Visst, ni kanske är trötta på vevhusventilations-snacket, men de är troligtvis det som är problemet.
Högt oljetryck orsaker inte att den trycker ur sig olja upp i ventilkåpan. För att göra en lång histroria kort, så sugs oljan upp från tråget av pumpen, och sedan fördelas den ut i oljekanaler som leder ut och smörjer alla toppen/ alla lagerbanor och till munstycken under kolvarna (då det är oljekylda kolvar på ft/fk efter-94). Sedan finns det kanaler i toppen/blocket som leder tillbaka oljan till tråget. Självklart filtreras oljan genom oljefiltret under detta förlopp.
Att din motor trycker ur sig oljan beror antingen på att din vevhusventilations är täppt så du får ett kraftigt övertryck i bottendelen (då brukar det även läcka om packboxarna), eller så har du fått kolvringarna galet/alt. skadat dom så det läcker ner komp. i vevhuset =därmed blir mkt högt vevhustryck och det läcker.
mitt förslag:
Gör ett komp.prov, hur såg det ut?
Om du öppnar oljelocket försiktigt när motorn går, vill det tryckas uppåt om du lägger det på lite försiktigt?Är du säker på fått dit vevhusvent. helt korrekt och inte klämt slangen ner eller något liknande?