3458
Sök

kompressor eller turbo konvertera?

Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#1
Äger en mazda med 1.8l DOHC motor. Men som alla andra vill man ju få upp hästarna lite.
Då är frågan om man ska turbo eller kompressor konvertera den.
Inget jag gör själv, men har väldigt kunniga vänner.
Som jag har hört så skiljer det sig inte så mycke i pris.
Kompressorn ska ju vara lättare att sätta in.
Turbon ger väl mer effekt.
Någon som har nån ide?

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

3 112 Inlägg
4 maj 2006
#2
Inte billigare att byta till bil med mer hk från början?


Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#3
viccoA skrev:
Inte billigare att byta till bil med mer hk från början?
Frågan är om det bli billigare?
Är ju 130 hästar i den nu.
ska jag komma upp till en 200 får jag allt vara berädd att punga upp en del.
Sen har min bil bara rullat 11000 mil. Så det är tveksamt.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 maj 2006
#4
Kompressorn kan producera lika mkt som en turbo.

Kompressorn har ladd snabbt går dock på vevaxel.
Turbon måste ha varv men drivs av avgaser.

Jag skulle hellre välja kompressorn.
Senast redigerat av MeloveGolf (4 maj 2006)


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
4 maj 2006
#5
tänk på att kompressorn tar effekt från vevaxeln!
låt säga (fantasisiffror) att kompressorn ger dig 100 hk. och om den tar själv (för att drivas) 40hk, så kommer effektökningen att bli 60hk efter totalen. turbon "tar" ingen effekt från motorn så därför är det ett bättre alternativ, dock är det enklare med kompressor!

fundera och välj eller lyssna på nån annan:P

man lever bara en gång så lev väl!

306 Inlägg
4 maj 2006
#6
Jag har en kompis som har 190 i sin men vet vad han har gjort men kan höra av mej när jag vet!

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 maj 2006
#7
Hmm gör en lista på några viktiga negativa/positiva delar.

Kostnad: Ganska lika kompressorn marginelt dyrare.

"Lagg": Turbon har Lagg och kompressorn har det ej.(lagg är negativt:)

effektivitet: Tja rent ekonomiskt leder turbon men som sagt händer inte mkt på låga varv.
                  men kompressorn tar kraft från vevaxeln. 

Värme: Turbon sitter på grenröret vad tror du är varmast/Kallast?

"Back Pressure"  det är oftast där kompressorn tar igen dom förlorade hästarna från vevaxeln.
                       
                     

Ljud: Kompressorn för ett jäkla väsen jämfört med turbo (Vissa tkr om ljudet)  OBS gäller centrifug kompressorn så gnäll inte!

pålitlighet: turbon kan skadas av värme om du stänger av bilen direkt efter att du kört hårt.
               
installation: KOMPRESSORN

"Få ut hästar" Turbon.

trimningsmöjligheter: Som ovan fast det är mkt som ska tas hänsyn till och ändras för att kräma ur hästar ur en turbo.kompressorn kommer man långt med genom att byta tänding och soppa system och inte så många "Motor" uppgraderingar.

Sammanfattning:
Båda har fördelar/Nackdelar jag skulle solklart välja kompressorn men alla har ju olika åsikter.

Säger så här:

Fråga 2 personer och få 3 svar.
Senast redigerat av MeloveGolf (4 maj 2006)


9 108 Inlägg
4 maj 2006
#8
Kompressor helt klart.. Just för att det är coolare och mer ovanligt wink
Kräver mindre ombyggnad i motorn! En kompressor lär inte ha några problem att ta ut maximal effekt ur din 1,8-motor så att välja turbo för att den 'kan' ge mera hästar är onödigt..

Köper du riktigt skruvkompressor stjäl dom inte så mycket effekt från veven heller..

Men frågan är om det är värt pengarna, för billigt är det inte!

Läs om Lysholms skruvkompressorer här:
http://www.enem.se/lysholm.asp


Streetracer
53 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
#9
Tack för alla förslag!

Jag har bestämt mig för kompressor nu.
Men vad ligger det på i pris ungefär?
Är det värt att gå till skroten och köpa billiga delar?
Som sagt är det inte jag som ska sätta ihop grejjerna är aldeles för ovetande om det.
Men vad behöver man för att få det att funka?

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

5 710 Inlägg
5 maj 2006
#10
-En grundmotor som tål överladdning.
-En kompressor.
-Något att fästa den i.
-Drivning av kompressor, rem o remskiva.
-Laddluftkyl med diverse slangar.
-Ett styrsystem som gillar/tål överladdning
-Bränsle....större spridare, kraftigare pump (?)
-Fritt flödande luftvägar, luftfilter- avgas.

o sist men inte minst,....trolldryck så man kan trolla sig igenom SBP.

Plättlätt wink

MVH Jonas
..............

Streetracer
53 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
-En grundmotor som tål överladdning.
-En kompressor.
-Något att fästa den i.
-Drivning av kompressor, rem o remskiva.
-Laddluftkyl med diverse slangar.
-Ett styrsystem som gillar/tål överladdning
-Bränsle....större spridare, kraftigare pump (?)
-Fritt flödande luftvägar, luftfilter- avgas.

o sist men inte minst,....trolldryck så man kan trolla sig igenom SBP.

Plättlätt wink
Haha!
Jo en kille på blocket som sålde allt detta, vid snabb affär trolldryck på köpet. Så jag slår nog till på den. big_smile

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Kejsare
547 Inlägg
5 maj 2006
#12
Jag skulle "valt" kompressorn, dels för att det inte är så mainstream, och dels får man ju draget av den redan från start

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Streetracer
53 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
#13
Men det är ingen som har kommit med ett pris än.
Vad kan det ligga på?
Rund en 20 000?
Sen skulle en orginal 1,8 liters DOHC motor klara det?

Kan man komma upp i samma effekt genom annan trimmning (inget bonntrimm) för kanske en billigare päng?

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Klubbmannen
5 maj 2006
#14
freddp skrev:
Men det är ingen som har kommit med ett pris än.
Vad kan det ligga på?
Rund en 20 000?
Sen skulle en orginal 1,8 liters DOHC motor klara det?

Kan man komma upp i samma effekt genom annan trimmning (inget bonntrimm) för kanske en billigare päng?
Jag brukar gå efter att det kostar dubbelt så mycket som man väntar sig, och tar fyra gånger längre tid att genomföra än man tänkt.
Observera att BARA en skruvkompressor utan tillbehör kostar ca 15 000. ENEM har inte heller satser till din bil.

Om du nu skulle genomföra en effektökning på 70 hk skulle du nog märka efter lite buskörning att bilen får en tendens att missa en del avfarter då den inte går att bromsa in i tid.
Även om du inte vill höra det, så är det och kommer alltid vara bättre att satsa på en trimvänlig bil som har överladdning original.

Det är din första bil?
Senast redigerat av Klubbmannen (5 maj 2006)

9 108 Inlägg
5 maj 2006
#15
Vet inte om 20.000 räcker, om du hittar begagnad kompressor och sånt i så fall då.

Turbo blir billigare.

Är det säkert att ina vänner orkar göra det här projektet då? Det är inte gjort i en handvändning precis.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 maj 2006
#16
nja 20.000 papp kan du få kompressor för finns ett "Kit" med "nästan" allt på stylingkompaniet @ 25.000kr en lysholm skruvkompressor. är du ute efter rejäla grejjer finns paxot (Centi med vatteninsprut) vortech, procharger osv dessa kostar rejält med flis men är enormt bra och finns mellan effekter 120hk-2000hk+


1 Inlägg
5 maj 2006
#17
Självklart kan man sätta i en kompressor som ger en herrans massa hästkrafter å lätt att montera är det oxå...Problemet är väl att en kompressor kräver en räjäl dos med kusar för att överhuvudtaget ge nåt tillbaka...En kompressor som ger en massa effekt kräver oxå en massa effekt för att drivas ...ju stööre effektuttag ju mer måste du pumpa in..har haft kompressor i min cooper..låter kul gör den å vridet ökade men mycke mer vart de inte=(
Kör nu med en turbo från Audi A4 laddar från 1500rpm (strax över tomgång) å de e dj...a skillnad kan jag tala om men de krävs ju lite labbande med styrboxar,kylning,oljeacc.mm men visst de e ju lite orginellare med kompressor, å ser definitivt tuffare ut....
Så min åsikt är ju att så länge det rör sig om effekter i en normal bil så e ju turbo oslagbart...
Men smaken är ju som sagt som ba..n
Lycka till i labbandet iafl...=)

"Cleant är fint"
46 Inlägg
5 maj 2006
#18
MeloveGolf skrev:
nja 20.000 papp kan du få kompressor för finns ett "Kit" med "nästan" allt på stylingkompaniet @ 25.000kr en lysholm skruvkompressor. är du ute efter rejäla grejjer finns paxot (Centi med vatteninsprut) vortech, procharger osv dessa kostar rejält med flis men är enormt bra och finns mellan effekter 120hk-2000hk+
Ah! det lät dyrt me de där kompressorerna ;P. vad går den billigaste på ca?


130 Inlägg
5 maj 2006
#19
Skall du lägga 15papp dryga för att plocka ut 200hk?? Får ju en till bil för de pengarna som har 200hk. Personligen tycker jag turbo är klart överlägset på en såpass liten motor. Blir dyrt dyrt att plocka mer effekt med en remkompressor en än avgaskompressor. Mainstream eller ej, vem bryr sig när det gäller. Turbo lagget e skööööönt... Klart har man en stor maskin på flera flera liter så är väl kompressor något ballt. Men du ville ha 200 i din bil nu, säg då att du lägger 15 000kr+ för att få denna effekten som du sen vänjer dig vid efter ett par dagars gasade och du vill ha mer.. Turbo

-=//[b-6]\\=-

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 maj 2006
#20
Chill skrev:
MeloveGolf skrev:
nja 20.000 papp kan du få kompressor för finns ett "Kit" med "nästan" allt på stylingkompaniet @ 25.000kr en lysholm skruvkompressor. är du ute efter rejäla grejjer finns paxot (Centi med vatteninsprut) vortech, procharger osv dessa kostar rejält med flis men är enormt bra och finns mellan effekter 120hk-2000hk+
Ah! det lät dyrt me de där kompressorerna ;P. vad går den billigaste på ca?
Finns väll fabriksnya från 10....men 25.000 papp är kanonpris du får med tillägsprut intercooler osv jag hade satsat på det den hänger med till ca 350 hästar det är ju en skruvkompressor oxå = laddar från 800rpm!

btw: Du har väll tänkt på att kolvar/Stakar är j*vligt klena? +20.000 om du vill ladda på lite.
Senast redigerat av MeloveGolf (5 maj 2006)



Sök