19 september 2009
Trådstartare
Är ny på detta forum pga. har skaffat en SAAB 9000cs 2,3 T 1996 170 HK. manuell växellåda.
Behöver hjälp så mycket det går från experterna här ute på tråden. Har fått 3 st. tvåor på bilbesiktningen som: 1)Strålkastare halvljus, ljusbild diffus( här är det bara skaffa nya reflektorer, det är inga konstigheter bara att dom är dyra som attan. Nån med tips var köper man billiga? )
2)Handbromsen- det fixar sig!
Nu kommer den svåra. 3)Felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet.( har inte fått nått fel på avgasreningen, CO, lambdasond eller HC) Japp, men CHECK ENGINE-LAMPN är på hela tiden! Nuddar jag gaspedalen går motorvarvtalet ner först sen upp till normal( 900 rpm ) åker jag en bit och inte gasar ordentligt dör motor helt, får motorstopp vid varje korsning :-(. Inget bensin lukt slangar trasiga eller oxiderade kontakter eller svart rök.
Har läst om att kola fel koderna med att vrida startnyckel på ON i 3 sek, sen 3 sek på OFF och så vidare. Har fått fram 3 st blinkningar av check engine lampan och detta betyder enligt tabellen här på forumet att det skulle vara TEMPERATURGIVARE på insug. Var glad att hytta diagnostiken, åkte direkt på saab firma och köpte en temperaturgivare, har monterat den men problemen är det samma!! Sen kopplade jag bort minus polen från batteriet i 10 min men inga förändringar alls! (Hoppas bara att det info som finns på forumen inte vilseleder till mer kostnader än det brukar vara för mig känns så just nu ) Vad ska jag göra nästa steg för att åtgärda problemen,( behöver bilen dagligen) har ringt sabb firman men dom är bara efter pengar, vill inte svara alls.
Snälla HJÄLP MIG!! Har läst mycket på forumet men fick inte nåt vettig förklaring i detta ämne! Som sagt har genomfört ett trolig fel/diagnos förslag från forum men misslyckades.
Har kollat alla slangar och kontakter men hittar inga konstigheter.
Tacksam för riktigt hjälp!
Niro