4 tums, och en baslåda + monoslutsteg som du sa smile  Tror det blir bäst så.

För just nu när jag höjer så kan jag få "någorlunda bra bas" men blir typ döv om jag ska köra på den volymen :p vill kunna få så att jag kan ha lägre volym och ändå kunna få lite dunk.. och då måste det ju vara en baslåda + ett bra slutsteg till baslådan som gäller? smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 september 2009
#17
ja precis, söker du endast ett lyft i ljudet rent allmänt i bilen utan spec krav så kommer en 10a räcka på ett 300wrms steg.

stRaend
14 september 2009
#18
Tobbeehh skrev:
Haha okej bra!  Men tänkte på det att om jag köper tex det monoslutsteget du länkade nyss.. Kan jag köra nåt mer än bara baslådan på det då, tex 1 eller 2 högtalare?

Läste om nåt annat monoslutsteg, där man kunde koppla på 4 högtalare eftersom det va 4Ohm, så det blev att man körde på 1Ohm, eller nåt sånt ^^

michieff skrev:
nej eftersom det är en kanal så kan du bara koppla en plus och en minus eller hur smile

Du förstod nog lite fel, det finns monoslutsteg som kan belastas med 1ohms last med en bas som har flera spolar.

Klart du kan koppla fler än en bas på ett monoblock?hmm Jag körde 4 basar på mitt monoblock, dom hade dubbla spolar på 2ohm som jag seriekopplade så att det blev 4ohm/bas sedan så parallell kopplade jag alla dom så att det blev 1ohm.
Senast redigerat av stRaend (14 september 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
14 september 2009
#19
ja du kan ju koppla flera basar också!, glömde nämna det bara.

Det han menar är om man kan koppla flera HÖGTALARE (5,25or, 6X9or m.m.) till blocket och det är väl verkligen inte att rekommendera.
Senast redigerat av michieff (14 september 2009)

stRaend
14 september 2009
#20
nja det är väl inte att rekommendera kanske:)


Sök