3508
Sök

Blir det skillnad på ljudkaraktären med taggmatta vs dämpull?

stahre
15 september 2009
Trådstartare
Som topic, vad ska man köra med eller det kanske varken gör till eller ifrån?

392 Inlägg
15 september 2009
vill oxå veta ;P

6 851 Inlägg
15 september 2009
Enligt mej så bör man alltid ha dämpull i MDF lådor. Men smaken är ju som **** som alla vet.
MIN uppfattning är ofta att basen blir lite hårdare och "kallare" utan dämpull (nu pratar jag om sluten låda).
Har man ull så blir den varmare, rundare och mjukare i gången.
Men alla har olika uppfattningar om hur man vill att bas skall låta, så det är bara att testa sig fram vad man själv anser låter trevligast. Vissa hör ingen skillnad, andra märker jätte skillnad.

stahre
16 september 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Enligt mej så bör man alltid ha dämpull i MDF lådor. Men smaken är ju som **** som alla vet.
MIN uppfattning är ofta att basen blir lite hårdare och "kallare" utan dämpull (nu pratar jag om sluten låda).
Har man ull så blir den varmare, rundare och mjukare i gången.
Men alla har olika uppfattningar om hur man vill att bas skall låta, så det är bara att testa sig fram vad man själv anser låter trevligast. Vissa hör ingen skillnad, andra märker jätte skillnad.

okej bra, men frågan är om det blir nån skillnad på olika dämpmattor för basreflexlådor? jag bygger i 22mm spån...

214 Inlägg
16 september 2009
skillnad blir det. personligen tycker inte jag att man ska dämpa lådan.. utan runt om ist. vill man spela så högt som möjligt är ju inte låddämpning att rekommendera. men som sagt.. alla har ju sin egna uppfattning och smak. och sen finns det säkert dom som fått för sej att det spelar högre med dämpad låda.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

stRaend
16 september 2009
Trådstartare
men det var nog inte riktigt frågan heller om jag läst och förståt rätt? utan om vad det blir för skillnad om man använder taggmatta (äggkartong), eller dämpull?

stahre
16 september 2009
Trådstartare
stRaend skrev:
men det var nog inte riktigt frågan heller om jag läst och förståt rätt? utan om vad det blir för skillnad om man använder taggmatta (äggkartong), eller dämpull?

Precis! Grejen är att enligt det programmet lådan är uträknad i så ska det vara dämpmatta i den, fast ville veta vilken av dessa man ska dämpa med, vad det är för skillnad. Taggmattan är ju lite dyrare på dom flesta ställerna.

Sök