3336
Sök

BMW Alpina B10 V8 '97

2 014 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#61
TCG skrev:
Det är de små sakerna som gör det. smile

Beställer du effektgrenrör så beställ två uppsättningar. wink

Visst är det så, det mesta av att förfina en bil sitter ju i detaljerna.

Grenrör blir det inte än på ett tag, och när det väl blir dags kommer de nog att custombyggas skulle jag tro. Annars har jag kikat på lite olika alternativ som finns och hojtar till om/när det blir aktuellt.

Vad händer annars med din egen bil då? Inga planer inför sommaren?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#62
Måndag 22 mars 2010:

Här kommer en liten uppdatering...

Inga fler Alpina-delar ännu; jag hade fått span på en Alpina-bakvinge på tyska eBay till ett mycket förmånligt pris, men fick inte tag på tillräckligt med pengar i tid för att hugga den innan auktionen tog slut. Den har inte dykt upp igen så antagligen blev den såld i alla fall. Jaja, de finns ju att få tag på nya direkt från Alpina annars (men till mer än dubbla priset)...

Två saker har dock inhandlats efter att jag missade bakvingen. Med lite småpengar över så passade jag på att ropa in en standard 540i motorkåpa som framöver ska modifieras för att ge ett lite snyggare, mer stilrent och framförallt mer Alpina-inspirerat utseende i motorrummet.

En uppsättning ändrör till det nya avgassystemet och har också köpts och är på väg hem i dagsläget. Det var inte direkt lätt att hitta exakta sådana som man tänkt sig - jag ville ha den versionen med "angled/staggered dual cut" (har hjärnstillestånd och kommer inte på den korrekta svenska termen) i kromat utförande och med dubbelvikta kanter. Jaja, till slut lyckades jag luska reda på en uppsättning i alla fall. Kommer nog göra sig riktigt bra sen. Bilder på ändrören kommer när jag fått hem dem.

I övrigt har jag numera lyckats sammanställa en hel del information inför den framtida biturbokonverteringen och jag har nog större delen av det projektet klart för mig. Det enda som än så länge vållar lite huvudbry är exakt var aggregaten ska placeras, men det är nog ganska lätt kollat när jag väl hämtat bilen ur vinterdvalan och fått upp den på en lyft.

Arbetslösheten är ju nu ett faktum och såvida inte den situationen förändras å det snaraste så kommer det nog inte ske alltför mycket med bilen denna säsongen är jag rädd. Lite smågrejer ska dock bli av då de dras med förhållandevis blygsamma kostnader; exempelvis motorkåporna, en fönstertoning och kanske blir även den bakre delen av det nya avgassystemet byggt. Som alltid, den som lever får se...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#63
Fredag 26 mars 2010:

Ingen höjdaruppdatering det här direkt, förutom lite goda nyheter. Skatteåterbäringen i år var mycket trevlig, och jag har därför beslutat mig för att unna mig den där Alpina-bakvingen. Återstår bara att se när man får pengarna så något tidpunkt för beställning är ännu inte bestämd.

De nya ändrören anlände idag, och är mycket vackra att titta på. Ska ordna med bilder under helgen.

Bilen ska ställas på och besiktas i veckan, så om bara vädret är fint nog ska det glidas lite i samband med Elmia-mässan.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#64
Torsdagen 1 april 2010:

För sakens skull - inget av nedanstående är ett aprilskämt, uppdateringen råkar endast ske detta datum.

Nu har årets bilsäsong äntligen tagit sin början; igår ställdes bilen på samt besiktas och bra nog blev den godkänd utan anmärkning. Självklart var dagen dock inte helt smärtfri. När jag skulle montera centerkåporna på de vackra Alpina-fälgarna (som för den delen inte är vidare vackra utan nämnda centerkåpor) så lyckades jag naturligtvis med konststycket att bryta av nyckeln i låset på den första kåpan jag tog itu med. Bomber och granater, som kapten Haddock hade sagt!

Jäktade förbi den auktoriserade låssmeden i staden och lämnade in den avbrutna nyckeln samt tillhörande avbruten del säkert fastkilad i låset på en medföljande centerkåpa. Låssmeden tog sig en titt, kliade sig i skallen och flyttade glasögonen längre upp på näsan. "Nja, vi får väl se om det här går att lösa, det brukar vara ganska knepigt sånt här. Hur bråttom är det, när behöver du ha det fixat?" säger den gode mannen bakom disken. "Igår!" är det enda jag lyckas klämma ur mig när jag ser mina få surt sparade slantar få vingar och stiga mot skyn. Äkta centerkåpor från Alpina är inga billiga grejer...

Efter att ha lämnat namn och telefonnummer beger man sig hemåt med frustrationen bubblandes i skallen; att det då fan alltid ska vara något som jävlas - oavsett hur litet! Väl hemma applicerar man utan att förspilla någon som helst tid arslet på lädersoffan och börjar spana igenom nätet efter priser/leverantörer på nya centerkåpor. Resultatet man kommer fram till är cirka 500 kr/st plus frakt och hanteringskostnader, leveranstid på cirkus två veckor. Cappuccinon sitter som en TV i halsen...

Då kommer plötsligt en glad nyhet i form av ringande mobiltelefon. Det är låssmeden som ringer och meddelar att problemet är löst och informerar om att de stänger kl 17:30 innan de öppnar igen efter påskhelgen. Nerför trappan och ut till bilen bär det med fullt laddtryck, och in till stan beger man sig - dock utan laddtryck. Slutet gott, allting gott? Trodde man...

Dagen efter - idag med andra ord - skulle jag göra ett nytt försök att montera centerkåporna utan att behöva störas av sådana petitesser som regn och/eller mörker. Den första kåpan igen; det tar plötsligt stopp när man försöker vrida om nyckeln i låset och jag ser hur den veka tingesten börjar böja sig. Där blir det stopp och belägg, lugna ner sig några bar och sedan efter laboratoriemässigt rengörande av fälg, centerkåpa och lås försöka igen (naturligtvis var samtliga detaljer någorlunda väl rengjorda innan första försöker dagen före). Till slut går det - som man säger - och resten av kåporna kan appliceras utan större problem än ett hjärta i halsgropen.

Annars var det ju även utlovat att bjuda på lite bilder av de nya ändrören, så håll till godo...

Snedskurna (angled)...
http://farm5.static.flickr.com/4038/4480951767_e26f20b584.jpg

...stegade (staggered)...
http://farm5.static.flickr.com/4042/4480951969_a3a0d35a6e.jpg

...och dubbelvikta samt kromade.
http://farm3.static.flickr.com/2765/4481601474_f4cab31e30.jpg

Storleken har jämförts med nuvarande ändrör, och dimensionerna är turligt nog slående lika. De som sitter originalmonterade av Alpina är något mindre på höjden samt något större på bredden; de är lite smått ovala till formen. Även om de också är snedskurna så är de ingalunda varken stegade, dubbelvikta eller kromade. Detta kommer bli en uppdatering som jag tror kommer göra sig mycket bra i samspel med ChromeLine-exteriören då det kommer bli ett genomgående tema. Jag ska även försöka kolla upp möjligheten att platta till mina nya utblås lite så att de får en mer oval form som liknar de nuvarande ändrörens dito. Annars verkar vinkeln på stegningen passa perfekt med formen på bakkjolen/-stötfångaren och det är ju alltid positivt.

Ingen vidare stor modifikation måhända, men en Alpina som ska modifieras ska göras det varsamt och smakfullt med stor känsla för detaljer. Detta är ett led i det tänkandet.

Inom de närmsta dagarna ska jag montera ChromeLine-listerna runt fönstrena samt de nyinköpta instegslisterna från Alpina. Då vankas det fler bilder.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
2 april 2010
#65
Kul skrivet(även om hjärtat hamnade på fel ställe ett par gånger smile ) och nyfikenheten är stor inför hur ändrören kommer se ut monterade!

2 014 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#66
Onsdagen 14 april 2010:9

Sådär ja... Mottog mina nya AngelEyes för några dagar sedan och har nu monterat dem. De ljusringarna som satt förmonterade i strålkastarna var dels gula till färgen, lös inte vidare starkt och bestod helt enkelt av fem stycken små lampor per ring och det syntes ganska väl dessutom. Ett nytt set med ljusringar bestående av 60+ SMD LED inhandlades följaktligen för en rimlig summa via eBay.

Monteringen var lite knepig. Ringarna var för stora och därför blev inte monteringen 100% rent estetiskt sett. Inkopplingen bjöd också på en del äventyr då jag de egentligen skulle kopplats in separat och inte via bilens eget kabelsystem. Värdelöst enligt min personliga uppfattning, då jag inte vare sig vill belamra motorrummet med ytterligare kabeldragning och inte heller få felmeddelanden i instrumenteringen.

Följaktligen kopplades grejerna in efter eget huvud, och efter lite support från Garaget-forumet testades resultatet sent igår kväll. Kikar man nära ser man att ringarna inte är helt korrekt monterade, men resultatet med dem tända är i alla fall utmärkt. Klockrent ljusflöde både med avseende på styrka och temperatur. Inga bilder idag men ska ta imorgon både i dagsljus och mörker och lägga upp...

Värt att notera är att detta är en tillfällig lösning. Perfektionist som man är och fast besluten att en Alpina endast ska utrustas med det bästa så ska en uppsättning äkta Hella-strålkastare inhandlas i framtiden, men eftersom man i dagsläget är arbetslös och priset för en dylik uppsättning ligger runt 10 000 kr så får det vänta till mer pengar finns på kontot - och kontinuerligt strömmar in.

Bilder imorgon alltså...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#67
Fredagen 16 april 2010:

En dag senare än utlovat - tror dock inte det spelar någon större roll då ingen verkar följa projekttråden - kommer här äntligen bilderna med uppgraderade AngelEyes:

I dagsljus...
http://farm5.static.flickr.com/4045/4525387007_1c4a30878e.jpg

...och i mörker.
http://farm5.static.flickr.com/4066/4525386653_5db1334051.jpg

Jaja, vi får väl se hur det blir med projekttråden i fortsättningen. Tänker inte sitta och lägga ner energi på att uppdatera en projekttråd där man inte får någon respons. Kan ju kanske vara skoj och köra ett hemligt projekt också, i synnerhet med tanke på vad som ska komma senare.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Random Hero
4 047 Inlägg
16 april 2010
#68
Dåligt med svar i den här tråden, likadant i min så vet hur de känns tongue Snyggt med angeleysen! Ser så tråkigt ut me de guldassiga som så många har tongue Trevliga slutrör med wink

Dog food lid. Backwards

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
16 april 2010
#69
Alecci skrev:
Fredagen 16 april 2010:

En dag senare än utlovat - tror dock inte det spelar någon större roll då ingen verkar följa projekttråden - kommer här äntligen bilderna med uppgraderade AngelEyes:

I dagsljus...
http://farm5.static.flickr.com/4045/452 … 30878e.jpg

...och i mörker.
http://farm5.static.flickr.com/4066/452 … 334051.jpg

Jaja, vi får väl se hur det blir med projekttråden i fortsättningen. Tänker inte sitta och lägga ner energi på att uppdatera en projekttråd där man inte får någon respons. Kan ju kanske vara skoj och köra ett hemligt projekt också, i synnerhet med tanke på vad som ska komma senare.

Snyggt med de nya angeleyesen! Vi får se när mina blir monterade hur de ser ut. Vågar inte lova någon tidpunkt för det men det ska väl bli innan juni hoppas jag.

Jag följer din projekttråd som en kristen läser sin bibel. smile
Vill inte spamma tråden med dumma frågor bara. Kan ju alltid vara kul att läsa igenom en aktiv tråd, både för den som är intresserad av E39 eller för dig som kan se tillbaka vad du gjort och när du gjorde det.
Jag är glad om du fortsätter uppdateringarna här!

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
16 april 2010
#70
Trevligt projekt smile Om man ändå bara hade en sån alpina smile Ska göra mitt bästa med att följa tråden smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

205 Inlägg
16 april 2010
#71
Följer också tråden fastän man kanske inte är så aktiv vad det gäller att skriva i den. Men fortsätt uppdatera bara är roligt att se hur du förädlar den! smile


2 014 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#72
Fredagen 23 april 2010:

Jag beskrev i projekttrådens uppdatering den 16 oktober förra året de symptom som uppstod i bilens ljudsystem när jag installerade den nya huvudenheten. Vidare efterforskningar sedan dess har visat på att det är DSP som ligger bakom symptomen och att de endast går att bli kvitt genom att byta ut DSP-förstärkaren mot ett eftermarknadsslutsteg. Eftersom CD-växlaren i bagaget fortfarande fungerade fick detta projekt vänta till framtiden då mer pengar fanns till hands. Förra veckan fick dock CD-växlaren nog och slutade fungera den också, så nu finns inget ljud alls i bilen förutom motorljud, vindbrus, däckljud, osv... Ingen form av musik i alla fall.

Sambons påtryckningar om att hon vill kunna lyssna på musik och/eller radio i bilen har nu fått som efterföljd att ett nytt ljudsystem beställts och att beställningen av Alpina-bakvingen har skjutits på framtiden istället. Nedan en liten lista över vad som beställts:

• Hifonics ZXi-5.2C 5¼" Front Component Speaker System
• Hifonics ZXi-5.2C 5¼" Rear Component Speaker System
• Hifonics ZXi-6400 MkII 4-channel Amplifier for Speaker Systems
• Hifonics ZXi-12D4 Subwoofer
• Hifonics ZXi-2200 Mono-channel Amplifier for Subwoofer
• Hifonics MX-1 High-2-Low Level 5-channel Converter

Förhoppningsvis kan jag få min gamla baslåda inklusive slutsteg såld för hyfsade pengar och på så sätt få in ett litet bidrag till den hägrande Alpina-bakvingen. Jag har i alla fall förhoppningar om att detta system ska kunna överträffa det jag hade min förra R34 GTR, och det systemet räckte ju i alla fall för att underhålla en stor del av parkeringen på Bilsport Action Meet i fjol.

Då så, vidare till det här med projekttrådens fortlevnad... Naturligtvis ser jag ju på trådens visningssiffror att folk läser om projektet, och det är naturligtvis skoj. Enligt mig är dock meningen med en projekttråd just att man får respons på det man gör. Konstruktiv kritik - både positiv och negativ sådan, tips och idéer är precis vad som bringar syfte till en projekttråd. Om jag bara ville visa upp det som händer med bilen kunde jag lika gärna byggt en egen hemsida åt bilen där folk inte har möjlighet att kommentera. Mer respons efterfrågas alltså om jag ska fortsätta uppdatera tråden. Vi får se så länge, nu har folk i alla fall ett ypperligt tillfälle att ge sina åsikter om mitt framtida stereobygge.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

4 005 Inlägg
23 april 2010
#73
Personligen så tittar jag nog mer i projekttrådar än att kommentera "ah, bra vad fint, fortsätt så". Sålänge man inte kan sortera ut så att trådskaparens inlägg ses enbart så tycker jag att detta fungerar bäst. Det blir så grötigt annars.

Såvida jag inte har en superidé eller konstruktiv kritik då.

ah, bra vad fint, fortsätt så. smile


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
23 april 2010
#74
Har haft funderingar på att bygga in Eclipse 6.5" kit i dörrarna men först måste jag lösa något som producerar ljud.
Min CDväxlare har också lagt av(eller fungerar mycket dåligt).
Idag sitter det en Mp3 spelare som är inkopplad via en FM-modulator på antennkabeln i bagaget.
De förslag jag fått har varit att ta bort Navin och ersätta med en vanlig huvudenhet men det känns inte aktuellt.
Minns att jag läste för flera år sedan om en Alpine CDväxlare som skulle klara Mp3 och passa i E39 med en adapter men hittar inte den infon och frågan är om den finns kvar på marknaden.

Skummade lite i tråden men hittade inte bild på hur nya huvudenheten ser ut på plats?

Var kommer du handla Hifonics produkterna? Om jag skulle få plats med Eclipe mellanregistren, tror du att Hifonics steget skulle kunna driva lite tyngre högtalare?
Senast redigerat av TCG (23 april 2010)

2 014 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#75
TCG skrev:
Har haft funderingar på att bygga in Eclipse 6.5" kit i dörrarna men först måste jag lösa något som producerar ljud.
Min CDväxlare har också lagt av(eller fungerar mycket dåligt).
Idag sitter det en Mp3 spelare som är inkopplad via en FM-modulator på antennkabeln i bagaget.
De förslag jag fått har varit att ta bort Navin och ersätta med en vanlig huvudenhet men det känns inte aktuellt.
Minns att jag läste för flera år sedan om en Alpine CDväxlare som skulle klara Mp3 och passa i E39 med en adapter men hittar inte den infon och frågan är om den finns kvar på marknaden.

Skummade lite i tråden men hittade inte bild på hur nya huvudenheten ser ut på plats?

Var kommer du handla Hifonics produkterna? Om jag skulle få plats med Eclipe mellanregistren, tror du att Hifonics steget skulle kunna driva lite tyngre högtalare?

Den huvudenheten jag kör med nu är en HU från Alpine som har MP3-kapabilitet, den ser ut som vilken annan originalmonterad CD-enhet som helst. Kolla den senaste bilden under mitt Galleri & Projekt, CD-spelaren sitter där men luckan är nedfälld över den. Däremot har jag aldrig hört talas om en CD-växlare som klarar MP3.

Den nya CD-spelaren kräver också en adapter för att kopplas in eftersom det är runda stift i bilen och den nya CD-spelaren har flata stift. Dessutom är den inte kompatibel med DSP, så det är ett absolut måste att köra ett separat slutsteg för högtalarsystemet om man installerar den i en E39 äldre än -01.

Jag köper Hifonics-grejerna från leverantörer i Tyskland och USA. Hojta till så skickar jag ett PM med deras adresser. Jag känner inte till specen på Eclipse-högtalarna så det är lite svårt att säga om de skulle kunna driva dem, men jag tror inte det ska vara några större problem.

Känns som om du kommer att behöva modifiera en del för att kunna klämma in 6,5:or i dörrarna, kanske något att fundera lite extra på?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#76
Lördagen 29 maj 2010:

Dags för en uppdatering som egentligen borde skett för ett tag sedan.

Inga jättestora nyheter kanske, men en del av stereoprylarna har nu anlänt; enbart slutstegen saknas och de kommer beställas så snart det börjar rulla in lite pengar på kontot. Har även ordnat så att jag får grejerna professionellt installerade till ett mycket förmånligt pris.

Därtill har nu även en bakvinge inhandlats. Det blev tyvärr ingen Alpina-vinge, men nästan lika bra eller kanske till och med bättre på vissa sätt. Det blev istället en äkta Hamann-bakvinge; dessa är riktigt svåra att få tag på nu för tiden enligt vad jag upplevt. Den är nästan helt identisk med Alpina-bakvingen till utseendet med det undantaget att det inte sitter något bromsljus i den. Detta ser jag som något positivt då jag av rent estetiska skäl föredrar en vinge utan bromsljus och eftersom jag dessutom slipper göra hål i bakluckan och därmed minskar risken för rostangrepp. Vingen är levererad och ligger och väntar på lackering samt montering.

Lite tråkiga nyheter finns också: bilen läcker ganska rejält med kylarvätska. Jag har kontrollerat expansionskärlet och det är helt, så läckaget kommer med största sannolikhet från själva kylaren. En ny kylare ska inhandlas, och samtidigt kommer även vattenpump, termostat, termostathus och fläkt att bytas när allting ändå är isärplockat. Detta var inte helt oväntat, läckande kylare/expansionskärl är vanliga problem på E39-karossen. Sura pengar, men det måste ju ordnas inte desto mindre.

I övrigt ser det kanske ut som om projektet inte kommer gå så mycket längre än så här. Jag har redan börjat spåna på ett nytt projekt som lockar alltför mycket, och även den gången kommer det i så fall att handla om en Alpina av mycket unik sort. Mer detaljer kommer inte att ges i dagsläget, dels eftersom det fortfarande är så pass osäkert vad som händer och dels eftersom jag vill hålla det lite hemligt tills den bilen i så fall är färdigbyggd. Nu har man ju ett jobb igen och utsikterna för bilprojekt är ju därför lite ljusare, men innan något slutgiltigt beslut fattas i frågan måste anställningen övergå till en fast sådan.

Det var allt för denna gång.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

9 108 Inlägg
29 maj 2010
#77
Som sagts tidigare, det är detaljerna som gör det! Riktigt härlig bil.


58 Inlägg
29 maj 2010
#78
linuslinje skrev:
Personligen så tittar jag nog mer i projekttrådar än att kommentera "ah, bra vad fint, fortsätt så". Sålänge man inte kan sortera ut så att trådskaparens inlägg ses enbart så tycker jag att detta fungerar bäst. Det blir så grötigt annars.

Såvida jag inte har en superidé eller konstruktiv kritik då.

ah, bra vad fint, fortsätt så. smile

Känner exakt samma sak, gillar de jag ser men känner att det inte är värt att skriva bara "det ser bra ut lycka till".

2 014 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#79
Lördagen 12 juni 2010:

Här kommer en mindre uppdatering om projektet...

Jag har nu skrinlagt planerna på att sälja av denna vackra bil till förmån för ett annat Alpina-projekt, och planerar iställer att satsa helhjärtat på detta projekt tills det är klart.

Jag har nu äntligen lyckats införskaffa ett komplett set med ChromeLine-lister till bilen, och de ska nu börja bearbetas. Vissa av dem - midjelisterna - ska skickas iväg för behandling och resterande - fönsterlisterna - ska jag själv polera upp då de är lite dassiga.

Nästa punkt på listan är att de sista komponenterna till bilstereobygget nu är beställda, och alltihop ska installeras så snart de levereras. Ska bli skönt att återigen få lite riktigt ljud att lyssna på med undantag av det vackra motorljudet.

Jag planerar även att påbörja arbetet med modifikation av motorkåporna i bilen. De borde göra ett rejält lyft i motorrummet och jag funderar även på att byta ut lite slangar i motorrummet mot stålomspunna dito.

Utöver det är även en ny kylare beställd och tid för installation är planerad till den 29 juni. Det kliar i fingrarna nu när man inte fått framföra pärlan på ett tag beroende på det omfattande läckage av kylarvätska som bilen för tillfället dras med.

Möjligtvis kommer snart även vingen att skickas på bearbetning - bland annat lackering - och om pengarna under sommaren räcker till ska även en takvinge inhandlas och behandlas samt lite fönstertoning monteras.

Jag är medveten om att det på sistone inte inkluderats mycket bilder i projekttråden och ber om ursäkt för detta. Inför nästa uppdatering utlovas i alla fall lite bilder, om inte annat för att beskriva arbetet med listerna som jag själv ska göra.

Das ist jetzt alles... Auf wiedersehen!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
13 juni 2010
#80
Kul att du kommer fortsätta på detta projekt! Ska bli riktigt kul att se hur arbetet fortskrider, bilder uppskattas. smile

Själv har jag precis fått hem min från avgassystembygget. Rostfritt, dubbelt system såsom M5. Fast raka rör från racekattarna till fullflödes slutdämpare.
Tyvärr lyckades jag krossa objektivet på systemkameran ikväll så bilder kommer så snart jag fått hem ett nytt. Sura pengar för slarv. hmm


Sök