Nytt framsystem till bilen, vill ha tips!

Mankan1978 Son Of Murphy
25 september 2009 · 782 Inlägg

micke7406 skrev:

Mankan1978 skrev:
Spela bra, vill jag... smile Inte som de 98 framsystem jag haft hittils, att det inte ens dunkar i basarna utan bara skriker i dom o så. (ja jag har använt delningsfilter då) Men ja bra ska det låta, helt enkelt! smile

Vill inte vara elak. Men jag tror att du inte installerar dom tillräckligt bra. Dämpa dörrarna ordentligt och se till att dom är 100% täta och att högtalarna sitter riktigt stabilt. Då kommer basen smile
Och kör med slutsteg.

Bra tips på hur man tätar då? Sitter ju i orginalhålen, så det är rakt i plåten...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Jiimpa
25 september 2009 · 767 Inlägg

Mankan1978 skrev:

micke7406 skrev:

Mankan1978 skrev:
Spela bra, vill jag... smile Inte som de 98 framsystem jag haft hittils, att det inte ens dunkar i basarna utan bara skriker i dom o så. (ja jag har använt delningsfilter då) Men ja bra ska det låta, helt enkelt! smile

Vill inte vara elak. Men jag tror att du inte installerar dom tillräckligt bra. Dämpa dörrarna ordentligt och se till att dom är 100% täta och att högtalarna sitter riktigt stabilt. Då kommer basen smile
Och kör med slutsteg.

Bra tips på hur man tätar då? Sitter ju i orginalhålen, så det är rakt i plåten...

Man kan köpa eller köra en baffel som man skruvar i orginalhålet sen skruvar man högtalaren på baffeln. dämpa kan man göra med asfaltsmatta på dörrens plåt och täta kan man göra med tex silicon runt baffeln och plåten smile

Mankan1978 Son Of Murphy
25 september 2009 · 782 Inlägg

Jiimpa skrev:

Mankan1978 skrev:

micke7406 skrev:

Vill inte vara elak. Men jag tror att du inte installerar dom tillräckligt bra. Dämpa dörrarna ordentligt och se till att dom är 100% täta och att högtalarna sitter riktigt stabilt. Då kommer basen smile
Och kör med slutsteg.

Bra tips på hur man tätar då? Sitter ju i orginalhålen, så det är rakt i plåten...

Man kan köpa eller köra en baffel som man skruvar i orginalhålet sen skruvar man högtalaren på baffeln. dämpa kan man göra med asfaltsmatta på dörrens plåt och täta kan man göra med tex silicon runt baffeln och plåten smile

Okej, ja det tål ju o tänkas på, faktiskt! Har aldrig gjort något dyligt, men ja man ska kanske försöka!
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!" (Farbror Barbro)

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Jiimpa
25 september 2009 · 767 Inlägg

Mankan1978 skrev:

Jiimpa skrev:

Mankan1978 skrev:

Bra tips på hur man tätar då? Sitter ju i orginalhålen, så det är rakt i plåten...

Man kan köpa eller köra en baffel som man skruvar i orginalhålet sen skruvar man högtalaren på baffeln. dämpa kan man göra med asfaltsmatta på dörrens plåt och täta kan man göra med tex silicon runt baffeln och plåten smile

Okej, ja det tål ju o tänkas på, faktiskt! Har aldrig gjort något dyligt, men ja man ska kanske försöka!
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!" (Farbror Barbro)

Ja jag sågade ut egna bafflar ur 10mm spånskiva som jag borrade med självborrande plåtskruv i dörren sen skruvade jag fast högtalaren med träskruv som också dom går igenom dörren smile
sen drog jag en sträng med sikaflex runt för att vara säker att det skulle bli tätt. funkar skitbra smile

TiGgR
25 september 2009 · 251 Inlägg

Jag röstar helt klart på Canton RS 2.130
Har själv bytt till dessa i min Audi A6, både i fram o bakdörrar.
Spelar just nu direkt från min Kenwood CD som är på 4*50W *host* wink
Men ska installera ett JBL GTO4001 4*100W slutsteg.. big_smile
Jag köpte mina på hififabrik.de och de vart inte dyrt. (ca 900Kr st ink frakt)
https://ssl.kundenserver.de/s60666213.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=154abd34c760bf2/shopdata/0017_Lautsprecher/0140_Canton+Auto-Lautsprecher-Systeme/0030_13er+Kompo-Systeme/images/RS_2130px300_300x300.jpg

Senast redigerat av TiGgR (25 september 2009)

Mankan1978 Son Of Murphy
25 september 2009 · 782 Inlägg

Ja vi får se vad som händer! smile Först ska jag köpa högtalarna och få hem dom... Dvs. ja någon gång i nästa vecka, sen lär det ta tid för mig o få till det med, har nästan två tummar i samma hand... tongue Men nu har jag ju lite kött på benen iaf, så... smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Jiimpa
25 september 2009 · 767 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Ja vi får se vad som händer! smile Först ska jag köpa högtalarna och få hem dom... Dvs. ja någon gång i nästa vecka, sen lär det ta tid för mig o få till det med, har nästan två tummar i samma hand... tongue Men nu har jag ju lite kött på benen iaf, så... smile

om det är så illa så är det nog enklast att köpa färdiga bafflar smile finns på brl och på de flesta andra billjuds affärer smile
bestämt dig för vad det blir för högtalare än dåsmile

Mankan1978 Son Of Murphy
25 september 2009 · 782 Inlägg

Okej, ja jo jag får hålla utkik... smile Det där med tätningen verkar ju inga probs, eller mattor heller tror jag... tongue

Mja jag är lite inne på Focal ändå, faktiskt! Men det finns ingen återförsäljare här i närheten tyvärr, så ja jag får nog vänta till måndag... hmm Var lite inne på DLS med, men ja jag vet inte hur deras "lågpris märken" spelar, typ dom för runt 1.000lappen, minns inte vad dom hette...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Jiimpa
25 september 2009 · 767 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Okej, ja jo jag får hålla utkik... smile Det där med tätningen verkar ju inga probs, eller mattor heller tror jag... tongue

Mja jag är lite inne på Focal ändå, faktiskt! Men det finns ingen återförsäljare här i närheten tyvärr, så ja jag får nog vänta till måndag... hmm Var lite inne på DLS med, men ja jag vet inte hur deras "lågpris märken" spelar, typ dom för runt 1.000lappen, minns inte vad dom hette...

har inte själv hört något utav dom så kan inte uttala mig men focal verkar många tala varmt om iallafall:)

Mankan1978 Son Of Murphy
25 september 2009 · 782 Inlägg

Jiimpa skrev:

Mankan1978 skrev:
Okej, ja jo jag får hålla utkik... smile Det där med tätningen verkar ju inga probs, eller mattor heller tror jag... tongue

Mja jag är lite inne på Focal ändå, faktiskt! Men det finns ingen återförsäljare här i närheten tyvärr, så ja jag får nog vänta till måndag... hmm Var lite inne på DLS med, men ja jag vet inte hur deras "lågpris märken" spelar, typ dom för runt 1.000lappen, minns inte vad dom hette...

har inte själv hört något utav dom så kan inte uttala mig men focal verkar många tala varmt om iallafall:)

Ja det är lite så jag resonerar också, många som ger bra betyg...
Och får man bara till det sen med tätning, baffel o matta så kanske det låter ännu bättre! wink

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Jiimpa
25 september 2009 · 767 Inlägg

Mankan1978 skrev:

Jiimpa skrev:

Mankan1978 skrev:
Okej, ja jo jag får hålla utkik... smile Det där med tätningen verkar ju inga probs, eller mattor heller tror jag... tongue

Mja jag är lite inne på Focal ändå, faktiskt! Men det finns ingen återförsäljare här i närheten tyvärr, så ja jag får nog vänta till måndag... hmm Var lite inne på DLS med, men ja jag vet inte hur deras "lågpris märken" spelar, typ dom för runt 1.000lappen, minns inte vad dom hette...

har inte själv hört något utav dom så kan inte uttala mig men focal verkar många tala varmt om iallafall:)

Ja det är lite så jag resonerar också, många som ger bra betyg...
Och får man bara till det sen med tätning, baffel o matta så kanske det låter ännu bättre! wink

det kommer nog garanterat att låta bra smile

Oljekatt
25 september 2009 · 122 Inlägg

Jag har ett Alpine SPX137r kit, 5,25" och 1"till salu..1500kr +frakt

/Mvh Marcus

Inga problem!
TiGgR
26 september 2009 · 251 Inlägg

2 st Canton RS 2.130 blir ca 1600:- ink frakt. De spelar SJUKT bra!! Då har du till hatthyllan åxå.. tongue
Annars skulle jag köra på Focal. Fast det är ju enbart pga att jag har lyssnat på deras högtalare och vet att det är riktigt bra grejjer..

/John.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
26 september 2009 · 2 353 Inlägg

Mankan1978 skrev:

Jiimpa skrev:

Mankan1978 skrev:
Okej, ja jo jag får hålla utkik... smile Det där med tätningen verkar ju inga probs, eller mattor heller tror jag... tongue

Mja jag är lite inne på Focal ändå, faktiskt! Men det finns ingen återförsäljare här i närheten tyvärr, så ja jag får nog vänta till måndag... hmm Var lite inne på DLS med, men ja jag vet inte hur deras "lågpris märken" spelar, typ dom för runt 1.000lappen, minns inte vad dom hette...

har inte själv hört något utav dom så kan inte uttala mig men focal verkar många tala varmt om iallafall:)

Ja det är lite så jag resonerar också, många som ger bra betyg... )

Vart då? Och, är du säker på att Focal ljudet passar dig? Det är ganska speciellt kan man säga....är man känslig för höga toner och sånt så....ja. Lyssna själv är den enda medicinen.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Henrikkarlsson
26 september 2009 · 191 Inlägg

Kicker KS502 5,25" kit rekomenderar jag och det kosta 1500kronor smile

k1mm0 tokfrans
26 september 2009 · 982 Inlägg

u-dimension comp JR6 skulle jag rekomendera smile

och driva det på steg självklart!

www.blekingebilradio.se tex

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
flamestone
26 september 2009 · 233 Inlägg

jbl är de bästa tycker jag och de levererar mycket för pengarna och är lätt värda varenda litet öre:)!!

Porsche 928 s "strosek" (1983)
volvonisse440 yrkeschaufför
26 september 2009 · 709 Inlägg

hur mycket kan du betala ?? lättare att ge tipps om man har en riktsiffra tongue
och vad för musik ska du spela ?

Senast redigerat av volvonisse440 (26 september 2009)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
26 september 2009 · 2 009 Inlägg

Jag slår oxå ett slag för focal acces..
Jag har ett par såna koaxer i bmw:n och dom låter bara bättre och bättre för var dag som går......

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Mankan1978 Son Of Murphy
26 september 2009 · 782 Inlägg

volvonisse440 skrev:
hur mycket kan du betala ?? lättare att ge tipps om man har en riktsiffra tongue
och vad för musik ska du spela ?

Tja runt 1500 hade jag tänkt mig i pris...
Är väl ganska allätare, men ja mestadels rock. Samt en hel del radio

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang