Rogersson skrev:
Hejsan.
Tänkte bara höra vad som egentligen händer när man strokar en motor?
Vet att man byter till en annan vevaxel och sätter dit kortare stakar.
Men hur kan man få mer volym på det? Alltså vad händer?
Har sökt men inte hittat nånting som man förstår sig på riktigt.
Tack på förhand!
Cylindervolymen ökar genom att slaglängden ökar.
Kolvarea x slaglängd ger cylindervolym.
Pga att slaglängden ökar kan man inte varva motorn lika mycket. Medel-Kolvhastigheten har en gräns på ca 25m/s.
Vad som händer med motorkaraktären är att kolvhastigheten är ganska hög redan på låga varv, vilket gör att motorn suger i sig luft effektivare + att cylindervolymen blir lite större också. Det gör att Bottendraget ökar ganska drastiskt.
Sedan beror det på lite hur effektiv andningen är på högre varv. Oftast går andningen i väggen vilket gör att toppeffekten inte ökar någonting trots den ökade volymen.
Ibland är andningen (Insugsventiler-insug) Överdimentionerat redan från start. Det gör att det finns möjlighet till lite ökad effekt óckså.
En normalt trimmad motor begränsas effekten av hur stora ventiler det sitter i motorn. Enda sättet att på riktigt kunna sätta i större ventiler, är att borra och sätta i större kolvar. Annars får inte ventilerna plats. Dom ska ju kunna andas också.
Lång slaglängd kan vara "trevligt" pga det svara bra på gaspådrag, men det har ingenting med höga effektuttag att göra. Då är det kort slag och höga varv som är "grejen".
Långslagiga motorer har också bättre verkningsgrad. Alltså utnyttjar bränslet effektivare. Nästan alla moderna bilar är långslagiga. Alltså att slaglängden är längre än vad borrningen är.
Mats