2809
Sök

Halvlyset slocknade i körning..

23 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#1
Var ute och körde nyss, i mörkret, rätt vad det var så slocknade halvlyset. Det blev då kolsvart och fick sätta på hel-lyset, men  hel-lyset stannade inte kvar utan jag  fick då  hålla i spaken för att det skulle lysa..
Även fläkten  slutade att fungera av någon konstig anledning också..
Kan det vara ett enkelt fel som ett trasigt/glapp i relä?

Detta händer på en Golf III VR6-92

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2009
#2
har du kollat säkringarna?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
19 september 2009
#3
Skulle kunna vara knappen (vredet) som sagt upp sig. Kanske pga överbelastning, då det så vitt jag vet inte finns nåt relä till halvljuset.
Är det vanliga 55wattare du har?
Senast redigerat av Manny (19 september 2009)


5 089 Inlägg
19 september 2009
#4
Testa med att vrida tillbaka nyckeln några mm. kanske fjädern i tädningslåset som börjar bli kasst.. jag hade samma symtomer och det är bara att dra tillbaka nyckeln lite.

\Lindgren

23 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#5
henke_99 skrev:
har du kollat säkringarna?

Ja dom är hela

23 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#6
Manny skrev:
Skulle kunna vara knappen (vredet) som sagt upp sig. Kanske pga överbelastning, då det så vitt jag vet inte finns nåt relä till halvljuset.
Är det vanliga 55wattare du har?

Okej, Nae det är 100w som sitter ismile

23 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#7
FLindgren skrev:
Testa med att vrida tillbaka nyckeln några mm. kanske fjädern i tädningslåset som börjar bli kasst.. jag hade samma symtomer och det är bara att dra tillbaka nyckeln lite.

Men  det ska väll inte behöva hända mitt under körning?:S  Borde ju bli isf när man startar den eller något, men tackar så mkt, ska prova!

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
19 september 2009
#8
mattias_kungem skrev:
Manny skrev:
Skulle kunna vara knappen (vredet) som sagt upp sig. Kanske pga överbelastning, då det så vitt jag vet inte finns nåt relä till halvljuset.
Är det vanliga 55wattare du har?

Okej, Nae det är 100w som sitter ismile

Jaha, då får du nog byta hela ljusvredet. Sen sätter du i 55wattarna igen så håller både ljusinsatserna och vreden bättre... Lampsocklarna på mk3 har en tendens till att smälta med starkare lampor än 55w.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 september 2009
#9
tror på jordfel eller nått i ljusvredet eftersom helljuset inte vill funkar ordentliget  heller

2slow

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
20 september 2009
#10
mattias_kungem skrev:
FLindgren skrev:
Testa med att vrida tillbaka nyckeln några mm. kanske fjädern i tädningslåset som börjar bli kasst.. jag hade samma symtomer och det är bara att dra tillbaka nyckeln lite.

Men  det ska väll inte behöva hända mitt under körning?:S  Borde ju bli isf när man startar den eller något, men tackar så mkt, ska prova!

Det stämmer helt o hållet att lamporna slocknar under färd om eldelen i t-låset blir dåligt.. Har själv vart med om det och det är väldigt snuskigt när man kör med helljus på kvällen på vintern och det blir tvärmörkt.

Är typ ett standardfel på äldre folkvagnar. Det som är att det går en matarkabel från t-låset till ett relä som sköter fläkt, att lamporna lyser och fastnar i hel/halvljuslägena, o torkare. Får inte det relät styrspänning från t-låset så faller dom funktionerna bort helt. Dock så funkar det att hålla in spaken och på så sätt få helljus iaf o kunna fortsätta köra.

Har bytt eldelen i t-låset just pga dom symptomen och har funkat sen dess.

Felet ligger alltså i t-låset och ingen annanstans.


23 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#11
g-man skrev:
mattias_kungem skrev:
FLindgren skrev:
Testa med att vrida tillbaka nyckeln några mm. kanske fjädern i tädningslåset som börjar bli kasst.. jag hade samma symtomer och det är bara att dra tillbaka nyckeln lite.

Men  det ska väll inte behöva hända mitt under körning?:S  Borde ju bli isf när man startar den eller något, men tackar så mkt, ska prova!

Det stämmer helt o hållet att lamporna slocknar under färd om eldelen i t-låset blir dåligt.. Har själv vart med om det och det är väldigt snuskigt när man kör med helljus på kvällen på vintern och det blir tvärmörkt.

Är typ ett standardfel på äldre folkvagnar. Det som är att det går en matarkabel från t-låset till ett relä som sköter fläkt, att lamporna lyser och fastnar i hel/halvljuslägena, o torkare. Får inte det relät styrspänning från t-låset så faller dom funktionerna bort helt. Dock så funkar det att hålla in spaken och på så sätt få helljus iaf o kunna fortsätta köra.

Har bytt eldelen i t-låset just pga dom symptomen och har funkat sen dess.

Felet ligger alltså i t-låset och ingen annanstans.

Okej vad bra att man får ett mer beskrivet fel, som sagt jag tror på vad du säger, för jag kollade nu och varken halvljus helljus fläkt och torkare funkar på den, men det jag undrar är vad man behöver för saker för att det ska fungera igen, och är det lönt att satsa på begagnat eller nytt? beroende på vad det nu kostar då.
Tackar så mycket för ditt svar! Mvh

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
20 september 2009
#12
Ingen ide med begagnat då en ny eldel kostar 192:- på meca och runt 250 på vag. Lite pyssel att byta det dock. Finns bättre info om det på www.gtiklubben.nu



Sök