Ghostone skrev:
Ringde på en VW Sharan de hade för ett bra pris och i bilderna såg den extremt bra välskött ut! Så jag var beredd att köra 50 mil för att köpa den om den var i så bra skick som det visade på bilderna.
För säkerhets skull ringde jag självklart upp firman och fick prata med Michell (Förmodar att det är ägaren). Bilen var en 01, och förväntade mig att det skulle kunna vara små mindre skavanker på den, men på bilderna såg den riktigt fin ut.
Frågorna jag ställde var enkla:
1: Har den någon rost någonstans i bilen? SVAR: Nej absolut inte!
2: Har den några skador innanför, i kupén? (Den hade haft 9 ägare innan) SVAR: Nej, den är i toppskick!
3: Finns det några som helst fel som på bilen som du kan säga till mig nu, utvändigt eller invändigt?
Jag är beredd att köpa bilen, men jag kör 50 mil för den, så jag vill inte komma dit och få världens överraskning. SVAR: Nej, kom du. Den är i prima skick!
Jag kör de 50 milen, tillsammans med en god vän som jobbar med just bilar. När vi når stället och får se bilen, visar det sig att inget av de svaren jag fick stämde.
1: Den hade rost på trösklar, bakdörrens låsanordning, både i låset och utanför låset (Dock var det yttre rosten fixad runt låset, och sprutat på en annan nyans av samma färg), dörrarnas kanter. (Det såg ut som de till och med sprutat färg över för att det inte skulle synas.)
2: Innanför var förarsidans handtag helt avskavd, på passagerar sidan ett hål(?!) i sidan av skinnet till dörren.
3: Rejäl lacksläpp från högra sidospegel. Avskavd färg jäms med lister. En fönterlist stod rakt ut och var alldeles bubblig. Hela frontens lack var matt och i en helt annan nyans än resten av bilen. Vet inte om de polerade bilen och glömde fronten, eller om de har bytt fronten efter en krock...
När jag ifrågasatte Michell om detta, ville han inte riktigt lyssna. Det var svar som: Vad förväntar du dig av en 9 år gammal bil? Jag tänker inte gå ner i pris på denna (Har inte ens nämnt att jag vill sänka priset till honom)
När jag ifrågasätter varför han ljuger för mig i telefon är hans svar: Men jag har inte ens sett bilen, jag går efter vad mina kollegor säger till mig(???!!!)
Med andra ord, han slänger ur sig svar i telefon han inte har en aning om!
Som ni förstår, så köpte jag inte bilen.
Det är synd, för hade han varit helt ärlig med mig. hade jag kunnat ta bilen om han kanske bjöd på en full tank med bensin till den för att köra hem igen. Plus att han jag åkte med såg en annan bil där, en porsche han blev intresserad utav. Där det hade kunnat bli ännu en affär.
Så jag kan STARKT rekommendera att ni INTE skall handla där. Någon mer oseriös bilhandlare får man leta efter. Vet inte hur den andre killen som jobbar där är, men den jag hade kontakt med var totalt oseriös, arrogant, otrevlig och kunde inte lyssna för fem öre.
Firman är extremt oseriös!