2735
Sök

Rinner olja från oljepåfyllnadslocket

27 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#1
efter att jag renoverade motorn (bytte kolvringar och alla packningar inkl vevhus) och bytte turbo till en 13c, så har det börjat läcka från oljepåfyllnadslocket och även ventilkåpan, har bytt dessa packningar flera ggr utan något resultat. någon som har en lösning på mitt bekymmer?

Svetsare
3 150 Inlägg
30 september 2009
#2
Låter som du har ett väldigt högt oljetryck, kollat det?   Kanske sattes packningarna fel i vevhuset?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

27 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#3
oki hur kollar man oljetrycket då? och om jag har högt oljetryck hur löser jag den biten?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 september 2009
#4
låter snarare som högt vevhustryck

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

11 Inlägg
30 september 2009
#5
Tjena.
Kan kanske bero på dålig vevhus ventilation som i sin tur orsakar högt oljetryck. Kanske skitig eller skadad packningsyta men eftersom att det är både vid ventilkåpan och oljelocket så är det nog ingen stor chans.

//Jonas


27 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#6
bilen har rullat 150 mil sedan jag bytte vevhuset så den kan ju inte gett med sig så snabbt

27 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#7
Någon som kan ge tips om vad felet kan vara ?

564 Inlägg
1 oktober 2009
#8
Jag gissar också på högt tryck i vevhuset. Fungerar vevhusventilationen som den ska?

Vad är det för motor?
Senast redigerat av groze (1 oktober 2009)

3 235 Inlägg
1 oktober 2009
#9
Honade du loppen när du bytte kolvringarna?
Om du inte slipade ner eventuell vändkant kan kolvringarna ha kommit i den och spruckit, och då får man problem med övertyck vevhuset. Bara en tanke jag hade...

Komptesta.


5 710 Inlägg
1 oktober 2009
#10
Nicklas8312 skrev:
bilen har rullat 150 mil sedan jag bytte vevhuset så den kan ju inte gett med sig så snabbt

Att byta vevhus är ganska svårt eftersom det är ett ställe i blocket och denna är inte lös.....

Om du har bilen på tomgång och lossar oljepåfyllningslocket, blåser det luft ur hålet då?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#11
groze skrev:
Jag gissar också på högt tryck i vevhuset. Fungerar vevhusventilationen som den ska?

Vad är det för motor?

Det är en B230fk från 96

27 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
Nicklas8312 skrev:
bilen har rullat 150 mil sedan jag bytte vevhuset så den kan ju inte gett med sig så snabbt

Att byta vevhus är ganska svårt eftersom det är ett ställe i blocket och denna är inte lös.....

Om du har bilen på tomgång och lossar oljepåfyllningslocket, blåser det luft ur hålet då?

mvh Jonas

Du menar på vevhus?

8 252 Inlägg
1 oktober 2009
#13
Bara en tanke: har du provat att byta packningen till oljepåfyllningslocket? Kostar 20:-


5 710 Inlägg
1 oktober 2009
#14
Nicklas8312 skrev:
jonTe skrev:
Nicklas8312 skrev:
bilen har rullat 150 mil sedan jag bytte vevhuset så den kan ju inte gett med sig så snabbt

Att byta vevhus är ganska svårt eftersom det är ett ställe i blocket och denna är inte lös.....

Om du har bilen på tomgång och lossar oljepåfyllningslocket, blåser det luft ur hålet då?

mvh Jonas

Du menar på vevhus?

Va?roll

mvh jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
1 oktober 2009
#15
Marlboroman skrev:
Bara en tanke: har du provat att byta packningen till oljepåfyllningslocket? Kostar 20:-

Nicklas8312 i sin första post skrev:
har bytt dessa packningar flera ggr utan något resultat.

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#16
Marlboroman skrev:
Bara en tanke: har du provat att byta packningen till oljepåfyllningslocket? Kostar 20:-

japp den har jag bytt utan resultat, bytte även olje och filter då jag tänkte om det kunde vara oljan som var för tunn. först när jag bytt oljan slutat det rinna olja sedan efter en sväng så började det lukta olja då det rann ner över grenröret. Det är ju inte mkt olja som rinner utan man kan se att det kommer lite när man varit ute och kört, på tomgången kommer det ingen olja men så fort man kör så börjar det igen.

11 Inlägg
1 oktober 2009
#17
På tal om vevhusventilation så har jag för mig att du ska ha nån typ av ventil/flamskydd eller något man ska ta bort och rengöra efter visst antal mil annars kan ventilationen bli dålig. Och att det bara läcker när du kör/varvar motorn borde vara ett tecken på högt oljetryck, trycket ökar ju mer du varvar motorn.
Kanske finns någon som vet någon annan orsak att oljetrycket kan öka.

Förstår om du blir trött på vevhusventilations snacket tongue !

//Jonas


27 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#18
Berrabrus skrev:
På tal om vevhusventilation så har jag för mig att du ska ha nån typ av ventil/flamskydd eller något man ska ta bort och rengöra efter visst antal mil annars kan ventilationen bli dålig. Och att det bara läcker när du kör/varvar motorn borde vara ett tecken på högt oljetryck, trycket ökar ju mer du varvar motorn.
Kanske finns någon som vet någon annan orsak att oljetrycket kan öka.

Förstår om du blir trött på vevhusventilations snacket tongue !

//Jonas

hehe aa är riktigt trött på den tongue

Men vart sitter det flamskyddet/ventilen?

11 Inlägg
1 oktober 2009
#19
Det borde vara på motorblocket, om du följer vevhusventilationsslangen från luftrenaren/gasspjället tills den slutar vid motorblocket, där kommer det att sitta en nippel, ventil eller som en liten box jag vet inte riktigt men testa öppna där och kolla om det är nåt som täpper till det.

/Jonas


593 Inlägg
1 oktober 2009
#20
Visst, ni kanske är trötta på vevhusventilations-snacket, men de är troligtvis det som är problemet.
Högt oljetryck orsaker inte att den trycker ur sig olja upp i ventilkåpan. För att göra en lång histroria kort, så sugs oljan upp från tråget av pumpen, och sedan fördelas den ut i oljekanaler som leder ut och smörjer alla toppen/ alla lagerbanor och till munstycken under kolvarna (då det är oljekylda kolvar på ft/fk efter-94). Sedan finns det kanaler i toppen/blocket som leder tillbaka oljan till tråget. Självklart filtreras oljan genom oljefiltret under detta förlopp.

Att din motor trycker ur sig oljan beror antingen på att din vevhusventilations är täppt så du får ett kraftigt övertryck i bottendelen (då brukar det även läcka om packboxarna), eller så har du fått kolvringarna galet/alt. skadat dom så det läcker ner komp. i vevhuset =därmed blir mkt högt vevhustryck och det läcker.

mitt förslag:
Gör ett komp.prov, hur såg det ut?
Om du öppnar oljelocket försiktigt när motorn går, vill det tryckas uppåt om du lägger det på lite försiktigt?Är du säker på fått dit vevhusvent. helt korrekt och inte klämt slangen ner eller något liknande?


Sök