2347
Sök

Köpråd S40, 9-3 lr Bmw 3

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
17 september 2009
#41
lodiseN skrev:
brandt_ skrev:
torpis skrev:

Har du jämfört mot någon BMW någon gång? då kommer du se skillnaden.  En 2003 T4 med Steg 4 för 100000kr pinnar på betydligt bättre än en BMW i motsvarande årsmodell även om BMW också har sportluftfilter.
Ja sen kan du ju turbokonvertera BMWna också.. eller ja köpa en 540 så kan du säkert dra ifrån en sådan volvo med steg4, eller om vi skippar årsmodell kan han köpa en bmw m3 e36 och piska skiten ur en sådan volvo...  men visst, egentligen får du betala lite mer för en BMW men du får också SÅ MYCKET mer bil, det beror ju på vad han vill ha, och sen driver ju BMW i den roliga änden. Man kan argumentera hur långt som helst men i slutändan är BMW alltid bättre än Volvo. Allt handlar dessutom inte om att köra snabbt rakt fram.
Kan lova dig att en m3a INTE piskar skiten ur en steg 4 chippad s40, vilken årsmodell snackar vi om btw? och ABSOLUT inte en 540 där har man mycke vikt att snacka om. Men så sant som du säger allt handlar inte om rakt fram det roligaste är klart kurvor:)
Snackar e36, både 286 och 321 hästars. Hur många hästar får en s40 med steg 4? typ 280-290? en m3a piskar kanske inte den jättemycket rakt fram men i svängarna ....

1 497 Inlägg
17 september 2009
#42
Arv skrev:
Hur ser ni på motorproblemen SAAB haft oil sludge och sånt skit?

Blir nog en 9-3 från KVD för strax över 100k får man fan mycket bil för pengarna som ni säger.
Men BMW är alltid BMW men då kanske inte 100k räcker riktigt.
Inte läst igenom hela tråden.
Men 9-3 har inte problem med oil-sludge.

MVH

mästarenen o_O
92 Inlägg
17 september 2009
#43
9-3SS har inte problem med Oil-sludge.
9-3SS har ett RIKTIGT styvt chassi och fungerar hur bra som helst när det börjar svänga.
Frasen "FWD åker ju bara rakt fram när det börjar svänga" har aldrig varit så fel som när det handlar om 9-3SS.
Bilarna svarar riktigt bra på chip-trimning. Så för 5000kr så kan du med bibehållen driftsäkerhet gå upp 40hk utan problem.
Finns relativt mycket tillbehör till våra kära Saabar, Ta speedparts.se som exempel.
Senast redigerat av m0s (17 september 2009)

17 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#44
Residence skrev:
kvd = skit'
kör biln priv på blocket. mer för dina dineros.
Jag skulle helt klart köpt privat via blocket, men jag känner mig inte så säker på att jag inte kommer missa något kommande mekaniskt problem som kommer kosta en massa.


Gillar 9-3 SS och bmw 330.

tack för tipsen
Senast redigerat av Arv (17 september 2009)

461 Inlägg
17 september 2009
#45
Arv skrev:
Residence skrev:
kvd = skit'
kör biln priv på blocket. mer för dina dineros.
Jag skulle helt klart köpt privat via blocket, men jag känner mig inte så säker på att jag inte kommer missa något kommande mekaniskt problem som kommer kosta en massa.


Gillar 9-3 SS och bmw 330 xi.

tack för tipsen
Varför just fyrhjulsdriven?

BMW - Better Make Way

17 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#46
von_blad skrev:
Arv skrev:
Residence skrev:
kvd = skit'
kör biln priv på blocket. mer för dina dineros.
Jag skulle helt klart köpt privat via blocket, men jag känner mig inte så säker på att jag inte kommer missa något kommande mekaniskt problem som kommer kosta en massa.


Gillar 9-3 SS och bmw 330 xi.

tack för tipsen
Varför just fyrhjulsdriven?
Inget måste , men såg en 330 som råkade vara xi jag gillade.

OEM <3
6 957 Inlägg
17 september 2009
#47
Du har kommit fram till vilka 2 bilar du gillar, bra, iväg till en firma och provkör och kom
tillbaka med svaret.

Mvh

OEM <3

Fd Bannad
657 Inlägg
17 september 2009
#49
brandt_ skrev:
lodiseN skrev:
brandt_ skrev:

Ja sen kan du ju turbokonvertera BMWna också.. eller ja köpa en 540 så kan du säkert dra ifrån en sådan volvo med steg4, eller om vi skippar årsmodell kan han köpa en bmw m3 e36 och piska skiten ur en sådan volvo...  men visst, egentligen får du betala lite mer för en BMW men du får också SÅ MYCKET mer bil, det beror ju på vad han vill ha, och sen driver ju BMW i den roliga änden. Man kan argumentera hur långt som helst men i slutändan är BMW alltid bättre än Volvo. Allt handlar dessutom inte om att köra snabbt rakt fram.
Kan lova dig att en m3a INTE piskar skiten ur en steg 4 chippad s40, vilken årsmodell snackar vi om btw? och ABSOLUT inte en 540 där har man mycke vikt att snacka om. Men så sant som du säger allt handlar inte om rakt fram det roligaste är klart kurvor:)
Snackar e36, både 286 och 321 hästars. Hur många hästar får en s40 med steg 4? typ 280-290? en m3a piskar kanske inte den jättemycket rakt fram men i svängarna ....
sen kanske jag ska skaffa en kompressorladdad 440 nerkörd i en mazda miata, sen kör vi rätt fram!

Skulle personligen hellre köra m3 e36 än S40, ful som stryk och drivning i fel ända, men folk tror att E36an är en F1 bil, det är fortfarande en 10 år gammal bmw.

Märkesbög

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2009
#50
brandt_ skrev:
en m3a piskar kanske inte den jättemycket rakt fram men i svängarna ....
piskar den kanske inte jättemycket...  kom igen och vakna till.

Som sagt, jag köpte en BMW(E36 325 coupé -94)  för att se om det var så bra som alla säger och det var den inte.  Visst bra, men inte SÅ bra som NI målar upp.  Jag åkte lika fort genom rondellerna med min S40.  Det är liksom inget skämt utan så det är.

Jag bryr mig inte ett dugg om vilka bilar ni kör, men jag hatar när man skall få bankat i huvudet att min bil skulle bara så jäkla mycket sämmre än den verkligen är. 


liksom "piskar kanske inte den jättemycket"    smaka på ordvalet...  hehe piska...

byt ut "piskar kanske inte den jättemycket" mot "blir piskad av"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
18 september 2009
#51
brandt_ skrev:
Man kan argumentera hur långt som helst men i slutändan är BMW alltid bättre än Volvo. Allt handlar dessutom inte om att köra snabbt rakt fram.
Nä, på "Ringen" gäller det att vara snabb trots att det är ytterst få argumentanvändare som verkligen har varit där...?

http://www.zatzy.com/allmaent/268208-sp … ost3043541

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=85156

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
18 september 2009
#52
torpis skrev:
brandt_ skrev:
en m3a piskar kanske inte den jättemycket rakt fram men i svängarna ....
piskar den kanske inte jättemycket...  kom igen och vakna till.

Som sagt, jag köpte en BMW(E36 325 coupé -94)  för att se om det var så bra som alla säger och det var den inte.  Visst bra, men inte SÅ bra som NI målar upp.  Jag åkte lika fort genom rondellerna med min S40.  Det är liksom inget skämt utan så det är.

Jag bryr mig inte ett dugg om vilka bilar ni kör, men jag hatar när man skall få bankat i huvudet att min bil skulle bara så jäkla mycket sämmre än den verkligen är.
Ska jag vakna till? Herregud. Ge upp nu för fan, börjar bli extremt störigt med folk som tror att deras volvo eller volvo i allmänt är så jävla snabba och bra(menar inte enbart dig).

Skicka din bil till ringen och se om den äns kör snabbare än en orginal m3 e36 trots att din effekt är betydligt högre, med din effekt och väghållning bör du ju dra ifrån Loaded på ringen utan större problem.

Gå in och kolla på tider på ringen och se på vilken tid du hittar den snabbaste volvon. Sätt dig i en t4 och i en m3 i samma årsmodell, så känner du också att din bil faktiskt ÄR SÅ MYCKET SÄMMRE. 



Vet att alla volvo älskare blir jätte sura nu och vill skälla på mig för att jag har rätt men skit i det, orkar inte kolla i denna tråden mer, puss haj.
Senast redigerat av brandt_ (18 september 2009)

Thorssa
18 september 2009
#53
Jag kan inte förstå folk som köper framhjulsdrivna bilar med mer än 150 hk. Helt talanglöst när det börjar bli lite mer effekt och på vintern är det trist oavsett effekt. Har gjort misstaget att ha en framhjulsdriven bil och det kommer jag aldrig göra om igen.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2009
#54
brandt_ skrev:
Skicka din bil till ringen och se om den äns kör snabbare än en orginal m3 e36
Jag utmanar dig!!

Vi åker till ringen till sommarn, du med din BMW och jag med min S40.  Så kör vi ett varv och ser vem som är först i mål. Fair enough?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2009
#55
torpis skrev:
brandt_ skrev:
Skicka din bil till ringen och se om den äns kör snabbare än en orginal m3 e36
Jag utmanar dig!!

Vi åker till ringen till sommarn, du med din BMW och jag med min S40.  Så kör vi ett varv och ser vem som är först i mål. Fair enough?
Jag håller med Brandt, visst det är en fråga om tycke och smak. Men jag har nog kört de flesta Volvo-modeller (både orginal och med lite eftermarknads), och ingen av dom har jag upplevt ha samma väghållning och framför allt inte samma kommunikation och känsla som en Bmw.

Speciellt inte x40 som hör till det sladdrigare Volvo gjort, det skriver jag inte för att jävlas utan för att jag upplever den sämre än de flesta Volvo. smile En 15år gammal slutkörd E36 är väl ungefär som en x40 var ny i chassiet...

Detsamma gäller känsla i vxl-spak, styrning, koppling etc. Duger alldeles utmärkt till vardags, men alldeles för sladdrigt och okänsligt om man är ute efter körglädje.

Jag är övertygad om att din bil är skitrolig att köra, och jag skulle tro att den kör ifrån en M3 på ringen pga effektövertaget. Men på samma sätt som du beskriver i inlägget ovan är jag övertygad om att en Bmw går mycket bättre när det svänger och "hatar när man skall få bankat i huvudet att min bil skulle bara så jäkla mycket sämre än den verkligen är" 

Och hävdar du att en x40 går jämt med en E36, så hävdar du i mina ögon att den är mycket sämre än vad den är. wink
Senast redigerat av Rquired (18 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

73 Inlägg
18 september 2009
#56
Saab är lägre värderade i jämnförelse, ie du får en finare bil för pengarna om du väljer saab. Men en bmw har viss körglädje smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2009
#57
Rquired skrev:
Och hävdar du att en x40 går jämt med en E36, så hävdar du i mina ögon att den är mycket sämre än vad den är. wink
En som förstår poängen.   

E36:an var helt klart kul på sitt sätt, men den saknade 250hk eller så.  Hade säkert varit hiskerligt rolig med 450hk den också. 

Men för att återknyta till ursprungsfrågan så är det inte självklart vilken bil som är bäst. Vissa gillar helt klart statusen med BMW och då är det liksom inget snack, köp en sådan.  Själv är jag ju lite konstig på mitt sätt och vill gärna ha bra med pulver. Då faller BMW bort eftersom de bilarna kräver betydligt mer arbete om de skall bli fart i dem (nu utgår jag från en bil för gemene man)

Är verkligen en 318 en b ättre bil än S40 T4 för samma pengar om man prioriterar acceleration?  Nej

är en 318 för samma pengar bekvämare än S40 på landsvägen?  JA


Skall bli spännande på ringen i sommar med Brandt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OEM <3
6 957 Inlägg
19 september 2009
#58
imilj skrev:
Saab är lägre värderade i jämnförelse, ie du får en finare bil för pengarna om du väljer saab. Men en bmw har viss körglädje smile
Det får du definitivt i en 9-3 SS Aero med wink får faktiskt säga att 9-3an är roligare än en E46:a
Och JA, den ena har jag ägt och den andra kört ett flertal ggr.

Så illa som S40 målas upp i tråden är den inte. Kompisen hade en Steg 3 trimmad S40 med realcarkit
och allt som hör till och den var vass, riktigt vass.

OEM <3

2 982 Inlägg
19 september 2009
#59
Bjork skrev:
imilj skrev:
Saab är lägre värderade i jämnförelse, ie du får en finare bil för pengarna om du väljer saab. Men en bmw har viss körglädje smile
Det får du definitivt i en 9-3 SS Aero med wink får faktiskt säga att 9-3an är roligare än en E46:a
Och JA, den ena har jag ägt och den andra kört ett flertal ggr.

Så illa som S40 målas upp i tråden är den inte. Kompisen hade en Steg 3 trimmad S40 med realcarkit
och allt som hör till och den var vass, riktigt vass.
aaa du har så rätt, låt mig översätta till bilspråk.. PLASTRAKET.
kvlitén i instrumentbräda o material innuti bilen är bristande enligt min mening.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#60
Bjork skrev:
imilj skrev:
Saab är lägre värderade i jämnförelse, ie du får en finare bil för pengarna om du väljer saab. Men en bmw har viss körglädje smile
Det får du definitivt i en 9-3 SS Aero med wink får faktiskt säga att 9-3an är roligare än en E46:a
Och JA, den ena har jag ägt och den andra kört ett flertal ggr.

Så illa som S40 målas upp i tråden är den inte. Kompisen hade en Steg 3 trimmad S40 med realcarkit
och allt som hör till och den var vass, riktigt vass.
SS är skoj, framför allt så är den väldigt neutral. Understyr inte mkt, det är snarare så man kan kalla den överstyrd. Framför allt med tanke på att den driver fram. Men lite som jag skrev om volvon, Saab har en snudd på artificiell känsla i styrning, vxl-låda, väghållning osv. jämfört med en Bmw (E46). Det är en fråga om smak kanske, men Saab ligger snäppet under Bmw i väghållning och saknar känslan helt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök