3802
Sök

Slutsteg hettar!

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Skulle behöva lite hjälp eftersom jag har ett slutsteg som blir väldigt varmt efter en timmes färd ungefär, och jag menar riktigt varmt så det nästan börjar brinna :S

Någon som vet vad detta kan bero på?

Obs steget sitter inte "instängt" så att någon fläkt krävs, sitter helt öppet i skuffen, kolla gärna bild på min sida (bil: corolla).

tack i förväg!

Ack vet jag förgasarmotorer!

21 761 Inlägg
20 september 2009
#2
Vilken impedans belastas steget med?
Vilket av stegen är det?

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#3
det är steget till vänster, impedans? :S Är inte klockren inom billjud så.. Bra för er att veta kanske.

Ack vet jag förgasarmotorer!

21 761 Inlägg
20 september 2009
#4
Aha, på så sätt. smile

Vad heter steget, modellnamn?
Vad heter basarna, modellnamn?

Impedans är växelspänningsmotstånd, det mäts i Ohm. Bilhögtalare brukar ha 4 Ohm i impedans, men basarna kan ha lite lägre impedans ibland.

1 785 Inlägg
20 september 2009
#5
mangedif skrev:
Hej!
Skulle behöva lite hjälp eftersom jag har ett slutsteg som blir väldigt varmt efter en timmes färd ungefär, och jag menar riktigt varmt så det nästan börjar brinna :S

Någon som vet vad detta kan bero på?

Obs steget sitter inte "instängt" så att någon fläkt krävs, sitter helt öppet i skuffen, kolla gärna bild på min sida (bil: corolla).

tack i förväg!
Kolla spänningen över steget och kör inte med basboost eller loundness på.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#6
okej, jag har basboosten på, kan det bero på det eller menar du bara att jag ska trycka av det när jag kollar spänningen?

Jag tror att det är 2 Ohm men är inte säker.. Ska kolla senare idag
Steget är Mutant, MTPK300 och basen är en mutant som ingick till steget, paketpris. Men det är inte den basen som syns på bild utan den ligger bakom "skivan"..

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#7
Det kan inte bero på dålig jordning eller en skavd remot kabel som ligger mot något? Ska kolla remoten för har maskerat den på ett ställe med tejp där det va skavt, tejpen kan ju ha åkt av..

Ack vet jag förgasarmotorer!

547 Inlägg
21 september 2009
#8
Vad är det för steg och vad driver det?

Ofatast beror det på

Dålig jord
För lite ström
För klent steg

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#9
okej, då ska jag kolla jorden först och främst. Tror inte det är ett för klent steg då "mutant" har satt ihop paketet själv.

Hör av mig efter detta om problemet kvarstår.

Så en grövre strömkabel är också ett alternativ om skiten inte fungerar riktigt efter detta?

Ack vet jag förgasarmotorer!

547 Inlägg
21 september 2009
#10
Vad heter steget och hur grov kabel har du?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

jobbar påre
751 Inlägg
21 september 2009
#11
mangedif skrev:
Det kan inte bero på dålig jordning eller en skavd remot kabel som ligger mot något? Ska kolla remoten för har maskerat den på ett ställe med tejp där det va skavt, tejpen kan ju ha åkt av..
remoten har inget med de där å göra...den skickar en konstant signal "en spänning på 12" till steget för att detta ska starta...så har du kortis där skulle inte steget starta...

troligtvis är de 4ohm i din bas..
men har du två bör även steget vara stabilt i 2ohm..
om du då matar basen med 2ohm så krävs de en hel del ström.och de utvecklar värme.
även om steget är lite klent så utvecklar de värme...

börja med att ta en multimeter. vrid upp typ så högt som du brukar spela som högst..mät över kopplingsplintarna på steget (plus och jord).. där får de ALDRIG dippa under 12v.. helst inte under 13 så att batteriet får laddas osv=)...

har du konstant ström dära kring 13-14v så äre bara bra..

då tar du å vrider över mätaren till "ohm"  ser ut som ett par hörlurar typ.. sen skruvar du lös högtalar kablarna på steget och mäter på dom.. då får du fram var du har för impedans på basarna (i princip exakt).

steg blir dock varma oavsett.mitt steg går inte å hålla händerna på när man spelat en längre tid..
stegen har oftast oxå protect för värme och överbelastning. då bryter steget om dem blir för varma helt enkelt. eller om man krämar på för mkt


edit: sen som en fråga lyder ovan.vad har du för tjocklek på kablarna?.. renslipade plåtytor vars jorden sätt fast i?
Senast redigerat av Pro_fxr (21 september 2009)



Sök