3909
Sök

Förbud mot dubbar i Stockholm

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2009
blacken skrev:
jo visst kan man köra utan dubb på vintern, själv när man var yngre (och fattigare) så brukade man köra med sommardäck året om. Men utifrån dom erfarenheterna så fördrar jag numera dubbat när det är isbark på vägen, känns liasom lite tryggare och säkrare då big_smile..

Fast å andra sidan är det inte riktigt sjysst att jämföra bra odubbade vinterdäck med sommardäck?

Min erfarenhet av vinterdäck alla kategorier är följande:

*Ett riktigt dyrt däck kan vara otroligt bra även på blank-is, men fortfarande inte lika bra som dubbdäck. Det var något Michelin jag hade men jag minns inte exakt vad. Väldigt många sajpningar var det i mönstret och jag var uppriktigt förvånad över hur bra det var.

*Skillnaden mellan dubbfria däck är betydligt större än mellan dubbdäck. Ett billigt dubbdäck biter ofta bra men kan ha andra brister som bullrighet, vinglighet etc. Ett billigt dubbfritt däck är sämre vg fäste, bromsa, styra.

*Många, kanske rentav de flesta väljer bort de dyraste dubbfria däcken av ekonomiska skäl. Det kan skilja 4000kr på en uppsättning och det är mycket pengar för många människor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

blacken
21 oktober 2009
caromania skrev:
blacken skrev:
jo visst kan man köra utan dubb på vintern, själv när man var yngre (och fattigare) så brukade man köra med sommardäck året om. Men utifrån dom erfarenheterna så fördrar jag numera dubbat när det är isbark på vägen, känns liasom lite tryggare och säkrare då big_smile..

Fast å andra sidan är det inte riktigt sjysst att jämföra bra odubbade vinterdäck med sommardäck?

Min erfarenhet av vinterdäck alla kategorier är följande:

*Ett riktigt dyrt däck kan vara otroligt bra även på blank-is, men fortfarande inte lika bra som dubbdäck. Det var något Michelin jag hade men jag minns inte exakt vad. Väldigt många sajpningar var det i mönstret och jag var uppriktigt förvånad över hur bra det var.

*Skillnaden mellan dubbfria däck är betydligt större än mellan dubbdäck. Ett billigt dubbdäck biter ofta bra men kan ha andra brister som bullrighet, vinglighet etc. Ett billigt dubbfritt däck är sämre vg fäste, bromsa, styra.

*Många, kanske rentav de flesta väljer bort de dyraste dubbfria däcken av ekonomiska skäl. Det kan skilja 4000kr på en uppsättning och det är mycket pengar för många människor.

Skillnaden är marginell enligt flera tester som har utförts.  Har även själv den erfarenheten, vid ett av testerna så var Gislaveds sommar däck bättre än ett Michelin friktions däck.
Ett dubbat vinterdäck är bättre och har mer än avsevärt bättre grepp på is än ett dubbfritt oavsett fabrikat och pris, så enkelt är det. Är det halt och isigt ute så väljer jag alla gånger en dubbad Hakkasula framför vilket dubbfritt som helst, dom vet jag funkar på vintern..

Körv
3 535 Inlägg
21 oktober 2009
EmilHammarlund skrev:
I tester jag läst klarar sig ett Kinesisk lågprisdubbdäck sämre än dubbfritt. Så man kan inte säga att dubbdäck är det säkraste även fast det är så för det mesta.

Ja, men det är ju som att jämföra en gasoldriven postbil med en racerbåt.

Truckdriving Man

2 118 Inlägg
21 oktober 2009
decib3L skrev:
EmilHammarlund skrev:
I tester jag läst klarar sig ett Kinesisk lågprisdubbdäck sämre än dubbfritt. Så man kan inte säga att dubbdäck är det säkraste även fast det är så för det mesta.

HAHAHAHA lol lol

säger sig själv, kina.. vafan gör dom som e bra?

D.i.l.l.i.g.a.f

4 637 Inlägg
21 oktober 2009
NJ_ skrev:
decib3L skrev:
EmilHammarlund skrev:

HAHAHAHA lol lol

Kinesiska dubbdäck/dubbfritt är inte gjort för vinterväglag skriver de i testerna. Och gummiblandingen fryser i kyla stod det om ett. lol
Senast redigerat av EmilHammarlund (21 oktober 2009)

blacken
21 oktober 2009
NJ_ skrev:
decib3L skrev:
EmilHammarlund skrev:

HAHAHAHA lol lol

Ris?..

1 219 Inlägg
21 oktober 2009
Jag tror inte att detta förslag bottnar i att man vill få en renare trafikmiljö med mindre partiklar på Hornsgatan på Söder i Stockholm. Jag tror att det hela bottnar i att de boende klagar för att det är dålig luft där, men de har ju valt att bo där, då får man väl acceptera att att som trafiksituationen ser ut idag så är det mycket partiklar. Accepterar man inte det så är det bara att flytta.

Att det sedan åker en hel del trafik där kan ingen säga någon om, många bilar rullar på Hornsgatan dagligen. Problemet jag ser är väl mer hur de skall kunna kontrollera om man kör dubbat eller ej, det är omöjligt. Hur blir det för dem som bor utanför stan på sådana ställen där man MÅSTE ha dubbat, men får inte ta bilen in till jobbet? Eller varför inte dem som har landställen där väglaget vintertid kräver dubbat? Ett orimligt förslag.

Men man får väl åka och köpa snökedjor istället, de har de ju inte förbjudit än, för kör du på snökedjor så är ju inte dubbarna i marken utan kedjan.

1 219 Inlägg
21 oktober 2009
Skall väl tilläggas att Hornsgatan har stadiga partikelhalter året om, alltså inte mer på vinten än på sommaren!

1 581 Inlägg
21 oktober 2009
Förbjud sandandet istället.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2009
Fellow skrev:

Varför?

blacken
21 oktober 2009
caromania skrev:
Fellow skrev:

Varför?

Sand innehåller ju kvarts som inte är så bra att andas in, har jag hört. och den virvlar upp vid stark trafik..

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2009
Åhå. Låter rimligt.

2 118 Inlägg
21 oktober 2009
blacken skrev:
NJ_ skrev:
decib3L skrev:

HAHAHAHA lol lol

Ris?..

knappt...

D.i.l.l.i.g.a.f

Teddan
2 495 Inlägg
21 oktober 2009
Förbjud bilkörning........

Slipper alla viktigpettrar sitta och gnälla

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

blacken
21 oktober 2009
r-ted skrev:

Begynnande magsår kanske?..

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
ExXtr3me skrev:
Jäklar vad billigt det här blir, Köpa nya dubbfria däck till 4 bilar..
Och så har man 4 uppsättningar med nästan nya dubbdäck.. Känns ju bra.

Skulle inte förvåna mig om skiten går igenom..

mig vetligen så ligger du bra många mil ifrån sthlm stad... tongue så tror inte du behöver oroa dig om att de ska förbjudas dubbdäck i Sthlm wink haha

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
NJ_ skrev:
decib3L skrev:
EmilHammarlund skrev:

HAHAHAHA lol lol

dom är världsledande inom bra mycke...

blacken
21 oktober 2009
Ekis! skrev:
NJ_ skrev:
decib3L skrev:

HAHAHAHA lol lol

dom är världsledande inom bra mycke...

Allt tack vare västteknik och kunnande..

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
blacken skrev:
r-ted skrev:

Begynnande, blödande magsår......

Så du menar på fullaste allvar att det finns ett test där sommardäck är bättre än michelin´s X-ice friktionsdäck ?
Är du insnöad eller bara jävligt mycket bakåtsträvare ?
Du vet att jorden är rund va  tongue

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

blacken
22 oktober 2009
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:

Begynnande, blödande magsår......

Så du menar på fullaste allvar att det finns ett test där sommardäck är bättre än michelin´s X-ice friktionsdäck ?
Är du insnöad eller bara jävligt mycket bakåtsträvare ?
Du vet att jorden är rund va  tongue

Nope, den är platt, det har mamma sagt! big_smile. Skämt åsido har ett vagt minne det, det var Vi Bilägare som gjorde den testen i friktionsdäckens begynnelse. Men har även egna erfarenheter av friktionsdäck och sommardäck, och så stor skillnad på is var det inte, men däremot på halvdant småknöggligt underlag så var friktionsdäcken lite bättre. Men riktiga vintersulor med riktiga dubb (typ Hakka,Gislaved) är överlägsna allt vad friktionsdäck heter, på isigt/isbarkigt underlag det kan man inte komma ifrån..
Och blödande magsår uuurk! lider med dig, ingen höjdare om man vill vara snäll..smile

Sök