Bumpar tråden igen då jag har fortfarande problem. Bytte expasionskärl och slangar och nu även kylaren. Kylaren fick dom byta på verkstan i avsaknad av garage och lyftar hemma..
Problemet är fortfarande att den blir varm. Det blir övertryck i kärlet. Dom tror att toppen har gått..
Lagom surt när man precis köpt ny turbo och ny kylare. Sen om det visar sig att det är toppen så blir det ju inte direkt billigt heller..
Mjo i värsta fall är det väl packningen/toppen som gått. Men tänkte om det finns andra tänkbara fel. Då jag inte haft typiska fel som när toppen eller packningen gått.
Värme i bilen, ingen vitrök, fin i oljan och inge märkbart i glykolen. Dock så kokar bilen..
är det ordentligt luftat då? har du vatten överallt? öppnar termostaten som den ska? (behöver inte funka bara för den är ny) kolla tempgivaren och byt kylarlocket (om du har nåt) också om detta har låst sig.
hade du bytt vattenpump? det är ju steg 1 i sånt fall i din sits.
är det ordentligt luftat då? har du vatten överallt? öppnar termostaten som den ska? (behöver inte funka bara för den är ny) kolla tempgivaren och byt kylarlocket (om du har nåt) också om detta har låst sig.
hade du bytt vattenpump? det är ju steg 1 i sånt fall i din sits.
Det borde den vara. Står hos en mekaniker för tillfället och han borde veta att den ska luftas ordentligt och så. Vattnet vet jag inte om den går runt. Har som sagt inte fått den ännu efter kylarbytet. Ska tydligen vara dålig komp och övertryck i kärlet. Kylarlock och kärlet är sprojlans nytt. Termostaten vet jag inte men kan ju ta ur och koka.
Nej vattenpumpen är inte bytt. Ska vara några tusen mil till innan kammen ska bytas (om nu förra ägaren bytt pumpen som man ska göra samtidigt). Tror nämligen själv att det är pumpen som strular. För verkar inte pumpa runt vattnet som den ska. Är ju en hel del saker som bör kollas upp.
Hur ter sig pumpen vanligen när denna ger upp eller på väg att göra det?
om du får övertryck i kärlet så tycker jag det låter som toppackningen/toppen som släpper ut avgaser i kärlet vilket innebär att man bör kunna mäta avgashalten i kärlet, den behöver inte koka för att det bubblar utan det kan va avgaser, så var symptomen på min bil,, dock en saab. Och inget vatten i oljan eller vice versa hade jag. men det bör en mekaniker veta hur man kollar.
om du får övertryck i kärlet så tycker jag det låter som toppackningen/toppen som släpper ut avgaser i kärlet vilket innebär att man bör kunna mäta avgashalten i kärlet, den behöver inte koka för att det bubblar utan det kan va avgaser, så var symptomen på min bil,, dock en saab. Och inget vatten i oljan eller vice versa hade jag. men det bör en mekaniker veta hur man kollar.
Ja samma problem kan ju visa sig annorlunda. Jodå, han får nog fram vad det är för fel. Bara jag som är lite otålig Bara toppen inte är sprucken så det inte blir allt för dyrt att fixa Om det nu visar sig att det är det m.ao..
Visade sig vara både termostat (som jag bytte nyligen) och locket till expansionskärlet (som även är nybytt). Man kan tydligen inte lita på att allt nytt är rätt och helt tyvärr. Tur att man inte behövde riva toppen