Okej, vad blir det att man får dra för kablar om man köper passiv låda med ett externt slutsteg och vart drar man de?
det externa slutsteget kopplar man till element via dess kanaler. Sedan är det precis samma kablar som till den aktiva lådan. Jordkabeln jordar av steget, alltså du ska fästa den i tex en bältessträckare, någonting som har bra kontakt med metallen (helst en balk) i bilen. Strömkabeln drar du från batteriet och då säkrar av kabeln på vägen med en säkring specat för kabeln inte längre än 30cm från batteriet. Remoten drar du från stereon och det är den som sätter på steget när stereon sätts på. I stereons ISO-kablage brukar det vara en blå kabel med en vit strimma i. Lågnivåkabeln är två rca-kontakter (left och right) och dessa dras från stereon till stegets input (L och R). Sedan drar du elementets plus och minus till kanalerna på steget.
Vad är skillnaden på 2 st 6,5koaxer och 2 st 6,5kit? :p Så ett tvåvägs kitsystem är 2 högtalare som har både midbas och diskant i samma högtalare? och trevägs är 2 högtalare som har midbas, mellanregister, och diskant i samma högtalare?
Skillnaden är att koaxiala högtalare har diskanten monterad på sid och ett kitsystem har den "fri" från midbasen. Ett tvåvägs kit består av 6 komponenter. 2 st midbasar (kan vara 4", 5,25", 6,5" osv), 2 st diskanter (1" är vanligast), 2 st delningsfilter som delar av frekvensen så att diskanterna får de höga och midbasen de lite lägre. Ett trevägs kit består av 8 komponenter. 2 st midbasar, 2 st diskanter, 2 st mellanregister och 2 st delningsfilter. Som du ser är ett kit en uppsättning per sida. Det är olika element alltså, inte alla i samma
Hm okej, så ska jag ha ett slutsteg som ska styra 1 baslåda, 2 diskanter och 4 högtalare så behöver jag ett 7 kanaligt slutsteg? ^^ eller räknar man högtalarna parvis, tex 1 baslåda, 1 par diskanter, 2 par högtalare=4 kanals slutsteg?
Om du ska ha ett slutsteg som driver en baslåda och ett kitsystem behöver du antingen ett 4-kanaligt eller ett 3kanaligt. Om du väljet ett 4kanaligt så kan du nämligen brygga 2 av kanalerna till en kanal och då driva baslådan med denna. De andra 2 kanalerna driver kitsystemet. Du kopplar nämligen kitsystemet till kanalen på steget via delningsfiltret så du behöver inte en kanal för varje element i kitsystemet om du förstår.
Vad exakt ingår i ett framsystem? Är det diskanterna i instrumentbrädan och högtalarna i framdörrarna då elr, och resten är baksystem? Jag vet att jag har diskanter i instrumentbrädan men hur vet jag om jag har midbas eller mellanregister på högtalarna på hatthyllan och i framdörrarna?
Ett framsystem kan se olika ut. I din bil har du ett mellanregister på intrumentbrädan och en koaxial högtalare eller en midbas i dörren.
Högtalarna i hatthyllan brukar vara koaxer eftersom inga lösa diskanter brukar vara monterade där. Bakdörrarna kan ha ett kitsystem också men jag tror du har lösa koaxer där.
Men vrf just ett 4 kanaligt steg? ^^Hur räknar du fram det? ;p
Som jag skrev tidigare så kopplar du varje kanal till ett element. Väljer du att ha en baslåda med ett element tex i, och ett kitsystem (som innehåller en uppsättning för varje sida) fram tex, så behöver du egentligen 3 kanaler eller hur? Då kan du bryggkoppla 2 kanaler vilket gör att du får ut kraften ur 2 kanaler till en enda kanal som du kan koppla basen till. De andra kanalerna som du hade kopplar du till varsin sidas delningsfilter som sedan kommer driva framsystemet.
Sen en grej till, hur ska jag räkna ut hur många watt mitt slutsteg ska vara på? Jag har ju volvo originalhögtalare just nu, och det står ju inte på de, men sen vill jag har lite mer watt i slutsteget, så jag skulle kunna uppgradera högtalarna också.. Men räknar man ihop alla högtalarnas wrms + baslådans wrms och köper ett slutsteg med lite mer wrms än vad man får fram? Eller hur gör man? ^^ )
Ja så kan man göra. För att kunna driva en baslåda och ett kitsystem som jag beskrev ovan behöver du ett ganska kraftigt 4kanaligt steg. Beror ju självklart på VILKEN baslåda du ska driva och VILKET kitsystem du ska driva men jag ska ge ett tips på prylar:
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/208/Hertz-DSK130http://www.bilradiohuset.se/sv/product/201/Hertz-EP4http://www.bilradiohuset.se/sv/product/63/Hertz-DBX250Sedan måste du ju ha kablage till detta system vilket kan gå på runt 6-700 kr kanske.
Men som du förstår så måste du ha ett rätt saftigt steg för att driva både kitsystemet och basen.
Jag har 2 separata steg, ett för framsystemet som ligger på 2*60Wrms @4ohm och ett monoblock som ligger på 1*400Wrms @2ohm för basen. Så kan man också göra