3342
Sök

Mercedes A-klass är de nå att ha?

218 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Har min Avensis på annons på blocket och fick ikväll ett bytesförslag på en Mercedes a140 -99:a som gått mellan 17- 18 tusen mil.
Är de nå att ha?
Vad ska man kolla efter?
Hur är kvaliteten?
Vad ligger förbrukningen på?
När ska kamremen bytas?

Tack på förhand !

//Jens

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2009
#2
Dessa bilarna har kamkedja, A140 är snål men riktigt seg. Förbrukning? Min ligger kring 0.7 blandad körning, en 140 bör ligga kring 0.6.

Kvalitet? Nja känslan i detaljerna lever inte upp till Mercedes vanliga kvalitet, vilket inte behöver betyda att den håller sämre för det. Tyvärr så har A-klass en del barnsjukdomar.

Se upp med rost, krångel i framvagnen, fel på lmm, tändspolar etc, och stötig fjädring

I övrigt är det en bra bil, jag har aldrig kört en så liten bil som beter sig som en så stor bil. Krånglig formulering, men helt enkelt är den stadig som en stor bil i hög fart och extremt smidig i stan. Samtidigt som den är riktigt praktisk och rymmer en hel del om man fäller sätena (på samma sätt som i en minibuss)

Så MB A-klass är nånting att ha, men inte en pre-facelift A140.
1. Pga att kvaliten var dålig innan facelift
2. Eftersom A140 är seeeeg
2. Eftersom A140 är ordentligt stötig och har halvdana bromsar. Bästa W168 är en A190 (det vill säga skivbromsar runt om och bekvämare fjädring) med Elegance utrustning (vilket i sin tur betyder ännu bättre fjädring.) Detta sade ett flertal Mercedes ÅF till mig och det var just därför jag valde en sådan!
4. Mercedes A är i allmänhet en bil som är dyr att reparera och som inte har samma driftsäkerhet som en Toyota.

Du kommer alltså köpa en bil som inte känns bättre byggd, som håller sämre och som kostar avsevärt mer att underhålla. Det finns bättre köp helt enkelt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2009
#3
Rquired skrev:
Dessa bilarna har kamkedja, A140 är snål men riktigt seg. Förbrukning? Min ligger kring 0.7 blandad körning, en 140 bör ligga kring 0.6.

Kvalitet? Nja känslan i detaljerna lever inte upp till Mercedes vanliga kvalitet, vilket inte behöver betyda att den håller sämre för det. Tyvärr så har A-klass en del barnsjukdomar.

Se upp med rost, krångel i framvagnen, fel på lmm, tändspolar etc, och stötig fjädring

I övrigt är det en bra bil, jag har aldrig kört en så liten bil som beter sig som en så stor bil. Krånglig formulering, men helt enkelt är den stadig som en stor bil i hög fart och extremt smidig i stan. Samtidigt som den är riktigt praktisk och rymmer en hel del om man fäller sätena (på samma sätt som i en minibuss)

Så MB A-klass är nånting att ha, men inte en pre-facelift A140.
1. Pga att kvaliten var dålig innan facelift
2. Eftersom A140 är seeeeg
2. Eftersom A140 är ordentligt stötig och har halvdana bromsar. Bästa W168 är en A190 (det vill säga skivbromsar runt om och bekvämare fjädring) med Elegance utrustning (vilket i sin tur betyder ännu bättre fjädring.) Detta sade ett flertal Mercedes ÅF till mig och det var just därför jag valde en sådan!
4. Mercedes A är i allmänhet en bil som är dyr att reparera och som inte har samma driftsäkerhet som en Toyota.

Du kommer alltså köpa en bil som inte känns bättre byggd, som håller sämre och som kostar avsevärt mer att underhålla. Det finns bättre köp helt enkelt smile

Rackans bra svar! tummen upp för denna typen av inlägg!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

218 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#4
Rquired skrev:
Dessa bilarna har kamkedja, A140 är snål men riktigt seg. Förbrukning? Min ligger kring 0.7 blandad körning, en 140 bör ligga kring 0.6.

Kvalitet? Nja känslan i detaljerna lever inte upp till Mercedes vanliga kvalitet, vilket inte behöver betyda att den håller sämre för det. Tyvärr så har A-klass en del barnsjukdomar.

Se upp med rost, krångel i framvagnen, fel på lmm, tändspolar etc, och stötig fjädring

I övrigt är det en bra bil, jag har aldrig kört en så liten bil som beter sig som en så stor bil. Krånglig formulering, men helt enkelt är den stadig som en stor bil i hög fart och extremt smidig i stan. Samtidigt som den är riktigt praktisk och rymmer en hel del om man fäller sätena (på samma sätt som i en minibuss)

Så MB A-klass är nånting att ha, men inte en pre-facelift A140.
1. Pga att kvaliten var dålig innan facelift
2. Eftersom A140 är seeeeg
2. Eftersom A140 är ordentligt stötig och har halvdana bromsar. Bästa W168 är en A190 (det vill säga skivbromsar runt om och bekvämare fjädring) med Elegance utrustning (vilket i sin tur betyder ännu bättre fjädring.) Detta sade ett flertal Mercedes ÅF till mig och det var just därför jag valde en sådan!
4. Mercedes A är i allmänhet en bil som är dyr att reparera och som inte har samma driftsäkerhet som en Toyota.

Du kommer alltså köpa en bil som inte känns bättre byggd, som håller sämre och som kostar avsevärt mer att underhålla. Det finns bättre köp helt enkelt smile

men dra åt helvete vilket bra svar !!!! big_smile

Tusen tackar ska ha detta i åtanken.

Har haft en 200 diesel w202 tidigare och den va seg som van men jag brukar säga som så att: Är man viktig har folk tid att vänta wink

3 354 Inlägg
19 september 2009
#5
http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

inte kanske så vanligt att man kör så men kommer det djur så
obs gäller nog enbart tidiga a-klass
(inget illa menat om a-klass)
Senast redigerat av Seth (19 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

218 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#6
Seth skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

inte kanske så vanligt att man kör så men kommer det djur så
obs gäller nog enbart tidiga a-klass
(inget illa menat om a-klass)

hehe det där är en klassiker big_smile
Har för mig att Mercedes åtgärdade detta problem/körglädje sen med sänkning och bredare hjul

3 354 Inlägg
19 september 2009
#7
Delareno skrev:
Seth skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

inte kanske så vanligt att man kör så men kommer det djur så
obs gäller nog enbart tidiga a-klass
(inget illa menat om a-klass)

hehe det där är en klassiker big_smile
Har för mig att Mercedes åtgärdade detta problem/körglädje sen med sänkning och bredare hjul

mm har för mig det med.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#8
Delareno skrev:
Seth skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

inte kanske så vanligt att man kör så men kommer det djur så
obs gäller nog enbart tidiga a-klass
(inget illa menat om a-klass)

hehe det där är en klassiker big_smile
Har för mig att Mercedes åtgärdade detta problem/körglädje sen med sänkning och bredare hjul

Det där går inte, jag har kört betydligt värre än så! wink
Visst, problemet ordnades med sänkt och hårdare fjädring, styvare krängningshämmare och ett standardmonterat antisladd. Tyvärr försvann den tidigare riktigt höga komforten fullständigt, i alla fall i lägre farter. Ett fartgupp är en mardröm, men på motorvägen är den bekväm.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

218 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
Delareno skrev:
Seth skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA

inte kanske så vanligt att man kör så men kommer det djur så
obs gäller nog enbart tidiga a-klass
(inget illa menat om a-klass)

hehe det där är en klassiker big_smile
Har för mig att Mercedes åtgärdade detta problem/körglädje sen med sänkning och bredare hjul

Det där går inte, jag har kört betydligt värre än så! wink
Visst, problemet ordnades med sänkt och hårdare fjädring, styvare krängningshämmare och ett standardmonterat antisladd. Tyvärr försvann den tidigare riktigt höga komforten fullständigt, i alla fall i lägre farter. Ett fartgupp är en mardröm, men på motorvägen är den bekväm.

oki synd de påverkade komforten men hellre det än att ligga på taket så fort man ser en ekorre

1 339 Inlägg
19 september 2009
#10
Ska du ha en A-klass är det nog 04- som gäller pga rosten, det är inte kul att se det bubbla överallt :S

Jag hörde att anti-sladden som kom för att åtgärda problemet med älgtestet va för "bra". Den blev skittråkig helt enkelt. De va nog ett begagnattest på tv jag såg de.


218 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#11
Volvo740an skrev:
Ska du ha en A-klass är det nog 04- som gäller pga rosten, det är inte kul att se det bubbla överallt :S

Jag hörde att anti-sladden som kom för att åtgärda problemet med älgtestet va för "bra". Den blev skittråkig helt enkelt. De va nog ett begagnattest på tv jag såg de.

oki ka kolla denna bil med lupp efter rost

1 339 Inlägg
19 september 2009
#12
Delareno skrev:
Volvo740an skrev:
Ska du ha en A-klass är det nog 04- som gäller pga rosten, det är inte kul att se det bubbla överallt :S

Jag hörde att anti-sladden som kom för att åtgärda problemet med älgtestet va för "bra". Den blev skittråkig helt enkelt. De va nog ett begagnattest på tv jag såg de.

oki ka kolla denna bil med lupp efter rost

Rquired nämnde det också med rosten

Kolla exakt överallt, skärmar, dörrar osv. Försök kolla under listerna för att avslöjande smygande rost. Om du nu känner att du vill köpa en, för det är som Rquired skrev, det finns bättre köp. Vill du ha Mercedes så tkr jag 04- är det som gäller.
Senast redigerat av Volvo740an (19 september 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#13
Vill du undvika rost är det den nya A-klass som gäller, alltså 2005 eller nyare. Kanske inte perfekt, men bättre än W168 i alla fall. På modellen som är aktuell här är framskärmar och baklucka i plast, så ingen fara för rost där alltså.

Däremot, kolla dörrarna och i vikningarna på "insidan" av dessa, bakskärmarna, motorhuven, stolpar och tak (ett stenskott=rost) eller egentligen, kolla all plåt helt enkelt! Det behöver inte vara ett stenskott för att det ska rosta, det kommer krypande under lister etc ändå. Hittar du en bil i fint skick, kosta på den en rejäl behandling. Det kommer inte hålla rost borta (det gjorde inte så på min i alla fall) men det lindrar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

218 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#14
Volvo740an skrev:
Delareno skrev:
Volvo740an skrev:
Ska du ha en A-klass är det nog 04- som gäller pga rosten, det är inte kul att se det bubbla överallt :S

Jag hörde att anti-sladden som kom för att åtgärda problemet med älgtestet va för "bra". Den blev skittråkig helt enkelt. De va nog ett begagnattest på tv jag såg de.

oki ka kolla denna bil med lupp efter rost

Rquired nämnde det också med rosten
http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes … amp;w=3oki

Kolla exakt överallt, skärmar, dörrar osv. Försök kolla under listerna för att avslöjande smygande rost. Om du nu känner att du vill köpa en, för det är som Rquired skrev, det finns bättre köp. Vill du ha Mercedes så tkr jag 04- är det som gäller.

oki
skälet till tråden är att min ligger på blocket och fick denna som rent byte http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes … =6&w=3


Sök