2571
Sök

Dennis Volvo 855 GLT ©

Här har vi då projektet med min Volvo 855 GLT från 1993. Bilen köptes för en väldigt liten summa pengar för att bli en simpel övningskörningsbil. Detta spårade dock ur rätt omedelbart då bilen bara vart finare och finare. Och nu... Visa mer

Jag gjorde en liten hest!
1 328 479 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2016
2 100 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
putte16v skrev:
Häftigt!
Kommer bli grymt att se det färdiga resultatet på bilen efter allt arbete du lägger ner på den.

Tackar! smile Jo tack jag längtar själv big_smile

Tja!

1 804 Inlägg
28 oktober 2011
Coolt, det går lite smidigare att göra rent där under nu va? wink Har du kastat cyklopet? lol

Meguiars_sverige

2 100 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
JimBo__ skrev:
Coolt, det går lite smidigare att göra rent där under nu va? wink Har du kastat cyklopet? lol

Jodå nu blire skit fint att hålla på big_smile Haha! Nej det sparar jag tills jag ska tvätta wink

Tja!

1 804 Inlägg
28 oktober 2011
Dennis_999 skrev:
JimBo__ skrev:

Jodå nu blire skit fint att hålla på big_smile Haha! Nej det sparar jag tills jag ska tvätta wink

Haha, då äre bara att ta på sig hela våtdräkten då lol

Meguiars_sverige

2 100 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
JimBo__ skrev:
Dennis_999 skrev:
JimBo__ skrev:

Haha, då äre bara att ta på sig hela våtdräkten då lol

big_smile

Tja!

2 100 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
StahlgrenDesign skrev:
Tappa inte bilen på sidan nu bara wink

Den är säkrad på massa ställen så det är ingen fara big_smile

Tja!

1 432 Inlägg
29 oktober 2011
Alltså, Dennis......
FY DIG!

Du har på något vis lyckats hålla detta otroliga projekt borta ifrån forumets förstasida inom projekt varje gång jag varit och kollat, och nu då jag väl fann ditt projekt så tog det mig nästan ett dygn att läsa igenom hela tråden, för jag har inte skummat igenom den utan jag har läst hela.

Du har onekligen gjort ett fantastiskt jobb och jag är sjukt imponerad på allt jobb du gör. dock funderade jag på det, har du aldrig prövat på att använda dig utav saltsyra för att rensa lösa delar ifrån rost? det är en helt underbar metod som gör att det kommer in i alla porer mm.

Men nu då jag funnit tråden så släpper jag den inte smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

2 100 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
SpeedOfLight skrev:
Alltså, Dennis......
FY DIG!

Du har på något vis lyckats hålla detta otroliga projekt borta ifrån forumets förstasida inom projekt varje gång jag varit och kollat, och nu då jag väl fann ditt projekt så tog det mig nästan ett dygn att läsa igenom hela tråden, för jag har inte skummat igenom den utan jag har läst hela.

Du har onekligen gjort ett fantastiskt jobb och jag är sjukt imponerad på allt jobb du gör. dock funderade jag på det, har du aldrig prövat på att använda dig utav saltsyra för att rensa lösa delar ifrån rost? det är en helt underbar metod som gör att det kommer in i alla porer mm.

Haha kul att höra! smile

Nej det har jag inte! Men efter en snabb "googling" på det hittade jag detta:
"Saltsyra löser vissa metaller, bl.a. aluminium och zink. Svårlösta beläggningar på koppar, mässing och brons kan tas bort med saltsyra. Syran löser visserligen rost, men efteråt rostar järnet desto mer. Saltsyra löser också kalkavlagringar m.m.
Saltsyra bör användas utomhus. Syrans ångor får annars allt järn i rummet att rosta.
Saltsyra är effektivt även om den spädes ut kraftigt med vatten. Den är ganska ofarlig i svag lösning men starkt frätande i den koncentration som finns i handeln."

Låter nästan lite halvfarligt cool

Tja!

300 Inlägg
29 oktober 2011
Dennis_999 skrev:
SpeedOfLight skrev:
Alltså, Dennis......
FY DIG!

Haha kul att höra! smile

Nej det har jag inte! Men efter en snabb "googling" på det hittade jag detta:
"Saltsyra löser vissa metaller, bl.a. aluminium och zink. Svårlösta beläggningar på koppar, mässing och brons kan tas bort med saltsyra. Syran löser visserligen rost, men efteråt rostar järnet desto mer. Saltsyra löser också kalkavlagringar m.m.
Saltsyra bör användas utomhus. Syrans ångor får annars allt järn i rummet att rosta.
Saltsyra är effektivt även om den spädes ut kraftigt med vatten. Den är ganska ofarlig i svag lösning men starkt frätande i den koncentration som finns i handeln."

Låter nästan lite halvfarligt cool

Galv är gött isf. släng en as röten plåtbit i syrabadet och sedan i kalven och den blir svin najs. alla mina skruvar på mna bilar samt fram och bakvagn är gulGalvade. ser ut som GULD.

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

1 432 Inlägg
29 oktober 2011
Ja saltsyra e absolut inte att leka med, jag fick en droppe i ögat, sprang in och sköljde ögat, så det va väl kanske max 20 sek som syran va aktiv i ögat, men jag fick ont i ett par veckor... Men det är helt underbart att använda sig utav, och eftersom att du grundar allt på en gång så behöver du aldrig oroa dig för att det ska hinna ta åt sig rost ändå.. Jag visate en kompis hur effektivt det va, så jag doppade toppen på hans järnspett som va rostigt å jävligt, lät det stå i ca 15 min och sen va det helt rent järn kvar, inte ens tillstymmelse till rost. Jag använder det oxå som fälgtvätt, det biter riktigt bra, men se till att du inte använder det på en högglanspolerad fälg som inte har klarlack, för det oxiderar aluminium på bara ett par sekunder, men är ytan lackerad så är den skyddad.

2 100 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Intressant! Vart får man tag på saltsyra då? smile

Tja!

1 212 Inlägg
29 oktober 2011
Dennis_999 skrev:
Intressant! Vart får man tag på saltsyra då? smile

järnia har koncentrerad saltsyra i hyllorna, iallf här i gbg. men var försiktig när du använder det. fungerar utmärkt att använda när man vill få fram ursprunglig glans, men det krävs grundligt rostskydd efter användandet:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 432 Inlägg
29 oktober 2011
färghandeln... kostar ca 100kr/litern, men jag rekomenderar att du köper en 5l dunk så du kan göra ett riktigt bad. men kom igår ett par små saker bara:

1. ha syrabadet utomhus eller i ett separat rum med MYCKET god ventilation.
2. använd dig utav någon form av tråd/lina för att knyta fast delen du försänker ner i badet så du kan lyfta den igen utan att behöva röra själva syran.
3. efter att ha badat delen i syra, skölj den under rikligt med vatten så du späder ut den syran som fortfarande är på delen.
4. se till att delen blir riktigt torr och inte har någon tukt kvar på sig. (trycklufttorka den eller värmetorka den)
5. efterbehandla delen snarast, galv, förnickla, grundlacka, det är valfritt.

Men skulle du välja att inhandla grejer för att förnickla så skulle du kunna förnickla ditt insug mm så underlättar det underhållet för dig sedan.

http://www.connyhimport.se/
de levererar de mesta du behöver för att kunna förnickla. Tror det är en behandlingsmetod du kommer att gilla.

1 432 Inlägg
29 oktober 2011
http://www.classicmotor.se/artiklar/art … r-du-hemma

Där har du en kort artikel om förnickling... Hoppas du förlåter mig wink

1 212 Inlägg
29 oktober 2011
tack för ditt förtydligande:)smile

SpeedOfLight skrev:
färghandeln... kostar ca 100kr/litern, men jag rekomenderar att du köper en 5l dunk så du kan göra ett riktigt bad. men kom igår ett par små saker bara:

1. ha syrabadet utomhus eller i ett separat rum med MYCKET god ventilation.
2. använd dig utav någon form av tråd/lina för att knyta fast delen du försänker ner i badet så du kan lyfta den igen utan att behöva röra själva syran.
3. efter att ha badat delen i syra, skölj den under rikligt med vatten så du späder ut den syran som fortfarande är på delen.
4. se till att delen blir riktigt torr och inte har någon tukt kvar på sig. (trycklufttorka den eller värmetorka den)
5. efterbehandla delen snarast, galv, förnickla, grundlacka, det är valfritt.

Men skulle du välja att inhandla grejer för att förnickla så skulle du kunna förnickla ditt insug mm så underlättar det underhållet för dig sedan.

http://www.connyhimport.se/
de levererar de mesta du behöver för att kunna förnickla. Tror det är en behandlingsmetod du kommer att gilla.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

2 100 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Ska titta närmare på detta! Kan ju vara bra att veta till nästa projekt! Har tyvärr inget rostigt kvar på denna bil sad

Tack!

Tja!

1 432 Inlägg
29 oktober 2011
kenth66 skrev:
tack för ditt förtydligande:)smile

No problem...

Dennis_999 skrev:
Ska titta närmare på detta! Kan ju vara bra att veta till nästa projekt! Har tyvärr inget rostigt kvar på denna bil sad

Tack!

Hehe att göra en ledsen gubbe för att du saknar rostiga delar e väl kanske lite felaktigt wink Hehe... Du har ju isf uppnått den grad av noggrannhet som 99% utav alla på denna sidan önskar att de själva hade tongue

JSH Konsult
329 Inlägg
30 oktober 2011
det finns inga ord,,, helt otroligt att bilar från 80 å 90 talet går att få så fina å speciellt 850 !!!!! big_smile

det gillar du har inpererat mig för en bra lång tid framöver,,, är förvånad själv,, smile
jag har en egen projekt tråd på min sida, om 855 breddning
dessutom så blir det drivline byte hos mig,, å det står som prio 1 nu,,

tack för inspirasionen du gett mig..
ta gärna en titt på mitt volvo 850 breddningsprojekt
hoppas att du finner nått matnyttigt i tråden iaf..

good work!! keep it up m8

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

1 432 Inlägg
30 oktober 2011
Men även om du inte har någon rost kvar så kanske förnickling skulle vara vettigt för dig, så du slipper polera om bl.a. ditt insug hela tiden wink

Sök