3563
Sök

Frågor angående ev. byte mellan Saab 9000 och en Volvo 142

1 484 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#21
azid skrev:
ja gisses lägg 5k imellan.. du kanske får tillbaka dom om 10 år om bilen inte blir stulen eller rostar upp.. är saaben i bra skicka skattad och besad så är den värd 15k är gamvolvon värd 18-20k då?.. byt saaben imot en golf eller liknande och få en bil som är billig men endå inte är en mardröm att åka i...

Kan du ta det där på svenska?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

715 Inlägg
29 september 2009
#22
Oscar-v-Linnea skrev:
Det är just därför jag vill byta, och denna drar inte mycket enligt han jag ska byta med, den ligger på litern, saaben ligger på 0.8 så det är inte så stor skillnad.. Så har jag viljat ha en gammal volvo sen jag var 15 ungefär.

Du har ju viljat ha en volvo sen du var 15, nu har du ju chansen! Jag kan tyvärr inte säg mer eller ge råd för jag har varken åkt/kört 142 eller saab så ja kan inte jämnföra men jag tycker att en 142 är mycket snyggar än saaben

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 september 2009
#23
Oscar-v-Linnea skrev:
azid skrev:
ja gisses lägg 5k imellan.. du kanske får tillbaka dom om 10 år om bilen inte blir stulen eller rostar upp.. är saaben i bra skicka skattad och besad så är den värd 15k är gamvolvon värd 18-20k då?.. byt saaben imot en golf eller liknande och få en bil som är billig men endå inte är en mardröm att åka i...

Kan du ta det där på svenska?

svenska? aja tänker inte förklara nått för nån som tydligen redan bestämt sig. varför ens fråga? du lurar sig själv om du tror det blir billigare att åka in nån gammal volvo och stoppa i en diesel stånka som drar lika mycke som en bensinare.


samt att k=tusen. 15k=femtontusen.. ett mått som funnits i sverige i flera hundra år....

2slow

14 Inlägg
29 september 2009
#24
jag hadde bytt, man åker inte så illa i en 140 men det går ju inte jämföra med en 9000,
men den är billig och lätt att skruva med men den rostar ju mer om man inte sköter den.
men lägg inte i en d24 vad du än gör den drar ju lika mycket som en b20 och är för stor, satsa på en  1,9tdi motor från en vw då eller en b230 om du vill ha ner bränsle förbrukingen eller ställ in b20in väll
Senast redigerat av 140-g (29 september 2009)


1 484 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#25
azid skrev:
Oscar-v-Linnea skrev:
azid skrev:
ja gisses lägg 5k imellan.. du kanske får tillbaka dom om 10 år om bilen inte blir stulen eller rostar upp.. är saaben i bra skicka skattad och besad så är den värd 15k är gamvolvon värd 18-20k då?.. byt saaben imot en golf eller liknande och få en bil som är billig men endå inte är en mardröm att åka i...

Kan du ta det där på svenska?

svenska? aja tänker inte förklara nått för nån som tydligen redan bestämt sig. varför ens fråga? du lurar sig själv om du tror det blir billigare att åka in nån gammal volvo och stoppa i en diesel stånka som drar lika mycke som en bensinare.


samt att k=tusen. 15k=femtontusen.. ett mått som funnits i sverige i flera hundra år....

jag vet själv att 5k betyder 5000.. Jag hade SPEKULATIONER på att ha i en d24.. hade inte bestämt något! Jag ska försöka fixa bild på bilen så fort som möjligt

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 484 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#26
140-g skrev:
jag hadde bytt, man åker inte så illa i en 140 men det går ju inte jämföra med en 9000,
men den är billig och lätt att skruva med men den rostar ju mer om man inte sköter den.
men lägg inte i en d24 vad du än gör den drar ju lika mycket som en b20 och är för stor, satsa på en  1,9tdi motor från en vw då eller en b230 om du vill ha ner bränsle förbrukingen eller ställ in b20in väll

Halleluja! Alltså det är så himla olika från person till person.. men den 142an är verkligen bra iordning! Ska försöka fixa en bild!

EDIT: Tror det är bättre att jag fixar bild imorn när det är ljust ute.
Senast redigerat av Oscar-v-Linnea (29 september 2009)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

7 100 Inlägg
29 september 2009
#27
BYT INTE!!!!!!!!
kan ju inte byta dej mot en gammal och trög volvo,nejenejenejenej.....

om du ska byta så byt mot en bil i samma klass typ

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 484 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#28
bmx skrev:
BYT INTE!!!!!!!!
kan ju inte byta dej mot en gammal och trög volvo,nejenejenejenej.....

om du ska byta så byt mot en bil i samma klass typ

Säger du själv som ägt en 145a:P

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

2 656 Inlägg
29 september 2009
#29
Oscar-v-Linnea skrev:
140-g skrev:
jag hadde bytt, man åker inte så illa i en 140 men det går ju inte jämföra med en 9000,
men den är billig och lätt att skruva med men den rostar ju mer om man inte sköter den.
men lägg inte i en d24 vad du än gör den drar ju lika mycket som en b20 och är för stor, satsa på en  1,9tdi motor från en vw då eller en b230 om du vill ha ner bränsle förbrukingen eller ställ in b20in väll

Halleluja! Alltså det är så himla olika från person till person.. men den 142an är verkligen bra iordning! Ska försöka fixa en bild!

EDIT: Tror det är bättre att jag fixar bild imorn när det är ljust ute.

ja byt inte 142 e en stenålders bil teknikmässigt har ni dessutom tänkt o flytta ihop osv vill du inte sitta i en livsfarlig bil längre ! bara coupe ljudet gör ju att man får migrän och riskerar o smälla nu får du ge dig big_smile


1 484 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#30
hm.. tåls att sova på, jag vill liksom inte att det ska hända något med min flickvän om det skulle va så att vi krockade:/

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Blyfot
829 Inlägg
30 september 2009
#31
Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.

"bara en mor kan älska en sån son"

5 710 Inlägg
30 september 2009
#32
volvokrille12 skrev:
Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.

Har en 142:a nackstöd? kanske.....beror på årsmodell.
Har den airbag......?
Har den bälten som drar år sig själva vid en krock.....?
Volvon är bakhjulsdriven......för en eorfaren förare kan detta vara svårt.
Har den antispinn......?
Har den ABS.....?

Om man jämför SAAB:en och Volvon säkerhetsmässigt finns de ju inga tvivel om vilken som är säkrast.
Och JA....skulle man göra ett säkerhetstest med dagens normer på 140:in skulle den nog klassas som livsfarlig.

Jag kan tycka att bytet är något konstigt, lite som att byta från ett par bekväma jympadojjor till ett par slitna träskor och ge sig ut på en långpromenad.
En 142:a som bruksbil idag fungerar säkert men om man jämför med en 9000 är den nog inte så praktisk.
Man kliver in i en bil tillverkad 1972 med en hastihetsmätre som rör sig i sidled, ingen varvräknare, dålig stereo (om det är original), 4 växlad låda (?) och en trött B20 som man får choka igång och som tar bränsle som hejsan i förhållande till effekten.
Skall det tankas får man hälla i blyersättning, att fickparkera kan innebära att man blir anfådd mm mm
Desutom släpper den ut ENORMA mängder miljögifter i förhållande till den bil du redan äger.

Som entusiastbil JA.
Som bruksbil NEJ.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 639 Inlägg
30 september 2009
#33
jonTe skrev:
volvokrille12 skrev:
Hur får man 140in till livsfarlig? Det är ju en stridsvagn. Nej nu vet ja inte riktigt.

Har en 142:a nackstöd? kanske.....beror på årsmodell.
Har den airbag......?
Har den bälten som drar år sig själva vid en krock.....?
Volvon är bakhjulsdriven......för en eorfaren förare kan detta vara svårt.
Har den antispinn......?
Har den ABS.....?

Om man jämför SAAB:en och Volvon säkerhetsmässigt finns de ju inga tvivel om vilken som är säkrast.
Och JA....skulle man göra ett säkerhetstest med dagens normer på 140:in skulle den nog klassas som livsfarlig.

Jag kan tycka att bytet är något konstigt, lite som att byta från ett par bekväma jympadojjor till ett par slitna träskor och ge sig ut på en långpromenad.
En 142:a som bruksbil idag fungerar säkert men om man jämför med en 9000 är den nog inte så praktisk.
Man kliver in i en bil tillverkad 1972 med en hastihetsmätre som rör sig i sidled, ingen varvräknare, dålig stereo (om det är original), 4 växlad låda (?) och en trött B20 som man får choka igång och som tar bränsle som hejsan i förhållande till effekten.
Skall det tankas får man hälla i blyersättning, att fickparkera kan innebära att man blir anfådd mm mm
Desutom släpper den ut ENORMA mängder miljögifter i förhållande till den bil du redan äger.

Som entusiastbil JA.
Som bruksbil NEJ.

mvh Jonas

Klart saaben är säkrast, dock ska vi inte sticka under stolen att 140-240 är 20% säkrare än medelbilen wink

Hur tänker du när du säger att den släpper ut mer miljögifter än hans saab? Visst gör den nog det men det gör den väl oavsett om han byter eller inte? tongue
Senast redigerat av Munkis (30 september 2009)


7 100 Inlägg
30 september 2009
#34
Oscar-v-Linnea skrev:
bmx skrev:
BYT INTE!!!!!!!!
kan ju inte byta dej mot en gammal och trög volvo,nejenejenejenej.....

om du ska byta så byt mot en bil i samma klass typ

Säger du själv som ägt en 145a:P

haha japp,ett stort misstag lol

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

58 Inlägg
30 september 2009
#35
Jag hadde byt utan att tveka om 140in är i bra skik. Vist är det lite sämmre komfort å så.
En riktigt instäld B20 kan man köra relativt billigt. Enligt mig själv är det lättare att åka bakhjulsdrivet om det är halt.
Vill du ha en trevlig gammal bil så byter du.
Vill då åka lite mer säkert med mer komfort så behåller du saaben

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

5 710 Inlägg
30 september 2009
#36
Munkis skrev:
Hur tänker du när du säger att den släpper ut mer miljögifter än hans saab? Visst gör den nog det men det gör den väl oavsett om han byter eller inte? tongue

He he.....förvisso OM de nu kör ungefär lika mycket.
Dock kan ju det vara en viktig punkt i valet om man som egen persom vill vara med att bidra till ökade utsläpp genom att åka urgammal bil eller inte.
Hans flickvän kanke är miljöpartist? tonguesmile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

367 Inlägg
30 september 2009
#37
det är inte bara skatten. försäkringen är nästan obefintlig. (byt)!!!!!!!!!!!!!!!!! JAG VET!!!!!!!!!!!!!!
OCH ANGÅENDE. att bidra till mindre utsläpp MONTERA en katalysator. finns modell anpassade till just b18 b20!!!


1 484 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#38
Ska snart gå o prata med han som äger 142an o se om han inte kan pruta ner den lite.. Tack för alla svar! Och nej, min flickvän är inte miljöpartist tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 september 2009
#39
Om du är såpass osäker vad gäller ett byte från en Saab 9000 till Volvo 142 tycker jag nog du ska behålla Saaben din tongue

Går själv i tankarna att skaffa mig en Amazon eller liknande men tänker INTE sälja Saaben för det. 9000 är mångt mycket bättre lämpad som bruksbil, du kommer sakna kraft (även om din 9000 nu saknar turbo), du kommer sakna komforten, du kommer sakna säkerheten osv. De enda fördelarna jag kan komma på är att försäkringen är mkt billigare, skatten obefintlig och nästan ingen el som kan strula

Är du inte volvo entusiast byt INTE!

Rock'n Roll

1 484 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#40
TenZer skrev:
Om du är såpass osäker vad gäller ett byte från en Saab 9000 till Volvo 142 tycker jag nog du ska behålla Saaben din tongue

Går själv i tankarna att skaffa mig en Amazon eller liknande men tänker INTE sälja Saaben för det. 9000 är mångt mycket bättre lämpad som bruksbil, du kommer sakna kraft (även om din 9000 nu saknar turbo), du kommer sakna komforten, du kommer sakna säkerheten osv. De enda fördelarna jag kan komma på är att försäkringen är mkt billigare, skatten obefintlig och nästan ingen el som kan strula

Är du inte volvo entusiast byt INTE!

Jag har haft en 240, en 740, en 343, en 245, och en till 740 innan jag hade saaben.. Så man kan ju säga att jag har mer erfarenhet av Volvo än vad jag har av saab. Jag är inte osäker på bytet men det är bara det med pengar emellan som stör mig, finns det något annat sätt jag kan göra tro?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3


Sök