3633
Sök

Kapell eller inte? Vinterförvaring i kallgarage

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Tjenare.

Kommer att förvara projektbilen i ett kallgarage under vintern, vad är bästa sättet att ha den stående?
Skall jag ha ett kapell? Lämna någon ruta öppen? Låta kupevärmaren gå ibland?

Brukar låta dörrar, bagagelucka och motorhuv vara på glänt så inte listerna fastnar, är detta onödigt?

Inga gissningar tack.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Supraman
2 300 Inlägg
16 september 2009
inne kan du ha kapell, ha en torrboll.
Ha inte rutor el annat öppet då det e stor risk att det kommer div gnagare som vill bygga bo i din goa stoppning i sätena.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
inne kan du ha kapell, ha en torrboll.
Ha inte rutor el annat öppet då det e stor risk att det kommer div gnagare som vill bygga bo i din goa stoppning i sätena.

Köpte mig ett kapell av polyester idag på biltema.. Kom på en sak, jag har ju inga framdörrar på bilen just nu tongue Hade inte tänkt montera dom heller innan vinterförvarningen.

Knapps någon inredning heller, sätena är borta osv. Golvmattan och instrumentpanelen är det enda som finns kvar.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 339 Inlägg
16 september 2009
Kapell inomhus är inga problem, skyddar fint wink

Jag kommer för min del använda mig av en egen uppfinning utomhus som innebär att jag har skydd för snö, regn o skit.

Har på takräcke och sen lägger jag på 3-4 brädor utspridda på bredden som är något längre än bilen. Sen lägger jag på överdrag som täcker upp brädornas längd och som delvis ska täcka sidorna. Allt detta intill en husvägg. Ingenting ligger direkt emot lacken heller, perfekt smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Volvo740an skrev:

Jag kommer för min del använda mig av en egen uppfinning utomhus som innebär att jag har skydd för snö, regn o skit.

Har på takräcke och sen lägger jag på 3-4 brädor utspridda på bredden som är något längre än bilen. Sen lägger jag på överdrag som täcker upp brädornas längd och som delvis ska täcka sidorna. Allt detta intill en husvägg. Ingenting ligger direkt emot lacken heller, perfekt smile

Ja de funkar tills snön rasar från taket wink haha.

Hade en gammal 240 en vinter med takräcken, gjorde typ samma sak, la pressenningen över takräckena sen spände jag presseningen och slog fast den med tältpinnar så det blev som ett tak. Funkar bra det med men man måste rensa snön ibland så det inte rasar.

Mvh Tommy

1 339 Inlägg
16 september 2009
te_wik skrev:
Volvo740an skrev:

Hade en gammal 240 en vinter med takräcken, gjorde typ samma sak, la pressenningen över takräckena sen spände jag presseningen och slog fast den med tältpinnar så det blev som ett tak. Funkar bra det med men man måste rensa snön ibland så det inte rasar.

Mvh Tommy

Tack för tipset det ska jag göra smile . Lyckligtvis bor jag i Skåne och här snöar det inte exakt så mycket som längre upp i Sverige

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Volvo740an skrev:
te_wik skrev:
Volvo740an skrev:

Mvh Tommy

Tack för tipset det ska jag göra smile . Lyckligtvis bor jag i Skåne och här snöar det inte exakt så mycket som längre upp i Sverige

Nej det är sant men ni har annat helvete där tongue Tyvärr hjälper ju inte en pressening mot klåfingriga pundare sad

Mvh Tommy

1 339 Inlägg
16 september 2009
te_wik skrev:
Nej det är sant men ni har annat helvete där tongue Tyvärr hjälper ju inte en pressening mot klåfingriga pundare sad

Mvh Tommy

De e sant, fast ja bor i ett lugnt villaområde där man inte ens kommer kunna se bilen när man kör förbi smile . De värsta helvetet vi har här nere som påverkar mig e saltet tkr jag :p

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
16 september 2009
går fint att täcka över en bil inomhus om de tä rinte är fuktigt o  varierar i temp.. då bildas det  fukt under.. torrboll är lösningen i  själva garaget. samt att  presseningen inte ligger rätt på biltaket eller liknande för då  kommer det inte in luft i mellan

Mvh// Okim // Jocke

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Okim skrev:
går fint att täcka över en bil inomhus om de tä rinte är fuktigt o  varierar i temp.. då bildas det  fukt under.. torrboll är lösningen i  själva garaget. samt att  presseningen inte ligger rätt på biltaket eller liknande för då  kommer det inte in luft i mellan

Eftersom garaget inte är uppvärmt på något sätt även om möjlighet finns så borde det inte vara fuktigt heller då temperaturen under vintern sällan går över -10 grader?

Mvh Tommy

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
17 september 2009
ja sant.. men beror på hur väl isolerat garaget är? ligger solen på så kan det bildas funkt då det värms upp undergaden  frö att sen sjunka i temp under natten...

men kanske lite överkurs... men ja tror på torrboll o att du  låter   luft pasera mellan bilen o täcket

Mvh// Okim // Jocke

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Okim skrev:
ja sant.. men beror på hur väl isolerat garaget är? ligger solen på så kan det bildas funkt då det värms upp undergaden  frö att sen sjunka i temp under natten...

men kanske lite överkurs... men ja tror på torrboll o att du  låter   luft pasera mellan bilen o täcket

Okay, jaa jag får helt enkelt kontrollera att det inte är fuktigt lite då och då.

Mvh Tommy

VVS-MONTÖR
20 Inlägg
22 september 2009
te_wik skrev:
Tjenare.

Kommer att förvara projektbilen i ett kallgarage under vintern, vad är bästa sättet att ha den stående?

Brukar låta dörrar, bagagelucka och motorhuv vara på glänt så inte listerna fastnar, är detta onödigt?

Inga gissningar tack.

Mvh Tommy

ha ruterna på glänt och lägg in en torrboll så är det inga problem kapell är rätt gött med tanke på dammet som kan bli.

Hemma Bra Men I Garaget Bäst!:d

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Adde_Hellmer skrev:
te_wik skrev:
Tjenare.

Inga gissningar tack.

Mvh Tommy

ha ruterna på glänt och lägg in en torrboll så är det inga problem kapell är rätt gött med tanke på dammet som kan bli.

Nu har jag ju inga framdörrar monterade.. tongue Men funderar på att montera dom, tar mindre plats då tongue

Mvh Tommy

Sök