2105
Sök

Visst måste polisen blinka med blåljus för att stanna mig?

5 198 Inlägg
18 september 2009
Kom precis å tänka på en sak... hur stannar man en bil som står still ?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
18 september 2009
gamlingen skrev:

Man skrämmer skiten ur han så han försöker åka iväg? en stannar... funkade ju i TS fall^^

Four rings to rule them all!

5 198 Inlägg
18 september 2009
Danne_gg skrev:
gamlingen skrev:

Man skrämmer skiten ur han så han försöker åka iväg? en stannar... funkade ju i TS fall^^

mn jaaaa.... smart..

687 Inlägg
18 september 2009
blacken skrev:
Men man kan väl vara ordentligt "specifik" när man som länsman vill en viss individ något?. Jag råkade ut för en lustig "malör" med länsman en gång, skulle åka hem och efter ett tag så dök det upp ett par strålkastare i backspegeln som blinkade med helljusen, det var mörkt och regnigt ute så det gick inte att se så bra vad/vem det var, så jag fortsätter min lugna kvällsfärd hemåt, men bilen är kvar på ett inte "trängande" avstånd och blinkar med jämna och ojämna intervaller så jag tänker att det kan nog vara en bekant som morsar ( har faktiskt hänt) och som jag inte känner igen då.

Fortsätter en bra bit säkerligen runt en kilometer innan jag kommer hem dit jag ska och parkerar bilen då ser jag att det är en länsman som har följt efter mig och försökt att stoppa mig, och dom börjar sin vana trogen att skälla som ett par bandhundar på steroider, " vad ( en massa svordomar och tillmälen) stannar du inte för?.
Varpå jag lite undrande frågar "om ni nu ville mig något, varför slog ni inte på blåljusen?" får då till svar "nää vi ville inte störa allmänheten så mycket". Varpå jag snabbt upplyser länsman om det absurda i situationen, länsman grunnar till en stund och säger sedan "jaa,joo det förstås tänkte vi inte så mycket på utan ville bara inte utsätta dig för så mycket obehag".  Så ibland kan dom vara snälla länsman..smile

Men förstås obehaget av den utskällningen som jag fick,var något som dom mer än gärna utsatte mig för..tonguelol

Ne i ditt fall så vore det rätta att sätta på blåljus utan signal om de nu inte ville störa allmänheten, men då var du också i rullning så då ska ljusen användas.

I TS fall stod han still samt enligt han själv så förstod han att det var han polisen ville stanna så förstår inte hur de har kunnat vara otydliga.

687 Inlägg
18 september 2009
Mortalis skrev:
Ska väl förtydliga i att jag inte stödjer trådskaparens handlade i situationen, utan vill bara få en diskussion kring om det är tänkt så att de ska använda blåljus/pinne eller polismanstecken för att stanna en eller om de kan sträcka ut en muffin genom fönstret och jag ska förstå att jag ska stanna, eller blinka med helljusen som i blackens fall.

Använd ditt sunda förnuft. Ser du en polisbil i backspegeln som blinkar med helljus och du antar att det är dig de menar så stanna? Hur svårt är det?...

Får du ögonkontakt med en polis som pekar på dig sen mot vägkanten så kan du ju förstå att du ska stanna? Inte behöver man en blåljuslampa på huvudet för att du ska fatta när du ska stanna och inte stanna?..

Man kan ju tro att folk är 3år när man läser vissa saker.

543 Inlägg
18 september 2009
En fråga bara...
varför backade du i "fullfart" därifrån?
Blev du rädd eller vad, förstår inte ditt beteéndet..

Trött och bitter?? javisst!

www.klockren.nu
476 Inlägg
18 september 2009
Hahah, vilka nötter de finns..polisen kan ju inte vart otydlig som några spekulerar i då TS själv säger att han förstod att de va honom dom ville prata med.
Ett råd till nästa gång är att stå still, inte provocera som en liten skitunge..!

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

2 911 Inlägg
18 september 2009
JapMax skrev:
Decibel skrev:
Polisen behöver INTE använda blåljus eller sirén för att du ska stanna.
Det räcker med att du BÖR ha förstått att de ska stanna, om du redan från början förstått att det var polisen och de gör en sådant utfall mot dig bör du förstått att dom vill något.

Vad snackar du för skit? Man "bör" förstå, och de som inte gör de får böter för ohörsamhet?
Värsta jag hört idag.

Jag läser innantill:

"En polisbil bakom dig med blinkande rött och blått ljus betyder att du ska stanna vid kanten"
Skulle en polisbil signalera på något annat sätt bakom mig förutsätter jag att han vill om och jag lägger mig till höger.

Det är rätten som avgör om tillräckligt gjorts för att personen ifråga ska förstå att polisen vill prata med honom.
Då han stog still från början och själv skriver att han stack för att de inte körde blåljus så är det enligt mig en självklar smitning.
Dock inte ohörsamhet som jag skrev tidigare, den var som tidigare skrivits inte applicerbar i trafiken.

Om du kör på en väg och du får blåljus i baken så är det såklart påkallande av fri väg och du gör ju såklart helrätt i att flytta på dig.

Men det går inte dra såna paraleller här, eftersom TS stog stilla. Polisen kan ju inte direkt markera "kör in till kanten och stanna" om de redan står still, ej heller påkalla fri väg för då ska han flytta på sig.

I detta ärende är det lite luddigare, underlåtenhet till polismans tecken tror jag faller bort då det rätt tydligt i lagen framgår vad ett tecken från polisman är.

687 Inlägg
18 september 2009
Decibel skrev:
Det är rätten som avgör om tillräckligt gjorts för att personen ifråga ska förstå att polisen vill prata med honom.
Då han stog still från början och själv skriver att han stack för att de inte körde blåljus så är det enligt mig en självklar smitning.
Dock inte ohörsamhet som jag skrev tidigare, den var som tidigare skrivits inte applicerbar i trafiken.

Om du kör på en väg och du får blåljus i baken så är det såklart påkallande av fri väg och du gör ju såklart helrätt i att flytta på dig.

Men det går inte dra såna paraleller här, eftersom TS stog stilla. Polisen kan ju inte direkt markera "kör in till kanten och stanna" om de redan står still, ej heller påkalla fri väg för då ska han flytta på sig.

I detta ärende är det lite luddigare, underlåtenhet till polismans tecken tror jag faller bort då det rätt tydligt i lagen framgår vad ett tecken från polisman är.

Ohörsamhet ska tydligen gå att applicera iaf som jag har förstått det även om det verkligen inte låter så när man läser lagtexten. Men som sagt det är ju upp till rätten att avgöra.

5 198 Inlägg
18 september 2009
*Dom stanna framför mej när jag stog still... jag vart rädd.*? Stannar  en polisbil framför en då är det väl självklart att dom vill nåt

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
18 september 2009
nabil_akhlaque skrev:
hejsan,
så här ligger det till... jag stod i en tom parkering, så kommer en polisbil i hög fart och tvärnitar mitt framför mig från sidan, dvs polisbilen står med förardörren precis framför min bil...

men polisen indikerar inte på något sätt att de vill att jag ska stanna... (inga sirener/blåljus)...
(men det är väl klart att jag fatta att det ville stoppa mig tongue)

så jag lägger i backen och backar i fullfart därifrån, då hoppar polisen snabbt in igen i bilen och följer efter och blinkar med helljus... (jag stannar inte... )

...till slut blinkar han med blåljus.. DÅ svänger jag in på vägrenen och stannar...

nu till min fråga... visst har jag inte gjort något fel??
i teoriboken står det ju klart och tydligt att polisen måste blinka med blåljus eller visa upp en polissignal om de vill att jag stannar... har jag rätt eller fel?

PS... polisen var ju skiiit förbannad men fick inga böter eller så.. då ja förklarade för honom att det var han som gjorde fel inte jag... (MEN han skulle återkomma till mig... för han var själv inte säker på vad lagen säger :S och hotade med om jag hade fel skulle jag få böter på 2700 kr)

Tro fan att han blev arg! Så mycket skit dom ser i sitt jobb, folk som försöker smita p.g.a vapen, knark, eller annat i bilarna. Så nån som står på en tom parkering som börjag backa iväg, fort dessutom och sätter iväg som bilen vore stulen. Du ska vara glad att dom inte prejade dig eller plockade in dig för förhör efter en sån resa. Leka med polisen på det viset ser iaf jag som ett brott! Hoppas du får en fet bot och en prick i registret. Fy fan...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 911 Inlägg
18 september 2009
blacken skrev:
Det räcker med att du BÖR ha förstått att de ska stanna

Vad är det för samhälle som skapar lagar/lagtolkningar som tvingar att tvinga medborgaren att vara tankeläsare och sedan straffa honom när han inte är det.
Visst kan tyckas att man ska se det som inte är uppenbart, men att straffas för det är fel. Är det så att en länsman inte klart och tydligt meddelar vad han vill med sitt agerande/handlande så kan man i ärlighetens namn inte naglas för det, annat än i polisstater och diktaturer..

Sannolikhet, används mer och mer i rätten i Sverige. Om det inte finns några andra faktorer som kan påverka så kan rätten anse det sannolikt att du HAR uppfattat att polisen vill något och att du med avsikt (uppsåt) att åka därifrån lagt i backen och sticker.
Kriterierna uppfylls då för vilket brott det nu må vara frågan om (om något).

Om det inte finns något som talar emot att han uppfattat polisen och dess avsikt, så sitter man som en rökt aborre i rätten.

Det går ju dra en "jag blev skitnödig och dom har toa på Statoil..."
Så kommer sannolikheten in igen, att TS skulle bli nödig i samma ögonblick som polispatrullen närmar sig och att TS inte missuppfattat deras avsikt, så är de kört.
Sannolikheten är för låg att han var nödig och för hög på att han förstått.

Dock måste andra saker väga upp händelsen också, t.ex. polisernas vittnesmål vad han gjorde, hur han gjorde, plats, tid o.s.v. (det är ju redan bevisat att han gjort det, rätten ska bara fastslå att det var i avsikt att avvika han gjorde det - uppsåtet)

Men som redan sagts ett par gånger, riktigt knivig situation med stillastående kärra.
Senast redigerat av Decibel (18 september 2009)

1 207 Inlägg
18 september 2009
Tycker det är jävligt intressant att TS har 5 inlägg i den här 4-sidor långa tråden. Detta är ett praktexempel på en garagettråd numer.

För att översätta TS första inlägg: "Ah, snuten är typ dum i huvudet och jag hustlade honom, på en teknikalitet - hylla mig!"...
Grabben, sök bekräftelse någon annanstans. Jag, och troligen fler, börjar bli utled på allt detta jävla tjat om polisen här på forumen.

Nu när TS ser att han inte var så jävla cool som han trodde att det var så vågar han sig inte visa sig.
Senast redigerat av maco (18 september 2009)

5 198 Inlägg
18 september 2009
maco skrev:
Tycker det är jävligt intressant att TS har 5 inlägg i den här 4-sidor långa tråden. Detta är ett praktexempel på en garagettråd numer.

För att översätta TS första inlägg: "Ah, snuten är typ dum i huvudet och jag hustlade honom, på en teknikalitet - hylla mig!"...
Grabben, sök bekräftelse någon annanstans. Jag, och troligen fler, börjar bli utled på allt detta jävla tjat om polisen här på forumen.

Nu när TS ser att han inte var så jävla cool som han trodde att det var så vågar han sig inte visa sig.

jag kallar dom *Polisen har alltid fel*trådar men nånstans i de flesta polistrådar har dom gjort rätt. ÄVEN om de stoppar helt i onödan.

DFFL
9 020 Inlägg
18 september 2009
Jag säger som de vänliga själarna i Svenska Akademien: Vanligt hyfs och sunt förnuft!

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
18 september 2009
Decibel skrev:
blacken skrev:
Det räcker med att du BÖR ha förstått att de ska stanna

Vad är det för samhälle som skapar lagar/lagtolkningar som tvingar att tvinga medborgaren att vara tankeläsare och sedan straffa honom när han inte är det.
Visst kan tyckas att man ska se det som inte är uppenbart, men att straffas för det är fel. Är det så att en länsman inte klart och tydligt meddelar vad han vill med sitt agerande/handlande så kan man i ärlighetens namn inte naglas för det, annat än i polisstater och diktaturer..

Sannolikhet, används mer och mer i rätten i Sverige. Om det inte finns några andra faktorer som kan påverka så kan rätten anse det sannolikt att du HAR uppfattat att polisen vill något och att du med avsikt (uppsåt) att åka därifrån lagt i backen och sticker.
Kriterierna uppfylls då för vilket brott det nu må vara frågan om (om något).

Om det inte finns något som talar emot att han uppfattat polisen och dess avsikt, så sitter man som en rökt aborre i rätten.

Det går ju dra en "jag blev skitnödig och dom har toa på Statoil..."
Så kommer sannolikheten in igen, att TS skulle bli nödig i samma ögonblick som polispatrullen närmar sig och att TS inte missuppfattat deras avsikt, så är de kört.
Sannolikheten är för låg att han var nödig och för hög på att han förstått.

Dock måste andra saker väga upp händelsen också, t.ex. polisernas vittnesmål vad han gjorde, hur han gjorde, plats, tid o.s.v. (det är ju redan bevisat att han gjort det, rätten ska bara fastslå att det var i avsikt att avvika han gjorde det - uppsåtet)

Men som redan sagts ett par gånger, riktigt knivig situation med stillastående kärra.

"annat än i polisstater och diktaturer.." roll
Senast redigerat av blacken (18 september 2009)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 september 2009
Nehe skrev:
Mortalis skrev:
Ska väl förtydliga i att jag inte stödjer trådskaparens handlade i situationen, utan vill bara få en diskussion kring om det är tänkt så att de ska använda blåljus/pinne eller polismanstecken för att stanna en eller om de kan sträcka ut en muffin genom fönstret och jag ska förstå att jag ska stanna, eller blinka med helljusen som i blackens fall.

Använd ditt sunda förnuft. Ser du en polisbil i backspegeln som blinkar med helljus och du antar att det är dig de menar så stanna? Hur svårt är det?...

Får du ögonkontakt med en polis som pekar på dig sen mot vägkanten så kan du ju förstå att du ska stanna? Inte behöver man en blåljuslampa på huvudet för att du ska fatta när du ska stanna och inte stanna?..

Man kan ju tro att folk är 3år när man läser vissa saker.

Är du blind eller? Att polisen pekar mot vägkanten och mig ÄR LIKA MED POLISMANS TECKEN! Och jag har inte sagt nåt om att inte stanna för polismans tecken.
Jag skiter fullständigt i vad trådskaparen har gjort i tråden, säger väl det igen att jag undrar ifall det är så att polisen ska signalera på ett visst sätt med ljus osv för att man ska veta att det är just MIG de vill stanna, in the real world. Om det är tänkt att de ska använda blått+rött när de ligger bakom en, eller bara blått, eller bara rött, vafan vet jag. Har inte blivit stoppad av blåljus- snut, och tydligen går ju meningarna i sär om vad som är "protokoll".
Sen är jag inte så jävla dum att om snuten låg bakom mig och blinka som idioter även när jag flyttat mig att det är mig de vill, men vore bara intressant att veta hur deras ljuskällor BÖR se ut när de ska stoppa en.

Angående helljusblinkandet.
Snuten kan blinka me helljus utan att de vill just mig nåt, utan bara vill brassa förbi, sen vet man inte alltid att de e snuten som ligger bakom och blinka med helljusen (vissa av oss kör faktiskt bil när det är mörkt), finns en hel del idioter som tycker det är en rolig hobby.

Kan du lägga ner med att försöka låta som att du är så jävla mycket bättre än oss 3 åringar nu och besvara frågan eller hålla tyst istället?
Senast redigerat av Mortalis (20 september 2009)

1 863 Inlägg
20 september 2009
Är det konstigt att bilintresserade människor får dåligt rykte om man hatar allt polisen gör? Behandla dom schysst så är dom lika trevliga tillbaka. Nu vet jag att en del kommer att reagera men jag säger som det är, känner många poliser och har träffat en hel del av dom. Dom är helt okej!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

5 198 Inlägg
20 september 2009
666_Beast skrev:
Är det konstigt att bilintresserade människor får dåligt rykte om man hatar allt polisen gör? Behandla dom schysst så är dom lika trevliga tillbaka. Nu vet jag att en del kommer att reagera men jag säger som det är, känner många poliser och har träffat en hel del av dom. Dom är helt okej!

Håller med, ,visst finns det besservissrar, och de flesta av dom är nybakade som följer reglementet för att de inte får göra annat. Åsså finns det dom som är bilintresserade och åker på på massa garage träffar och streetrace Och varför försöker polisen stoppa streetrace.. jo kanske för att de är olagliga.. eller vad tror övrigt folk ?

401 Inlägg
20 september 2009
har man en polisbil i närheten och den blinkar och har sig och det inte är någon annan bilist i närheten..då tar man väl det för givet att dom vill en nåt..vad tjänar man på att spela dum och haka upp sig på skitsaker som vilken färg deras ljus var,...man stannar och är medhjälplig.

Sök