Torsdagen 1 april 2010:För sakens skull - inget av nedanstående är ett aprilskämt, uppdateringen råkar endast ske detta datum.
Nu har årets bilsäsong äntligen tagit sin början; igår ställdes bilen på samt besiktas och bra nog blev den godkänd utan anmärkning. Självklart var dagen dock inte helt smärtfri. När jag skulle montera centerkåporna på de vackra Alpina-fälgarna (som för den delen inte är vidare vackra utan nämnda centerkåpor) så lyckades jag naturligtvis med konststycket att bryta av nyckeln i låset på den första kåpan jag tog itu med. Bomber och granater, som kapten Haddock hade sagt!
Jäktade förbi den auktoriserade låssmeden i staden och lämnade in den avbrutna nyckeln samt tillhörande avbruten del säkert fastkilad i låset på en medföljande centerkåpa. Låssmeden tog sig en titt, kliade sig i skallen och flyttade glasögonen längre upp på näsan. "Nja, vi får väl se om det här går att lösa, det brukar vara ganska knepigt sånt här. Hur bråttom är det, när behöver du ha det fixat?" säger den gode mannen bakom disken. "Igår!" är det enda jag lyckas klämma ur mig när jag ser mina få surt sparade slantar få vingar och stiga mot skyn. Äkta centerkåpor från Alpina är inga billiga grejer...
Efter att ha lämnat namn och telefonnummer beger man sig hemåt med frustrationen bubblandes i skallen; att det då fan alltid ska vara
något som jävlas - oavsett hur litet! Väl hemma applicerar man utan att förspilla någon som helst tid arslet på lädersoffan och börjar spana igenom nätet efter priser/leverantörer på nya centerkåpor. Resultatet man kommer fram till är cirka 500 kr/st plus frakt och hanteringskostnader, leveranstid på cirkus två veckor. Cappuccinon sitter som en TV i halsen...
Då kommer plötsligt en glad nyhet i form av ringande mobiltelefon. Det är låssmeden som ringer och meddelar att problemet är löst och informerar om att de stänger kl 17:30 innan de öppnar igen efter påskhelgen. Nerför trappan och ut till bilen bär det med fullt laddtryck, och in till stan beger man sig - dock utan laddtryck. Slutet gott, allting gott? Trodde man...
Dagen efter - idag med andra ord - skulle jag göra ett nytt försök att montera centerkåporna utan att behöva störas av sådana petitesser som regn och/eller mörker. Den första kåpan igen; det tar plötsligt stopp när man försöker vrida om nyckeln i låset och jag ser hur den veka tingesten börjar böja sig. Där blir det stopp och belägg, lugna ner sig några bar och sedan efter laboratoriemässigt rengörande av fälg, centerkåpa och lås försöka igen (naturligtvis var samtliga detaljer någorlunda väl rengjorda innan första försöker dagen före). Till slut går det - som man säger - och resten av kåporna kan appliceras utan större problem än ett hjärta i halsgropen.
Annars var det ju även utlovat att bjuda på lite bilder av de nya ändrören, så håll till godo...
Snedskurna (angled)...
...stegade (staggered)...
...och dubbelvikta samt kromade.
Storleken har jämförts med nuvarande ändrör, och dimensionerna är turligt nog slående lika. De som sitter originalmonterade av Alpina är något mindre på höjden samt något större på bredden; de är lite smått ovala till formen. Även om de också är snedskurna så är de ingalunda varken stegade, dubbelvikta eller kromade. Detta kommer bli en uppdatering som jag tror kommer göra sig mycket bra i samspel med ChromeLine-exteriören då det kommer bli ett genomgående tema. Jag ska även försöka kolla upp möjligheten att platta till mina nya utblås lite så att de får en mer oval form som liknar de nuvarande ändrörens dito. Annars verkar vinkeln på stegningen passa perfekt med formen på bakkjolen/-stötfångaren och det är ju alltid positivt.
Ingen vidare stor modifikation måhända, men en Alpina som ska modifieras ska göras det varsamt och smakfullt med stor känsla för detaljer. Detta är ett led i det tänkandet.
Inom de närmsta dagarna ska jag montera ChromeLine-listerna runt fönstrena samt de nyinköpta instegslisterna från Alpina. Då vankas det fler bilder.