Dessa bilarna har kamkedja, A140 är snål men riktigt seg. Förbrukning? Min ligger kring 0.7 blandad körning, en 140 bör ligga kring 0.6.
Kvalitet? Nja känslan i detaljerna lever inte upp till Mercedes vanliga kvalitet, vilket inte behöver betyda att den håller sämre för det. Tyvärr så har A-klass en del barnsjukdomar.
Se upp med rost, krångel i framvagnen, fel på lmm, tändspolar etc, och stötig fjädring
I övrigt är det en bra bil, jag har aldrig kört en så liten bil som beter sig som en så stor bil. Krånglig formulering, men helt enkelt är den stadig som en stor bil i hög fart och extremt smidig i stan. Samtidigt som den är riktigt praktisk och rymmer en hel del om man fäller sätena (på samma sätt som i en minibuss)
Så MB A-klass är nånting att ha, men inte en pre-facelift A140.
1. Pga att kvaliten var dålig innan facelift
2. Eftersom A140 är seeeeg
2. Eftersom A140 är ordentligt stötig och har halvdana bromsar. Bästa W168 är en A190 (det vill säga skivbromsar runt om och bekvämare fjädring) med Elegance utrustning (vilket i sin tur betyder ännu bättre fjädring.) Detta sade ett flertal Mercedes ÅF till mig och det var just därför jag valde en sådan!
4. Mercedes A är i allmänhet en bil som är dyr att reparera och som inte har samma driftsäkerhet som en Toyota.
Du kommer alltså köpa en bil som inte känns bättre byggd, som håller sämre och som kostar avsevärt mer att underhålla. Det finns bättre köp helt enkelt