3881
Sök

Volvo 745 GLT 16V går ojämt och svårstartad..

B4m3e
8 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!
Jag köpte nyligen en Volvo 745 GLT 16V (230F) tror jag den heter. Den har rullat 36k mil och är en 88a.
När jag köpte den gick den rent och fint, så bytte jag rotor och lock. Och killen som bytade till mig
flyttade över kablarna exakt. Jag körde hem och har kört ca 10mil sen dess. Sen idag när jag körde
så på motorvägen så börja den tappa fart och gick dåligt. Den gick precis som de inte var tillräkligt med
bensin. Så jag tankade och den gick fortfarande piss.

Körde hem bilen och började felsöka. Jag såg att ett av stiften satt dåligt, och att de var massa olja där. Så jag rengjorde
alla 4 stiften och kollade så sladdarna var ok. Fortfarande så va den halft svårstartad och gick dåligt.

Plocka ner lock och rotor. När jag läser på locket så står de siffror där på locket. 1an och 2an sitter på felplats
enligt vad de står på locket. Så jag byter och skruvar ihop skiten. Och bilen går fortfarande piss.

Om man ser uppifrån så stod de  2, 1, 3, 4. Någon som har en aning om detta ?

Jag tycker de låter som den trycker ut kompet någonstans i motorn, så jag har sprutat med startgas överallt
precis. Men utan resultat. Jag har även provat att ta ut kontakten till spridarna och plocka ur stiften och jordat
dom mot motorn. Alla stift funkar också.

Någon som har tips på vad felet kan vara ? Är de lönt och byta kablar och stift tro ?

Jag ska få låna komp-test imorgon. Tänkte kolla så de är korrekt...

Annars är alla tips och trix välkommna!

// BamZe

Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
8 oktober 2009
#2
Om du inte har krabbat med något på bilen så kan det ju vara så enkelt att bränslefiltret är igensatt


B4m3e
8 oktober 2009
Trådstartare
#3
Ja, de ska ja kolla imorgon efter jag gjort komp-provet smile Tack för tipset..är helt lost på vad jag ska göra nu...

B4m3e
9 oktober 2009
Trådstartare
#4
Tjenare!
Nu har jag försökt hitta felet hela dagen. Efter att ha pratat med en vän som hållt på med bilar
en längre tid. Så berättar han följande när jag sa de "pyser, suger" när jag stänger av bilen vid torpedplåten.

Han sa att de är huvudbroms cylinern som antagligen är kass. Det sitter ett membran där i som kan gå sönder när bilen gått sina långa mil. De sitter en vakuum slang där som går till insuget, och med tanke på den läcker så får den inte rätt luft flöde och då går den ojämt på tomgång. Men när man gasar så får den tillräckligt med luft då de trycks igenom trots den är dålig.

Så imorgon så ska jag åka till skroten och köpa en sån stor rund grå sak som sitter vid torpedväggen (huvud bromscyliner) och så ska jag byta de. Hoppas verkligen det är de som är felet.

Jag återkommer med info!

// BamZe

B4m3e
12 oktober 2009
Trådstartare
#5
Tjenare!
Igår så kom en poolare och hade med sig komp-test...
3 st visade 12bar ~
1 st visade 2bar ~

Så idag blev de till att riva hela ner hela motorn.. och när jag väl fick av toppen så såg jag att packningen var hel och fin.. men på Cyl 3 var typ 1/3 av avgas ventilen helt borta...
Så imorgon blir de till att försöka jaga fatt i en ny ventil och byta den skiten och på med toppen igen. Passar på att byta alla packningar och filter och sånt när den ändå är nere. Blir en ny termostat med.

här är allting loss..

http://geting.se/image.php/198158-IMG_0088.jpg


här va de tomt..

http://geting.se/image.php/198162-IMG_0095.jpg


Passade även på att slipa ner och fixa lite rostiga saker och lägga på lite färg..

http://geting.se/image.php/198159-IMG_0087.jpg


Gäller att hålla rätt på alla bultar och skit...

http://geting.se/image.php/198160-IMG_0092.jpg


passade på att lacka de runt reflektorn när jag ändå hade dom av när jag skulle lacka listen under lampan..

http://geting.se/image.php/198161-IMG_0082.jpg


Så de var allt för idag... ska göra en projekttråd känner jag smile

Men vi hoppas felet med att den går ojämt löser sig efter detta big_smile


// BamZe

B4m3e
12 oktober 2009
Trådstartare
#6
Här har vi nog förklaringen till 2 bar komp...

http://geting.se/image.php/198351-IMG_0103.JPG


Imorgon kommer den nya ventilen, och då ska vi fräsa om ventilsätet..

// BamZe


Sök