3164
Sök

Hur fäster man utanpåliggande kablage i hytten...

1 464 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Svårt att få till en vettigt överskrift men...

Jag har lite diverse grejer jag kopplar in till cigguttaget, exempelvis kablage till GPS, lasterstörare/varnare, mobiler osv. Jag vill inte dra kablaget innanför paneler och/eller under mattor eftersom jag vill ha varorna och därmed kablaget mobilt (jag testar utrustning).

Så jag undrar om det finns särskilda lösningar för detta eller generella tips & idéer?

Jag funderade på att exempelvis tjyva 12V någonstans och dra detta till en 'cigguttagsförgrenare' (finns en del med 4-6 utgångar som man kan montera mer 'fast' någonstans) och utgå från detta. Det löser dock inte problemet med hängande kablage överallt. roll

Tackar på förhand.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

4 005 Inlägg
3 oktober 2009
MrJAM skrev:
Svårt att få till en vettigt överskrift men...

Jag har lite diverse grejer jag kopplar in till cigguttaget, exempelvis kablage till GPS, lasterstörare/varnare, mobiler osv. Jag vill inte dra kablaget innanför paneler och/eller under mattor eftersom jag vill ha varorna och därmed kablaget mobilt (jag testar utrustning).

Så jag undrar om det finns särskilda lösningar för detta eller generella tips & idéer?

Jag funderade på att exempelvis tjyva 12V någonstans och dra detta till en 'cigguttagsförgrenare' (finns en del med 4-6 utgångar som man kan montera mer 'fast' någonstans) och utgå från detta. Det löser dock inte problemet med hängande kablage överallt. roll

Tackar på förhand.

Tjao, det finns ju inte direkt någon färdig lösning som passar alla bilar. Men rent spontant så skulle jag tänka mig att du kanske skulle kunna stripa upp det alternativt köpa en sladd-slang och ha sladdarna i. Sedan bulta/limma/tejpa fast den på något snyggt sätt längst sidan.

1 464 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Lite det med slang har jag funderat på, för att på det sättet trots allt kunna dölja kablage i slang (som går bakom panel).

Bulta/limma/tejpa-grejen är dock en nöt. Hur gör man det bra? Lim förstör. Tejp ser... för dj*vligt ut... smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

4 005 Inlägg
3 oktober 2009
MrJAM skrev:
Lite det med slang har jag funderat på, för att på det sättet trots allt kunna dölja kablage i slang (som går bakom panel).

Bulta/limma/tejpa-grejen är dock en nöt. Hur gör man det bra? Lim förstör. Tejp ser... för dj*vligt ut... smile

Finns ju en del klammor som sitter med tejp som ser rätt okay ut. Sen hur bra de sitter fast är ju en annan fråga.. Finns en hel del på claes ohlsson.

Snyggast är att gömma allt under konsollen såklart.

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
4 oktober 2009
Kan man inte få se en bild på bil och utrustning så man får en uppfattning om hur det ser ut? Så kanske man kan komma med ett mer konkret svar sen...

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

Sök