3518
Sök

Saab 9000 Cs 2,3 T 96 Check Engine Lampan

4 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#1
Är ny på detta forum pga. har skaffat en SAAB 9000cs 2,3 T 1996 170 HK. manuell växellåda.
Behöver hjälp så mycket det går från experterna här ute på tråden. Har fått 3 st. tvåor på bilbesiktningen som: 1)Strålkastare halvljus, ljusbild diffus( här är det bara skaffa nya reflektorer, det är inga konstigheter bara att dom är dyra som attan. Nån med tips var köper man billiga? )
2)Handbromsen- det fixar sig!
Nu kommer den svåra. 3)Felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet.( har inte fått nått fel på avgasreningen, CO, lambdasond eller HC) Japp, men CHECK ENGINE-LAMPN är på hela tiden! Nuddar jag gaspedalen går motorvarvtalet ner först sen upp till normal( 900 rpm ) åker jag en bit och inte gasar ordentligt dör motor helt, får motorstopp vid varje korsning :-(. Inget bensin lukt slangar trasiga eller oxiderade kontakter eller svart rök.
Har läst om att kola fel koderna med att vrida startnyckel på ON i 3 sek, sen 3 sek på OFF och så vidare. Har fått fram 3 st blinkningar av check engine lampan och detta betyder enligt tabellen här på forumet att det skulle vara TEMPERATURGIVARE på insug. Var glad att hytta diagnostiken, åkte direkt på saab firma och köpte en temperaturgivare, har monterat den men problemen är det samma!! Sen kopplade jag bort minus polen från batteriet i 10 min men inga förändringar alls! (Hoppas bara att det info som finns på forumen inte vilseleder till mer kostnader än det brukar vara för mig känns så just nu ) Vad ska jag göra nästa steg för att åtgärda problemen,( behöver bilen dagligen) har ringt sabb firman men dom är bara efter pengar, vill inte svara alls.
Snälla HJÄLP MIG!! Har läst mycket på forumet men fick inte nåt vettig förklaring i detta ämne! Som sagt har genomfört ett trolig fel/diagnos förslag från forum men misslyckades.
Har kollat alla slangar och kontakter men hittar inga konstigheter.
Tacksam för riktigt hjälp!
Niro

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 september 2009
#2
Har du öppen dump? Om du har det, byt tillbaka till original. Pröva även att nolla motorn (ta av pluskabeln i en kvart och läs ut felkoder igen)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

214 Inlägg
19 september 2009
#3
kollat slangar eller bytt slangar? vakum slangar skall bytas inte kollas.. inte lätt att se sprickor som skapar problem.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

4 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#4
Tack för din snabba svar. Menar du med "öppen dump" synlig ventil mellan turbon och luftintaget? Sånt har jag INTE. Har bytt och kollat allt som gick. Nu var jag på temperaturgivare för kylarvätska, har mätt den direkt på motor och fick fram 1,6 kohm. Har en i handen från skroten, har jordat den mot motor och den visar 3, 1 kohm. Är det nåt att tänka på? Skulle kunna hoppa upp i taket av glädje bara att hitta felen!!

4 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#5
Men det är inte temperatur givare för kylarvätska heller, jag kopplade bort givaren sen vred jag på startnyckel i läge ON då startade radiator fläkten och gick hela tiden trots att jag vred nyckel på OFF igen. Saize!!

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
19 september 2009
#6
Du har en -96a, då har du OBD2 uttag i bilen och kan läsas av felkoder med alla felkodsavläsare som klarar den standarden och den är väldigt vanlig. Uttaget sitter rakt under ratten bakom ett litet svart täcklock nästan nere vid pedalerna det går inte att missa.

Du kan fara in till dom flesta bilverkstäder idag och få den avläst.

Då OBD2 kom så kan man inte kolla blinkningar av CE lampan tror jag.

Och JA du kan ha öppen dumpventil på din bil för du har Trionic 5.5 styrsystem på din bil och dom använder sig av MAP sensor istället för luftmängmätare som gamla 9000 hade. Det va dom som det inte gick att ha öppen dump på så alla som inte kan blandar ihop det där.

Börja med att läsa av den och återkom med resultat.

//Per-Arne

4 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#7
Felet åtgärdat ! Insug lufttempgivare, placerat innan insugningssystemet. Nu är det bara pictogramet kvar, visar trasig lampa bak, trots att alla lampor fungerar som det ska, nuddar jag bara lite gran bromspedalen då släcks den. Har byt pedal bromskontakt men hjälper icke. Förslag?

R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
22 september 2009
#8
Du menar att bromsljuslamporna visas på
displayen varje gång du startar bilen/slår på tändningen??

Isf ska du inte vara orolig. Det är bara en "kontroll", tryck ned pedalen å
du slipper se dem under resten av färden. Har likadant på min bil.

Mvh

Stefan


100 Inlägg
2 oktober 2009
#9
Hej! har också en saab 9000 2,3T -95. LTT turbo ombyggd på nå vis till FTT chippad ligger runt 240hk.
Problemet är att när jag drar på med bilen så blir det ett dunk och så bromsar det till ganska rejält.
Är det växlarna som hoppar ur? för om jag gasar på lite grann i taget händer inget. men drar jag på allt från låga varv blir det konstig! tacksam för alla svar!

Saab 9000


Sök