lodiseN skrev:
Ja det är ju inte bara en myt om att japanare rostar, men vad drar en gammal 518 e28? vad kostar än om den inte ska gå isönder? och den går sönder. Nej en 316 är inte kul att köra:P då är civic roligare och billigare haha!. Jag håller fast att du inte hittar en bränslesnål BMW , Mercedes och driftsäker som en japsare som är 5 år nyare och har rullat mindre än både bmw, merc!
Alla bilar kan gå sönder, även honda civic. Däremot är en 518i E28 i den prisklassen ändå mycket bil för pengarna. När det gäller körglädje så är ju smaken som baken.
Det är nog lika lätt att hitta en icke sönderkörd bmw 518 E28 som det är att hitta en fräsch Civic. Reservdelar till dessa bmw är dessutom riktigt billiga och lätta att få tag på! Att dom dessutom är lättmekade är ju bara en fördel.

Personligen skulle jag aldrig välja något annat än bmw, just av den anledningen att det inte finns någon bil som passar mig bättre. För min egen del ser jag absolut ingen anledning att köra något annat. Däremot är det ju uppenbarligen inte så för alla.
Jag har kört både civic, peugeot 206XS (min mamma har en sådan), jag har själv ägt en 316, och en E28 och jag tycker tveklöst att både bmw 316 och E28 är betydligt roligare att köra än både hondan och peggan.
Men återigen...smaken är som baken.
Som tips så tycker jag du ska välja den bil du själv skulle trivas bäst med. Provkör de olika modellerna och välj sedan. Det är bättre att köpa en civic om du hittar en sådan som är fräsch, än att köpa en skabbig bmw. Men det är också bättre att köpa en bmw om den är fräschare än hondan.
En bmw 518i E28 drar ca 0,7-0,75 beroende på körsätt, och en 316/318 (med M10-motorn) drar ungefär detsamma. Min 316 körde jag på 0,68 i stockholmstrafiken.
//Johan