3294
Sök

850 Startar inte. Behöver kunniga nu!

46 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#1
Har bara kört massa honda hithils.
Och skaffa mig en 850 som vinterbil nu som jag tänkte ha.
Men nu startar den inte.

Efter jag tanka den fullt så bara dog den.

Soppa pumpen funkar de har jag kolla,
Kam axeln går runt när jag försöker starta. Så kamremmen sitter på plats verkar de som, eftersom den är nybytt för 2tusen mil med.

Men hur som helst,
Jag vrider om, motorn går, men tänder inte.
Sen låter de som att de inte är någon komp, att den går väldigt lätt.


Ni som är hajj på 850 där ute, hoppas ni känner igen problemet och kanske kan hjälpa mig.
Jag vet vrkligen inget som volvo som sagt eftersom jag alltid hållt mig till japanska bilar.

/ Danne

1 364 Inlägg
15 september 2009
#2
Har varit med om exakt samma sak byt olja,oljefilter samt stift så ska det funka big_smile Något skumt med 850 som gör att dom inte startar när oljan blir dålig:P låter skumt men sant:D


46 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#3
Gör de verkligen så att de inte är någon komp i motorn när den inte startar? tongue

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 september 2009
#4
kamremmen kan ha kuggat om o smällt ventiler.
De mest troliga är att kamaxelgivaren har gett upp, dom ger upp utan förvarning..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 september 2009
#5
Beangt skrev:
Har varit med om exakt samma sak byt olja,oljefilter samt stift så ska det funka big_smile Något skumt med 850 som gör att dom inte startar när oljan blir dålig:P låter skumt men sant:D

Epic fail

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

46 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#6
och den kostar att byta? Och sitter vart?

1 364 Inlägg
15 september 2009
#7
deegee skrev:
Gör de verkligen så att de inte är någon komp i motorn när den inte startar? tongue

Ja ! Hade en bil på verkstan jag jobbade som inte startade dålig komp, bytte olja,filter,stift sen starta den direkt något skumt med 850 ventiler eller något sa dom kom inte ihåg ! men testa:D


1 364 Inlägg
15 september 2009
#8
The_Mechanic skrev:
Beangt skrev:
Har varit med om exakt samma sak byt olja,oljefilter samt stift så ska det funka big_smile Något skumt med 850 som gör att dom inte startar när oljan blir dålig:P låter skumt men sant:D

Epic fail

Och vad vet du om det? kom inte och snacka


plattsättare!
804 Inlägg
15 september 2009
#9
min var svårstartad satan den ja hade innan jag bytte rotor, fördelare och tändstift sen så gick han igång utan problem.

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

46 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#10
ok, då kolla in de där ikväll....
Verkar som 850 kan strula en del allstå:P

689 Inlägg
15 september 2009
#11
Det stämmer att 850 har problem ibland när de är dålig olja i maskinen.. har varit med om de några gånger!


1 364 Inlägg
15 september 2009
#12
Bagarn skrev:
Det stämmer att 850 har problem ibland när de är dålig olja i maskinen.. har varit med om de några gånger!

Tack! någon som tror på mig:P


Reservdansk
6 271 Inlägg
15 september 2009
#13
Beangt skrev:
deegee skrev:
Gör de verkligen så att de inte är någon komp i motorn när den inte startar? tongue

Ja ! Hade en bil på verkstan jag jobbade som inte startade dålig komp, bytte olja,filter,stift sen starta den direkt något skumt med 850 ventiler eller något sa dom kom inte ihåg ! men testa:D

Jag tror inte ventilerna är beroende av olja. lol

Däremot kan det vara så att om det inte finns olja i cylinderloppen som hjälper till att täta, så tätar inte kolvringarna helt, och därmed finns risken för att tappa komp.

Men om det beror på att uttjänt olja blir för tunn eller vad, kan jag inte svara på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

739 Inlägg
15 september 2009
#14
men de låter mysko endå att den JUST lägger av när han tankar bilen fullt men fungerade bilen redigt när du körde o skulle tanka den då?

mvh andreas

1 043 Inlägg
15 september 2009
#15
Körde du bara en kort sträcka innan du tankade?
Dom surar lätt igen framförallt med dåliga stift, byt stift till stift med 3 elektroder och rengör spjällhuset, om det är igensatt händer det lättare.

Bilmekaniker
235 Inlägg
15 september 2009
#16
E där gnista på den?


1 353 Inlägg
15 september 2009
#17
Det sitter Hydrauliska lyftare på 850, som öppnar ventilerna, och dom kan hänga sig i öppet läge om man bara startar bilen kall, låter gå typ 2-3 minuter bara och sen stänger av.

då låter det precis som att den är helt komplös, men det är lyftare som häng sig, väldigt vanligt på 10 ventilaren, och det händer även på 20 ventilaren.


Väldigt vanligt att det är för tunn/blaskig olja i motorn, alternativt inte bytt dom senaste 2000 milen ^^



brukar gå igång om man står och nöter ett tag på startmotorn.

dock skall du inte köra startmotorn utan uppehåll mer än 20 sek, risk att bränna den då.
Senast redigerat av Batta (15 september 2009)

There's no replacement for displacement

46 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#18
tackar för alla svar...
Ska svar alite mer på era frågor så ni kanske får en bättre bild av vad som hände.

Som en kille sa, att det verkar skumt för bilen gick innan. Den funka liksom felfritt hur bra som helst.
Tanka fullt en dag, kom iväg typ en 2min bara på motor vägen,
Alla lampor i panelen tändes och den bara la av.
Jag rullade i ca 100ca "lådbil då:P så jag försökte ju få igång den på farten då med, men inget hände.

Fel kod säger något med tryckröret insuget? hajjar inget?tongue

När jag försöker starta den som sagt, kamaxeln går runt, men motorn saknar komp så den går väldigt lätt runt när man försöker starta den. Men den tänder aldrig.står bara och låter som en symaskin typ
Senast redigerat av deegee (16 september 2009)

566 Inlägg
16 september 2009
#19
Lär va dålig olja, vet flera stycken som haft samma fel på sina 850.


46 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#20
ska jag prova byta olja? tunnare eller tjockare?


Sök