3917
Sök

Vilket är effektivast framhjulsdrift eller bakhjulsdrift?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 september 2009
#81
Rquired skrev:
JonR skrev:
Rquired skrev:
Egentligen är det inte så svårt, tänk att du skall föra över en kraft. Du har två val:

1. Föra över kraften X till en axel i samma plan och med samma riktning som den första axeln.
2. Föra över kraften X till en axel i ett annat plan och med en annan riktning än den första axeln.

Naturligtvis är det mer energikrävande att ändra riktning på kraften än att bara "skicka vidare" den. En tankegroda av mig tidigare alltså, klart tvärställd motor och parallell axel (vilket oftast men inte alltid är samma sak som FWD) slukar minst energi från vevaxel till drivhjul. smile

Nej men till 99,99% är FWD tvärställd motor... Och till 99,99% så är bakhjulsdrift rakställd motor!

MVH/Jon

99%= oftast men inte alltid?

nä inte alltid. Min bil har FWD med rakställd motor  roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 688 Inlägg
19 september 2009
#82
LeafBox skrev:
Rquired skrev:
JonR skrev:

Nej men till 99,99% är FWD tvärställd motor... Och till 99,99% så är bakhjulsdrift rakställd motor!

MVH/Jon

99%= oftast men inte alltid?

nä inte alltid. Min bil har FWD med rakställd motor  roll

Den gamla Saab 900 också. smile

Något jag tycker är intressant är det här med procenträkning på effektförlust.
Tex 25% på en 4x4 bil. 25 hk som försvinner på 100 hk, 125 hk försvinner på 500 hk.
Med samma växellåda, samma kardan, samma differential osv så borde det ju vara relativt likadant. Men men, teori och verklighet stämmer sällan överens.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 september 2009
#83
Det är ganska vanligt på tex VW/Audi etc att det är rakställd motor då det i många fall finns en 4wd-modell av bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
20 september 2009
#84
Nu börjar denna tråd komma in på det jag började fundera på.

Är en rak fwd drivlina lika effektiv som en rak med rwd?
Där är det samma antal vinkelväxlar och den stora skillnaden är just vikten på den roterande massan som är skillnaden. Kan en kardanaxel ta 1%? Eller kanske mer?

För att en tvärställd motor med fwd är mest effektivt tror jag definitivt.
Vad som är snabbast? Beror på så otroligt mycket saker så det bara är dumt att ta upp, bl.a. en människa som ska gasa. wink

När detta ämne är uppe, någon som har en idé vad autolåda awd kan ge? över 30?


Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2009
#85
sirmiro skrev:
När detta ämne är uppe, någon som har en idé vad autolåda awd kan ge? över 30?

Det beror förstås på vilken typ av AWD vi pratar om.
Volvo pratar ju om att deras AWD bara är aktiverad vid behov - i övrigt är bilen FWD.
En Subaru-drivlina med konstant 50/50 fördelning drar nog mer effekt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fd Bannad
657 Inlägg
20 december 2009
#86
MrDexter skrev:
Lyssnade med en kille som bänkar bilar, svaret var att det beror på var motorn är placerad. Om den är placerad fram så försvinner en del kraft på vägen till bakhjulen.

Du måste få Nobelpriset! om motorn sitter bak och är monterad på samma sätt som en vanlig framhjulsdriven bil, dvs tvärställd, så är det ju samma sak?!?!

Om den däremot kraften måste ändra riktning via en växel, så försvinner en del hästkrafter där ändå, dock inte lika mycket om kardanen är eliminerad.

Märkesbög


Sök