3485
Sök

Golf Vr6 Vs volvo 850 t5

453 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#1
Tja, ska köpa bil snart innan vintern men har titta på volvo s40 t4 volvo s70 volvo 850 t5 golf vr6, så kom jag fram till att en golf vr6 är ganska coola endå och billiga att köpa. Men en volvo 850 t5 är ju lätt chippade och ger mkt med bara ett chipp.

Och jag köper inte bilar som är sådär halvdana om det kan hjälpa till i mitt val av bil.

Men hur går en golf vr6 orginal? sen att chippa dom ger inte så mkt men hur går dom då någon som vet?

Sen 850 vet jag redan en del om men, hur står sig den mot en vr6?

Är vr6 en bra och hyffsat snabb bil inte så trött liksom.

aja, men hadde varit bra om man kunde få lite mer kött på benen om just vr6!

smile

xcOOb
388 Inlägg
14 september 2009
#2
lär väl finna hur mycket info som helst om dom, kryllar ju av dom smile men hade valt en 850, iofs större men går bättre med enkla medel o åker skönare..


587 Inlägg
14 september 2009
#3
http://www.vr6.nu/forum/portal.php

där hitta du det mesta om vr6.

Jag har själv inte ägt nån vr6 men en kompis till mej hade en för några år sen och han var nöjd. låter underbart med öppet filter på dom. går helt ok.


Egenföretagare
999 Inlägg
14 september 2009
#4
Köp VR6 om du vill ha en bil som är rolig bil att köra, Volvon om du vill ha mer komfort och lätt-trimmat.

Älskade min Golf VR6, tyckte kraften räckte till till vardags. Hängde på en Saab 9-5 Aero med min när vi testade upp till hundra. Men den lockade mig alltid till fortkörning, sport-avgas och VR6 motor låter underbart smile.

Samt att en 6'a går mjukt och fint på låga varv med.


German Engineering
9 083 Inlägg
14 september 2009
#5
Timjoh skrev:
Tja, ska köpa bil snart innan vintern men har titta på volvo s40 t4 volvo s70 volvo 850 t5 golf vr6, så kom jag fram till att en golf vr6 är ganska coola endå och billiga att köpa. Men en volvo 850 t5 är ju lätt chippade och ger mkt med bara ett chipp.

Och jag köper inte bilar som är sådär halvdana om det kan hjälpa till i mitt val av bil.

Men hur går en golf vr6 orginal? sen att chippa dom ger inte så mkt men hur går dom då någon som vet?

Sen 850 vet jag redan en del om men, hur står sig den mot en vr6?

Är vr6 en bra och hyffsat snabb bil inte så trött liksom.

aja, men hadde varit bra om man kunde få lite mer kött på benen om just vr6!

smile

Kul att du ska köpa en bil snart. Nu ska jag berätta lite om Golf VR6

Den går ganska bra original och motorljudet är najs big_smile Det är inte värt att trimma en sugmotor, du får inte ut så mkt, får knappt 5 hk vilket är lite. Sätt in öppet filter och DTM-dämpare och det låter ännu bättre smile Bilen har ju 174hk/235nm i vridmoment vilket är hyfsat. Sitter en 2.8 liters Vinkel-Rak 6:a så vad man ska tänka på är att den dricker ganska mkt soppa. Kör man lugnt så kan man nog få ner den till under 1 liter/mil, stadskörning: 1.13 liter/mil. Kamkedja sitter det på bilen så tänk på att kolla om den är bytt. Är den inte det, köp inte. Tredje generationens Golf har problem med rost och det är oftast på bakluckan, titta bakom nummerplåten också. Se till att kolla under bilen efter läckage. När du provkör den, testa alla växlar. Det var alla mina tips/råd smile Hoppas du fick en del att tänka på smile

Ska du trimma, köp en turbo istället. Mkt billigare än att trimma en sugmotor. Lycka till smile

//CarpeDiem - VW-entusiast wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Race For Fun!
379 Inlägg
14 september 2009
#6
Köp en vr6 om du vill ha bra med kraft smile fast det är först efter 4k rpm som det börja hända saker hehe wink Är mycket nöjd med min golf. Dock bör du köpa en som är ifrån -95 och uppåt för då är alla skit fel lösta och motorn uppdaterad.. Men annars är den skön att köra och går att köra billigt om man vill det.. ca 0.8l lycka till..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 september 2009
#7
Köp en VR6a men håll koll på kamkedjan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

453 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#8
Okej låter ju som bra info aso smile låter som en bra bil om kam kedjan är bytt och så:) Det tåls att tänka på vilken bil aso! big_smile

2 021 Inlägg
14 september 2009
#9
850 är klart mer prisvärd, håller bättre än golfen och inte lika plastig, golfen vinner på motorljudet dock även om volvon kan låta vass den med.


8 251 Inlägg
14 september 2009
#10
Vad gåäller båda bilarna så gäller det att hitta ett vettigt exemplar. Båda modellerna är ju poppis bland folk med... aktiv körstil. Kamkedjan och sprucken / kokad topp är ju nåt att se upp med på VR6, medans man på volvon lär hålla koll på oljeläckage, att kopplingen inte tar högt upp och oljjud i framvagnen. Dessutom om man tittar på volvo så försök i möjligaste mån att undvika 2,0-litersmotorerna. såna bilar är billiga, men har en trökig motor.


453 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#11
Hadde varit kul att ha en vr6 men känns som man får mer bil som funkar i längden om man köper en 850. Är ju ungdom som körstilen kan ju vara ganska hård i bland då ju så värkar endå som 850 värkar vara bilen man ska ha då. Billigare reservdelar? Jag själv kan få mkt billigare försäkring. Har såklart bara tittat på bra välvårdade hyffsat lågmilare på båda bilara.

Men tror endå att 850 ligger lite högre,

1 582 Inlägg
14 september 2009
#12
Varför inte en VR6 Syncro, då får du både en trevlig motor med karaktär samt fyrhjulsdrift smile

2 021 Inlägg
14 september 2009
#13
LIVINL0UD skrev:
Varför inte en VR6 Syncro, då får du både en trevlig motor med karaktär samt fyrhjulsdrift smile

inte mkt till fyrhjulsdrift dock


hellaflush!
1 266 Inlägg
14 september 2009
#14
Jag hade nog faktiskt köpt en 850 eller s40 turbo. Lätta o trimma, bättre komfort och mycket krocksäkra. Men fan.. En golf är ju aldrig fel;)


165 Inlägg
14 september 2009
#15
Alltså om kedjan inte är bytad på vr6:an så gör de inte så mkt om bilen inte har gått så långt. man ska bara lyssna på den så de inte rasslar. Sen om golfen har taklucka så får du rostlaga i främre trösklen. Ioch med att tömnings slangen går ut där. De med volvo är att dom är sköna att åka i och ligger bra på vägen. Chippa kan du men uppgradera mer så är de skit. Istället för en volvo så hade ja valt en saab 900/9-3 turbo. dom går riktigt friskt. men akta dig för växel lådan. dom brukar vara slut i backen.


1 582 Inlägg
14 september 2009
#16
Nej det är ju sant ifs, men jag köper mig hellre en VR6 som har syncro än en fwd smile

Rille0 skrev:
LIVINL0UD skrev:
Varför inte en VR6 Syncro, då får du både en trevlig motor med karaktär samt fyrhjulsdrift smile

inte mkt till fyrhjulsdrift dock

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2009
#17
850n börjar bli billig både i inköp och reservdelar.
Risken är att den är hårt körd, T5orna är ju som nämnts populära bland ungdomar, trots allas allergi mot FWD roll

Lättrimmad, med ett chip för ett par tusen får du 40-50hk extra och kanske 100Nm mer - det är märkbart.
Hyfsat lättmekad jämfört med en del FWD-bilar, och mindre lättmekad än en Golf 2a kanske. tongue
Ska du trimma mera, så bör du byta vevstakar, men sen är bottendelen god för 500hk utan andra modifikationer.
Nya lager är dock att rekommendera. smile

Drivlinan är hållbar, kopplingen är det dock inte.
Polisen har en tendens att ignorera tråkiga Volvo-bilar så länge du inte kör som en idiot framför dem vilket jag har märkt på Vallåkra. tongue

Motorljudet är ju en klass för sig, sätt i en extra hård övre motorbussning så att femmans rytande hörs in i kupén, sen kommer du att sitta och smågasa hela tiden. wink

Framvagnen slits i bussningarna, kan vara bra att kolla.
Läcker det olja mellan motor och låda, får du dela på dem för att åtgärda det, då vevhusventilationen pressar ut packboxen som sitter där.
Senast redigerat av TurbOla (14 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Race For Fun!
379 Inlägg
14 september 2009
#18
Om TS kan ta sig till Markaryd kan du få en provtur i min VR6 wink du kommer inte bli besviken. Bara ljudet i sig kan få vem som helst att bli knäsvag, inte ens min evo har så skönt ljud wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 september 2009
#19
Rille0 skrev:
LIVINL0UD skrev:
Varför inte en VR6 Syncro, då får du både en trevlig motor med karaktär samt fyrhjulsdrift smile

inte mkt till fyrhjulsdrift dock

vad menar du med det? Syncron funkar utmärkt oavsett om du ska ta dig fram säkert eller leka för hela slanten...


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2009
#20
Mycket dönande på de våldsamma 170 hästarna då? wink

Här är en VR6a som kanske duger till. lol
http://www.blocket.se/varmland/Volkswag … _4&w=3
Senast redigerat av TurbOla (14 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök