3501
Sök

Frågor angående ev. byte mellan Saab 9000 och en Volvo 142

1 484 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Vet inte om detta hamnade rätt men, isåfall kan någon som kan flytta tråden göra det..

Jag har idag blivit tillfrågad ett byte mellan min Saab och en Volvo 142 -72, han vill ha 3000 emellan. Bra eller dåligt? Volvon är nybesiktigad så den går till 2011-**-** , anledningen till att jag är sugen på ett byte är att den är skattefri (jag och min andra hälft ska skaffa eget snart så vi har begränsad inkomst) gör jag ett bra eller dåligt byte isåfall?

En annan fråga : Är det svårt att sätta i en d24 i den? Måste man byta elen? Skulle den gå igenom en regbesiktning? Går i såna tankebanor, eller är en B20 pigg?

Tacksam för snabbt svar!

Med Vänliga Hälsningar /

Oscar
Senast redigerat av Oscar-v-Linnea (29 september 2009)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 484 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#2
Ingen som har något råd?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
28 september 2009
#3
Du gör nog inget bra byte om du bytar så att han får pengar i mellan alltså.. Tvärtom i mina ögon.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 484 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#4
Memme skrev:
Du gör nog inget bra byte om du bytar så att han får pengar i mellan alltså.. Tvärtom i mina ögon.

Glömde tillägga att min inte är skattad så det ingår i pengasumman!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

129 Inlägg
28 september 2009
#5
B20 var väl kanske inte så hemskt pigg ifrån början. B18 tycker jag är en trevligare motor. Men hur som helst så är en B20 enkel att trimma till relativt en relativt liten kostnad.

I mina ögon gör du ett bra byte, men jag är väl knappast neutral.
Senast redigerat av Patarei (28 september 2009)

1 749 Inlägg
28 september 2009
#6
Hur är skicket på 142?

Jag skulle bytt om det var jag och om 142 var i fint skick.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 484 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#7
Den är i mycket gott skick! Det är en äldre herre som ägt den före nuvarande ägaren, så den är mycket välskött!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 484 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#8
Fordonsidentifikation 
Fabrikat: VOLVO 1421341 W
Färg: MGRÖN Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1972 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: 271587
Typgodkännandenummer: 
Typgodkännandedatum: 
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-01-20
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-01-20
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: 
 
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2009-02-19)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 8 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 
Producentansvarig: 
I trafik första gången i Sverige: 1971-11-19
I trafik första gången i utlandet: 

Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
 
Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2011-02-28
Senast godkända besiktning: 2009-02-12


Vägmätarställning: 276780
 
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Nej 
Årsskatt, kr: 

Återbetalning vid avställning, kr: 0


Betalningsmånad/er: 


Tekniska data
Motornummer: 
Motoreffekt, kw: 60,0
Effektnorm: DIN
Kaross: Täckt (01)
Karosserikod särskilda ändamål: 
Slagvolym, cm3: 
Växellåda: MANUELL 
Tankvolym, liter: 58
 
Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max: 
Antal bältade passagerare, max: 
Antal passagerare i rullstol, max: 
Antal stående passagerare, max: 





 
Skattevikt, kg: 1260
Tjänstevikt, kg: 1260
Totalvikt, kg: 1720
Sänkt totaltvikt, kg: 


Max släpvagnsvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1260
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 
Max lastvikt, kg: 460



Kopplingsavstånd, mm: 
Kopplingsavstånd EU, mm: 



Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 
Främre överhäng, mm: 
Bakre överhäng, mm: 
Utrustning: 
Drivande axlar fram: 
Drivande axlar bak: 
Antal hjul: 
 


Däckdimension axel 1: 165-15 
Däckdimension axel 2: 165-15 
 
 
 
Bandbredd, mm: 
 
Längd, mm: 4650 Bredd, mm: 1710
Höjd, mm: 
 
Max hastighet, km/h: 
 

Drivmedel 1: BENSIN
Bränsleförbrukning, blandad körning: 
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 
Bränsleförbrukning, stadskörning: 
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 
Röktäthet, M-1: 


Miljöklass: 
 

Ljudnivå DB,vid körning:  Ljudnivå DB,stillastående: 
 
Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad tycks? Bra eller dåligt?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

471 Inlägg
28 september 2009
#9
alltså för de första vad är de för saab du har? och är den i gott skick som du säger så jaa.. om du inte har allt för ny saab så skulle jag slagit till. nu pratar vi om typ saab 900 men ja du gör som du vill

Skiiit du nedde ! ;)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 september 2009
#10
Oscar-v-Linnea skrev:
Ingen som har något råd?

Jösses!!! Har du provkört hunnförtin? Oavsett skick så är ju det en stenåldersbil både komfortmässigt och prestandamässigt jämfört med en Saab 9000. Att bara se skattebefriandet som bytesskäl är rätt naivt, BEHÅLL Saaben och betala skatten med de tretusen spänn du tänkt lägga imellan.
Senast redigerat av hotrodder (28 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 september 2009
#11
3k är typ vad den bilen kostade i skatt på 2år innan den blev skattebefriad... hade du tänkt att åka den och bara den i en massa år framöver... tycker inte dom tusingarna det kostar att skatta är värda att spara in igenom att åka i nån gammal relik...

2slow

1 749 Inlägg
28 september 2009
#12
Hur mycket tror du saaben är värd om 5 år och hur mycket är en 140 värd om 5 år?

Är det saaben du har i din profil?
Kolla i så fall runt på blocket och kolla vad de ligger i för prisläge nu och kolla på en 140 i fint skick.

De är inte så biliga längre de gamla kvalitetsbilarna.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 september 2009
#13
patrikke skrev:
Hur mycket tror du saaben är värd om 5 år och hur mycket är en 140 värd om 5 år?

Är det saaben du har i din profil?
Kolla i så fall runt på blocket och kolla vad de ligger i för prisläge nu och kolla på en 140 i fint skick.

De är inte så biliga längre de gamla kvalitetsbilarna.

Var liksom inte det som trådskaparen funderade över och har man dessutom tankar på att dieselkonvertera den så är knappast ett bestående värde att räkna med.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 484 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#14
Killen jag ska byta med har redan accepterat bytet men frågan är om jag själv ska byta eller inte, kan någon försöka hjälpa mig med råd? Gör jag ett bra eller dåligt byte? Volvon går liksom till 2011.. Så ska jag och min flickvän flytta ihop snart så vi har inte råd med två bilar med skatt på.
Senast redigerat av Oscar-v-Linnea (28 september 2009)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 484 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#15
Det verkar vara rätt dött med rådgivning:/sad

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
#16
Kompis, skatten betalas bara 1 gång om året! smile No more big deal på de! Jag tkr det e synd om dig att lägga ut 3000 i mellan! Han som ska ge dig pengar i mina ögon!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Blyfot
829 Inlägg
29 september 2009
#17
Klart du ska byta du får ju en riktigt bil. Men behåll 140in i original skick. Dom börjar bli dyra nu.

"bara en mor kan älska en sån son"

687 Inlägg
29 september 2009
#18
Alltså hur mycket kör du om året? Jag har själv en gammal volvo, och den är både törstig och ganska bullrig inuti om man jämför med en Saab 9000.

Men att den är bullrig och skramlig är lite av charmen med att köra gammal bil. Så om du trivs med att det är tungstyrt,dålig komfort och att den dricker ganska mycket soppa i förhållande till effekten så ska du absolut byta till dig volvon.

1 484 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#19
volvokrille12 skrev:
Klart du ska byta du får ju en riktigt bil. Men behåll 140in i original skick. Dom börjar bli dyra nu.

Det är just därför jag vill byta, och denna drar inte mycket enligt han jag ska byta med, den ligger på litern, saaben ligger på 0.8 så det är inte så stor skillnad.. Så har jag viljat ha en gammal volvo sen jag var 15 ungefär.

volvo_Tobias

: Jag har inget körkort än, men det är på gång! Så detta kommer nog bli jävligt roligt om jag byter smile

Memme

: Vi får se hur det blir, ska försöka komma överens med honom om något bra, jag har inga vinterdäck tillexempel, ska jag skita i att skicka med istället för mellanskillnad?

TACK FÖR ALLA SVAR! (Nu fick jag även lära mig "quote"-funktionen!)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 september 2009
#20
ja gisses lägg 5k imellan.. du kanske får tillbaka dom om 10 år om bilen inte blir stulen eller rostar upp.. är saaben i bra skicka skattad och besad så är den värd 15k är gamvolvon värd 18-20k då?.. byt saaben imot en golf eller liknande och få en bil som är billig men endå inte är en mardröm att åka i...

2slow


Sök