Om du menar att det är inbyggda motstånd i dioden så får du kolla hur mycket volt de ska ha till matning. om detta inte stämmer me de 12 (13,8) volt som bilen går på får du dimensionera om det, med hjälp av motstånd, så de stämmer med den matningen som krävs.
Om du menar att du fortfarande har vanliga dioder så kommer du få ut lite mindre än 3 volt vilket gör att dioderna kommer lysa starkt men inte super starkt, om du fattar vad jag menar.
om du ska ha ett totalt antal på 14 dioder skulle jag dela upp de i "bra grupper". ska dessa vara på 2 ställen betyder de att du har 7 dioder på varje ställe. då skulle jag dela upp de så du får 2 "paket" med 3 parallellkopplade dioder och 2 paket med 4 parallellkopplade dioder. (2*3 + 2*4 = 14). Varje "paket ska då ha ett eget motstånd som du sedan kan koppla från samma strömkälla. anledningen till att du delar upp det är att jämna ut belastningen på de fyra motstånd som krävs. givet vis kan du koppla 7 motstånd på ett motstånd men som jag sa tidigare så är det dumt att spela på gränserna.
//Falk