findose skrev:
tack för svaren. men kommer de löna sig att köpa en bmw 328 istället för en 325 på tanken att de värkar inte vara nån större skilnad på bilarna.
kom gärna med flera förslag på bilar som är bra.
har även kollat en del på s4-00 men vet inte om den är nå bra. hört att lådan i den är dålig stämmer de?
Det är stor (jämfört med på pappret) skillnad mellan 25 och 28, bortsett från att hela E36 modellen uppdaterades när 25 blev 28 så är motorn helt annorlunda. Kraften ligger över ett betydligt större register och kommer tidigare, vilket gör att 28 upplevs betydligt starkare från botten än vad 325i gör.
Och om man nu gillar den något sportigare karaktären i 25, så köp en 28 och skruva dit ett M50 insug. Då får du samma karaktär som i 325i fast med 210-220hp istället för 192hp. Dessutom har M52 en del pill och går snålare än M50. Och bortsett från detta finns som sagt alla fördelarna med den uppdaterade E36an, tex förbättrat rostskydd. Så visst är det lönt att köpa en 323i/328I istället för en 325i
(
323i skall ge 170hp på pappret, men bänkning i bla Rototest har visat på en 185hp i motorn (även dessa över ett bredare register). Nerskriven för att ge lägre försäkring och passa vissa länders skatteregler helt enkelt. På grund av den modernare varianten och snålare motorn är det dött lopp mellan 23 och 25, tex så har båda samma tid till 100km/h )
Edit:Turbo i 328 funkar bra, allt snack om att alumotorn skulle ge sig vid överladdning är bara skitsnack. Men, en 325 utan vanos är trots allt det bästa och hållbaraste alternativet för överladdning.
Senast redigerat av Rquired (7 oktober 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.