3356
Sök

Lampsockel till USA-blinkers

79 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Tjenare.
Tänkte koppla in konstant 5w sken i mina usa-blinkers på min 9-3a och behöver lite hjälp. Tanken är att köpa en sockel till som jag ska ha i det yttre hålet på blinkersen och i den sätta en 5w lampa som jag sedan kopplar in i parkeringsljuset/positionsljuset.

Det jag behöver hjälp med är; Vad för sockel behöver jag? Ska man ha vanlig glödlampa eller kanske en diod?

Ge mig tips helt enkelt.....

79 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Mm stod och kikade på en sådan lampa men ville kolla upp lite först. Vafan jag va inne på mekonomen idag och frågade om dom hade sånna med snubben sa att det inte fanns. Fattade kanske itne vad jag mednade när jag sa lampsockel.

7 277 Inlägg
16 september 2009
Jag har iaf en BAY15D lampa i mina blinkers, använder då 5w delen för ljuset och 21w delen för blinkersen.

79 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Såg det på din bild, men då "blinkar" du alltså i det yttre hålet på blinkersen?

7 277 Inlägg
17 september 2009
Ja det gör jag.
Men annars är det ju bara att sätta i 2 lampor sen bara andvända 5w delen i den yttre och använda den inre som blinkers.
Eller ha bägge lysande om man gillar det.

79 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Okej men det är ju också ett alternativ då.

Men va på saab o kollade med dom igår och det fanns speciella socklar som ska va till det yttre hålet med 2-polig lampa. Passar det att köpa en likadan som sitter i det innre hålet och sedan köpa en 5w lampa till den eller måste man köpa en sådan som jag nyss nämnde?

7 277 Inlägg
17 september 2009
Jag vet inte vad du har eller vad som följer med lyktorna men iaf så har jag en sockel för en 2 polig lampa i den yttre och den inre har en sockel för en 1 polig.
Dock är jag rätt säker på att bägge passar vart som helst.

Enklast för dig är nog att skaffa en sockel för en 2 polig lampa dvs BAY15D och sätta den i den yttre sen skaffa en sådan lampa och använda 5w för ljuset.

79 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Okej tanken va att slippa byta sockel till blinkersen och bara skaffa en till på varje sida med en 5w lampa i som kopplas ihop med positionsljuset.

Är rätt kass på det här med lampor o skit men går det o köpa en ny sockel som jag har som är för 3-poliga lampor och hitta en 5w lampa som passar i den?

7 277 Inlägg
17 september 2009
Alltså om du vill ha blinkersen i lampan närmast framlyktorna så behöver du inte ändra någonting där.
Du skaffa bara en ny sockel för den andra lampan i den yttre delen.
Monterar den med en lampa sen koppla in ström till 5w delen och jorda.

79 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Mm precis så jag vill ha det smile Frågan då är vad för sockel jag ska ha? Kan man ha en vanlig 5w lampa i en 3-polig sockel (en sådan som blinkersen sitter i nu)?

7 277 Inlägg
17 september 2009
Skaffa sockeln för en Bay15D lampa, det var väl en sån saab ville sälja till dig? Annars har dom det iaf.
I din blinkers har du en BAY15S tror jag dom heter, det är bara en 21W lampa.
Bay15D är en 5/21W lampa, dvs 2 kretsar. Ena lyser med 5W den andra med 21W.
Men du kopplar dig bara in på 5W delen och skiter helt enkelt i 21W smile
Senast redigerat av Brains (17 september 2009)

Sök