2523
Sök

Ang:rost

124 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Hej

Tvättade min bil häromdagen (vw-golf 2005) upptäckte nåt som såg ut som rost vid dörrtrösklarna precis där i hörnet vid framskärmarna och dörröppningsskarven (hoppas ni förstod var jag mena, de brukar fastna massa löv och skit där) ska de vara så på så ny bil, vad tycker ni man ska göra, snälla hjälp mig mug med råd och tips.

4 586 Inlägg
22 september 2009
åk till möller bil dom hjälper dig då det finns garanti på bilen

124 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
finns dom i gbg?

4 586 Inlägg
22 september 2009
Din audi/golf återförsäljare går också bra

124 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
tack, ska ringa imorgon.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 september 2009
jocke_gronberg skrev:

Rostskyddsgaranti = MYCKET svårt att få igenom!

Vet bilar som knappt varit 2 år och haft genomgående rost men det finns alltid kryphål för rostskyddsgarantin det är därför dom kan erbjuda 10år (eller mer beroende på märke)

En av de finstilta texterna:

12 års garanti mot genomrostning dvs lite ytrost fixar dom inte och tycker dom att du missköt bilen skyller dom på handavande fel och har du missat minsta service/inspektion skyller dom på det..

Kan nästan nu säga att du inte kommer få igenom det på garanti vet ingen som lyckas oavsett ålder/modell/märke på bilen alla är lika griniga...

4 586 Inlägg
22 september 2009
åk och prova alltid värt ett försök

124 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
men är det farligt at ha ytlig rost?, måste man man vända sig där man köpt bilen lr spelar det någon roll?

1 339 Inlägg
22 september 2009
h30aad skrev:
men är det farligt at ha ytlig rost?, måste man man vända sig där man köpt bilen lr spelar det någon roll?

Nja direkt farligt är det väll inte men det sprider sig efter hand. Rekommenderar dig att ta itu med det med det så snabbt du kan.

4 586 Inlägg
22 september 2009
ytlig rost kan dölja mycket värre saker. nej du behöver inte vända dig till dom utan vem som helst

124 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
ok ska åka till vw imorgon o kolla va dom säger, verkar inte vara loande prognos med tanke på vad MeloveGolfs inlägg, men ska försöka, vad ska jag göra om dom inte vill åtgärda rosten?

373 Inlägg
22 september 2009
Rost är som cancer, bekämpa den så fort du bara kan.

h30aad skrev:

199 Inlägg
22 september 2009
MeloveGolf skrev:
jocke_gronberg skrev:

Rostskyddsgaranti = MYCKET svårt att få igenom!

Vet bilar som knappt varit 2 år och haft genomgående rost men det finns alltid kryphål för rostskyddsgarantin det är därför dom kan erbjuda 10år (eller mer beroende på märke)

En av de finstilta texterna:

12 års garanti mot genomrostning dvs lite ytrost fixar dom inte och tycker dom att du missköt bilen skyller dom på handavande fel och har du missat minsta service/inspektion skyller dom på det..

Kan nästan nu säga att du inte kommer få igenom det på garanti vet ingen som lyckas oavsett ålder/modell/märke på bilen alla är lika griniga...

Dessutom gäller väl rostskyddsgarantin endast på genomrostning på bärande delar?

812 Inlägg
22 september 2009
om du skall göra det själv så blästra området som är angripet och måla sedan över det men ny färg i flera lager och avsluta sedan med klarlack
Senast redigerat av aakesson (22 september 2009)

812 Inlägg
22 september 2009
Dessutom gäller väl rostskyddsgarantin endast på genomrostning på bärande delar?

rostskydds garantin gäller endast vid genomrostning som har gått innifrån och ut vilket i stort sett aldrig händer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2009
Rost skall man helst ha bort, tyvärr är det svårt att få garantirep på rost. Favoritordet bland bilhandlare är påslag, de kommer du få höra ofta. Med det menas alltså att skadan kommit utifrån, som tex ett obehandlat stenskott.

Ex på påslag? Rost som kryper under en list på min grå, enligt Mercedes har ett stenskott på något sätt letat sig in där. För jävligt att de (alla tillverkare mer eller mindre) får hålla på så här roll
Senast redigerat av Rquired (22 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
22 september 2009
Rquired skrev:
Rost skall man helst ha bort, tyvärr är det svårt att få garantirep på rost. Favoritordet bland bilhandlare är påslag, de kommer du få höra ofta. Med det menas alltså att skadan kommit utifrån, som tex ett obehandlat stenskott.

Ex på påslag? Rost som kryper under en list på min grå, enligt Mercedes har ett stenskott på något sätt letat sig in där. För jävligt att de (alla tillverkare mer eller mindre) får hålla på så här roll

Man får nog helt enkelt se till att skaffa en bil som har bra rostskydd från början, helst då i karossen för att undertill så hade jag nog lämnat in en ny bil direkt till en rostskyddsfirma o bajsat på deras tillverkarena  "rostskyddsgaranti"

Slutnotan för omlackeringen av Mercan har infunnit sig, 9000 kr landade den på mad (Dörrar, baklucka, bakskärmar, framskärmar & lite på tröskeln)...Gah ännu en gång, varför gör man ett superbra rostskydd undertill men ger fan i karossen? roll

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 september 2009
h30aad skrev:
ok ska åka till vw imorgon o kolla va dom säger, verkar inte vara loande prognos med tanke på vad MeloveGolfs inlägg, men ska försöka, vad ska jag göra om dom inte vill åtgärda rosten?

sorry men life's a bitch...Säger dom nej har du inte mycket att komma med även om det genomrostning kan dom skylla på handahavande fel osv det är en lååång process.... som i slutändan oftast inte leder nånstans då dom har massvis med kryphål för att slippa utgifter detta gäller alla tillverkare..

aakesson skrev:
rostskydds garantin gäller endast vid genomrostning som har gått innifrån och ut vilket i stort sett aldrig händer

korrekt..

Det här gäller alla tillverkare det är svinigt att ens få kalla det rostskyddsgaranti då det absolut inte är nån garanti..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2009
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Man får nog helt enkelt se till att skaffa en bil som har bra rostskydd från början, helst då i karossen för att undertill så hade jag nog lämnat in en ny bil direkt till en rostskyddsfirma o bajsat på deras tillverkarena  "rostskyddsgaranti"

Slutnotan för omlackeringen av Mercan har infunnit sig, 9000 kr landade den på mad (Dörrar, baklucka, bakskärmar, framskärmar & lite på tröskeln)...Gah ännu en gång, varför gör man ett superbra rostskydd undertill men ger fan i karossen? roll

Haha sitter du också på en Merca? Rostar rätt bra gör dom, behöver förmodligen göra något liknande på min bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 224 Inlägg
22 september 2009
Hade fått som små "bubblor" i bakskärmarna, innan det blir rost.
Kollade med mazda och skickade in bilen för hel rostbehandling och nylackering. inte ofta man får det gratis!

i-vtec Do you?

Sök