3709
Sök

W123 240d laddfel ?

26 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
märkte när jag var ute och körde ikväll så såg jag laddlampan lyser till svagt ibland,inte hela tiden. nästan som den vore glapp i nån kabel eller så ? har ny inskaffat bilen så har inte kört så mycket ennu
någon som vet vad det kan bero på eller om det är nån fara att köra.

21 761 Inlägg
6 oktober 2009
Plocka fram en multimeter och mät laddspänningen. Mät först med endast halvljuset igång och motorn på tomgång, sedan höjer du varvtalet till 1500-2000 varv och slår på fläkt+andra förbrukare. Kolla upp alla kablar som sitter på generatorn så att de inte är i dåligt skick eller glappar, byt i så fall ut dem mot nya. smile

Vilken årsmodell är det?

26 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
okej jo, men den lyser som sagt bara ibland, ska kolla det i morgon, det är en 85a

21 761 Inlägg
6 oktober 2009
Plocka även loss laddregulatorn och kika hur kolen ser ut (om det sitter inbyggd regulator alltså). smile

26 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
okej jo är bara orolig jag inte kommer hem i morgon ,

21 761 Inlägg
6 oktober 2009
Hur långt ska du köra?

Se till att ladda upp batteriet tex över natten för säkerhets skull. Om du ska köra en bra bit så kan det vara bra att ha med ett extra batteri om du har tillgång till ett sånt. smile

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
7 oktober 2009
Men en gammal merca diesel behöver du ju bara ström för att få igång den, när den väl går så går den ju bara, även om du blir utan ström. Sen när du stänger av den så sker ju detta mekaniskt också.

//Per-Arne

Sök