2158
Sök

Bmw 328 undre länkarm... nu behövs lite bromsråd

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
4 december 2009
#21
Tråkigt du. Jag skulle nog försökt att kona om röret. Orginal sitter som sagt över tanken. och då måste alla de där sakrna du sa ner. även alla slangar till tanken osv. Visst går det att ta ner tanken men är inte så roligt jobb.

Skaffa en längre broms slang. en bromsrörs fäste och kona om röret och fäst dit det på lämpligt ställe och dit med den lite längre broms slangen.

Mvh

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

235 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#22
Jo det blir nog till att kona om det. Röret är ju i väldigt bra skick så borde ju teoretiskt inte bli några stora problem. Hade tänkt att använda mig av Hansen's dubbelkoningsverktyg som jag kan få tag på mekonomen. Jag har iofs en mekonomen bilverkstad 50 m från garaget så kanske kan låna ett därifrån... ifall dom är snälla.

Men du menar att jag ska köra med bromsslang ända från där jag kapar röret va? Får se hur jag gör.

// Julle

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 december 2009
#23
Jullee skrev:
Men du menar att jag ska köra med bromsslang ända från där jag kapar röret va? Får se hur jag gör.

// Julle

Jepps det menar jag. så att man inte får onödiga skarvar på bromsröret.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

235 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#24
Ska till skroten imorgon och köpa en bärarm,  skulle ta bort handbromshöljet  från bärarmen så jag kunde få bort den från bilen och ta med och jämföra. Det är väldigt svårt att se hur man ska göra och haynesboken har såklart inte med det i beskrivningen hur man tar bort höljet ifrån bärarmen.

Frågan är: Är det gängat eller hur får man loss skiten från bärarmen? Den syns inte att det ska vara något man skruvar med en blocknyckel bara, men kan vara för att den har rostat lite.

http://img229.imageshack.us/img229/3051/51912390.jpg


Bilden är från en bärarm för andra sidan på bilen. Fick fel sida av killen jag köpte av. Den är i ganska risigt skick men den ska inte användas ändå. På bärarmen som sitter på bilen är det så svårt att få in huvudet så man ser tillräckligt bra. Behöver verkligen hjälp med detta.

MVH // Julle

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
9 december 2009
#25
Kika lite snabbt på realoem å där såg de ut som dom är skruvade, brukar alltid vara ett litet helvete å få bort dom där hela o fina dock....Angående bromsledningen så skulle jag inte kona om brukar vara svårt o få de bra när dom fortfarande är på bilen, tycker jag iallfall...


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 december 2009
#26
Jag har alldrig provat att kona gammla bromsrör bara tycker att det verkar smidigt.

Angående handbromsen så gjorde jag det i förrgår. 10 armhävningar så säger jag.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 december 2009
#27
klipp bort handbroms saken innanför bromstrumman. klipp av handbromsslangen i bakkant. värm gärna på fanskapet med gas svetsen. ta ett don och slägga och knacka försiktigt ifrån utsidan och in.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

235 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#28
okej. Tyvärr är det så att jag ska ha bort bärarmen och sen ska den slängas för den är sönder. Så det jag vill är att få bort handbromsvajern/höljet så det fortfarande är helt. Men det är väl som vanligt med min tur nästintill omöjligt.

tack för svaren

// Julle

235 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#29
Var på biltema och köpte det jag behövde, men jag fick inte med mig bromsvätska. Jag vet inte riktigt hur mkt det går åt ifall jag ska byta allting? Frågade där och dom sa att det skiljer så pass mycket från bil till bil så dom kunde inte säga. Kollade också i instr. boken men hittade bara mängd till motorolja, bakaxelolja, vxl l olja o.s.v.

Skulle vilja ha en siffra att gå efter så jag slipper springa och köpa mer om det inte räcker. Vad är lättaste sättet att tömma all bromsvätska på? Måste jag lufta kopplingen också när jag tömmer ut allting, har för mig att det är samma reservoar till den men jag kanske är ute och cyklar?

MVH // Julle

Medlem 5280
552 Inlägg
13 december 2009
#30
Köp inte bromsgrejer på biltema = rena skiten

Det står i haynes vad det ska vara för bromsvätska. (Har för mig att det ska vara dot4)

Höljet är fastrostat. Jag kunde slå ut den med ett don o ett helvetes bra tålamod.


Jullee skrev:
Var på biltema och köpte det jag behövde, men jag fick inte med mig bromsvätska. Jag vet inte riktigt hur mkt det går åt ifall jag ska byta allting? Frågade där och dom sa att det skiljer så pass mycket från bil till bil så dom kunde inte säga. Kollade också i instr. boken men hittade bara mängd till motorolja, bakaxelolja, vxl l olja o.s.v.

Skulle vilja ha en siffra att gå efter så jag slipper springa och köpa mer om det inte räcker. Vad är lättaste sättet att tömma all bromsvätska på? Måste jag lufta kopplingen också när jag tömmer ut allting, har för mig att det är samma reservoar till den men jag kanske är ute och cyklar?

MVH // Julle


235 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#31
Höljet är borta nu, så det är löst. Var inte så svårt, drog på rostlösare och sen rostätare och sen så körde jag med en stålborsttrissa som jag kom åt med runt om.

Gjorde detta på 3 bärarmar, funkade lika bra till alla och om ni undrar varför 3 st så var det så att jag fick fel sida av en kille jag köpte av. Så igår köpte jag en på skroten och till sist den som satt på bilen.

ScottarN: vilka bromsdelar menar du? Bromsvätskan eller menar du typ skivor och belägg. Och vad grundar du det på? egna erfarenheter eller bara rykte? Bromsrör och koningsverktyg köpte jag där men tänker aldrig köpa klossar och skivor där.

Jag vet att det ska vara dot 4, men jag syftade på mängden bromsvätska som går åt.

// Julle

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 december 2009
#32
tror inte det går åt så jätte mycket men köp så att det räcker. är ju inte direkt dyrt. GISSAR att det räcker med 1 liter.

Ja det är samma behållare till koppling och bromsar men sitter skiljevägg imellan.
Fyll på med ny olja i behållaren (ända upp) och sedan tömmer du systemet. sedan luftar du bromsarna.

JAG tycker att kopplingarna på dessa bilar är ett helvete att lufta men finns dem som lyckas smidigt.
Finns någon beskrivning på AP tror jag.

Jag kör med handboms belägg. Bromsbelägg. deras slitsade skivor i fram och släta ibak och kört så 1 år utan problem. (bak beläggen behövde jag slipa lite på för de va förtjocka men det löste sig)

Har dock inte provad handbroms vajern men skall köpa en sådan innan jul iafal. Dock kan jag inte utvärdera den förräns i sommar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

235 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#33
Såg i haynesboken att man ska lägga nån typ av "packning" mellan locket och behållaren när man typ tar bort oket. Läcker det inte ut nån vätska då eller? I så fall tänkte jag nämligen köra så när jag skarvar bromsröret, sen byta vätska och sen lufta.

Fan avskräcker lite det där med svårluftade kopplingen då det är första gången jag gör det. Men är det svårt att få ut all luft eller är det att komma åt som är problemet? Men om jag inte byter bromsvätska utan bara skarvar röret. Då måste jag väl inte lufta kopplingen?

MVH // Julle

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 december 2009
#34
fyll på först. sedan börjar du lufta tills det kommer fin och fräch vätska bara. och strunta i kopplingen.

Vet inte riktigt vad du menar med packning och har inte möjlighet att kolla i min haynessbok just nu.

Slavsylindern (kopplingen) är jättelätt att komma åt. mindre "ärg" och oxid än bromsbelätt men jag har alltid fått hålla på och "ku**a" med det så rekomenderar att låta bli även om man kanske "borde". Kolla om det på autopower. sök på typ slavcylinder e36 eller något likande.

sista frågan. Exakt. fyll på vätskan max innan du börjar bara (ända upp till lock kanten och inte max sträcket i behållaren) sedan lufta bromsarna bara.


Och glöm inte att provbromsa lite innan du åker ut på stora vägen

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

235 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#35
men så kopplingen funkar även fast man byter vätska i bromsarna och inte luftar den?

Det där med packning mellan locket och behållaren är typ att man ska ta en gummitbit emelllan så det blir tätt så det inte ska läcka ut någon vätska om man tar bort en bromsslang. eller har jag förstått fel?

/Julle

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 december 2009
#36
Vet inte alls med den där packningen. töm inte behållaren helt utan börja bara lufta.

Kopplingen kommer fungera. Har den gjort för mig iafal

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

235 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#37
Men jag måste kapa bromsröret och skarva det innan, då rinner väl allt ut, eller?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 december 2009
#38
om locket är stängt så rinner det inte ut så mycket. visst lite kommer men inte mycket.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

235 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#39
Okej, jag ska börja testkona på lite gamla stålrör som jag har liggandes... sen är det bara att testa på det "riktiga" röret dårå.

Tack så mycket för hjälpen (Y)

// Julle

235 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#40
Drar upp den här tråden än en gång. Haft mycket att göra och koningsverktyget gick sönder förra helgen när jag skulle fixa allt. Så nu har jag nytt verktyg och har bromsvätska också.

Jag hade ju tänkt strunta i att lufta kopplingen. Men eftersom jag köpte dot 5.1 bromsvätska, (Delphi Lockheed 5.1 torr kokpunkt 271 grader) Började jag söka runt lite ifall man kan blanda olika dotvätskor. Jag antar att jag har dot4 i systemet efter senaste bromsservicen på en Meca verkstad. Har sett både och, att man kan blanda olika vätskor ifall båda är ICKE silikonbaserade, men så har jag också sett att man inte kan det alls. Hur vet jag att vätskan som är i bilen inte är silikonbaserad?

Det blir väl så att jag får lufta kopplingen iaf om jag inte åker och byter vätskan. Men om man blandar olika vätskor vad händer isåfall? lättare att dra åt sig fukt eller klumpar det sig eller sänks bara kokpunkten?

MVH // Julle


Sök