4547
Sök

Lämpligt att svetsa fast katalysator i främre avgasrör?

+Uppfinnare+
643 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Hej, jag håller på att montera nytt avgassystem på en 740 -90. Jag har köpt en universal katalysator på biltema

http://www.biltema.se/products/producti … emId=98981

ska svetsa röret mellan dämparen och katalysatorn. Men jag är nu i valet och kvalet om jag ska ta bort fästet som riktar sig mot katalysatorn på det främre avgasröret och svetsa fast katalysatorn i den eller om jag ska göra någon annan slags skarv. vilket är lämpligast? Tänkte att det känns lite jobbigt att ha helsvetsat från främre avgasröret till mellandämparen om man skulle behöva byta något, fast å andra sidan så byter man ju inte ut främre avgasröret och katen så ofta iofs, ja som sagt, jag är osäker, vilket anser ni lämpligast??

edit, är det någon som vet flödesriktningen på denna katen det måste vara från lambdahålet och bakåt va?

Mvh Rikard
Senast redigerat av Evil_90 (26 september 2009)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

147 Inlägg
28 september 2009
synd att jag inte har någon bild på hur jag har gjort med min.. Men iaf, jag tog gassvetsen och värmde röret på katten som ska passa mot främre röret tills det glödde, sen tog jag en konformad järngrej, modell random som jag hittade någonstans och slog i den konformade saken i röret så att det formades som en liten kant på det. Svårt att förklara men jag kan ju visa mina kunskaper i paint smile.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/111998/773395_mkvmkz.jpg

Får hoppas att du förstår lite smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
fan va smart, synd att jag redan hade gjort på ett annat vis. jag svetsade fast flänsen i katalysatorn och la ringen imellan där. fast det hade ju vart bättre att göra som du hade gjort, tack för tipset  iaf  smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

147 Inlägg
3 oktober 2009
okej det funkar bra det också wink.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Sök