bolle_ skrev:
blacken skrev:
Och där dumförklarade du just dig själv
Ehh? du har inte läst HELA tråden va?? undrar jag vem som är dum..
Kanske du ska läsa om den. Med tanke på att ingen håller med dig. Så kanske du ska fundera på om du har rätt fakta..
Tycker JonasH ska hitta den här tråden snart..
Här är jag.
Min slutsats utav mer än 20 års mekande i bilar med ljud och med inriktning på HiFi (även om jag erkänner att nåt år i början av 90talet så var det mycket bas..) så har jag kommit fram till följande:
Kan man bygga ett 2-vägs system som funkar så har man blivit av med mycket problem. Detta kräver dock att du kan montera elementen i princip helt fritt (dvs valfritt ställe där fram, moddning av bräda krävs!) och det kräver speciella element. Det kräver en riktig bredbandare från säg 100-200Hz och HELA vägen upp. Mig veterligen finns det bara ett par exempel på element som fixar detta för HiFi; Jordan och Genesis hybriden. Sen en bas i botten då. 2vägs som sagt.
Det som de flesta kan komma undan med är en 3vägs setup. Ett 5.25 eller 6.5tums kit plus bas i botten. I detta läge kan man till och med sätta basen bak och få det ok. Det går INTE att köra basen bak i ett 2vägs. Där måste basen sitta fram.
Sen går det absolut att få 4vägs system att funka med, årets bästa bil i Sverige har så t.ex. Man kan i princip köra basen vart som helst, midbas (dedikerad) sitter fram, sen sitter mellanregister och diskant uppe nånstans. I en 4vägs kommer man ofta undan med att man kan ha midbasarna i dörren, det går INTE om man skall köra 3vägs med ett 2vägs kit + sub.
Mer än 4vägs är bara ren idioti. Det ger inga som helst fördelar, utan medför bara en massa problem. Om man nu inte dedikerar 1 eller 2 kanaler till en rearfill som man processar för mono typ 500-2kHz, lågt ställd i amplitud. Då kan man få lite mer rumskänsla, men detta är nåt som man kan hanetra på andra sätt utan rearfill. Så max 4vägs (ink. sub) är gränsen för bil är min åsikt.
(btw, 2007 och 2008års bästa ljudbil i Sverige kör 3vägs, och den hade definitivt hävdat sig i år med)
Klassvinnare iår i Adv5 och i Adv. Unl hade båda 2vägs system tror jag (för Skogis kör också 2 vägs tror jag, eller skulle kunna åtminstone)
/jonas