3243
Sök

Hur reglera höjden på d2 coilovers?

22 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
hej har installerat coilovers men bilen blev för låg går nästa inte köra den på gatan. behöver man den svarta ringen längs ner för det går inte sänka mer med den på plats?

1 004 Inlägg
9 oktober 2009
DM skrev:
hej har installerat coilovers men bilen blev för låg går nästa inte köra den på gatan. behöver man den svarta ringen längs ner för det går inte sänka mer med den på plats?

den är för låg men du vill ta bort en svart ring för att sänka den mer?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

4 824 Inlägg
9 oktober 2009
262turbo skrev:
DM skrev:

den är för låg men du vill ta bort en svart ring för att sänka den mer?

precis, hur tänkte du nu?

D2 coilovers ser ut ungefär som den på bilden nedan (som är tagen ifrån den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153231 )
http://www.rallysportdirect.com/shop/images/cuscowrxzero2rcoilover.jpg
och så här svarade jag där
Christian S skrev:
med dom 2 muttrarna som sitter under fjädern  justerar man bara förspänningen på fjädern med, för att ändra höjden på bilen så låssar man muttern som är ensam på bilden alltså den som är imot den blåa delen på dämparen sen vrider man hela fjäderbenet vilket gör att man antingen skruvar den längre ner i den eller längre upp ur den beroende på vilket håll man skruvar och på så sätt ändras höjden på bilen.

och så här svarade en annan på hans fråga
fonzeka skrev:
Frebba_ skrev:
På bilden ser man ju 2 "muttrar" under fjädern med hjälp av muttrana så kan man ju spänna ihopa fjädern.
Men till vilken nytta ? Är det för att sätta tryck på fjädern innan bilen sätter tryck på den ? vilket gör att hjulet på bilen stannar i samma position även om man hissar upp med domkraft eller den står på marken ??
Om det nu är så, så hur mycket kan man då "spänna" ihop fjädern utan att de påverkar något annat ?

Det övre ringarna ska vanligtvis bara dras åt så hårt att fjädern sitter fast och inte kan röra sig.
Drar du mer så kommer bilen bli högre och inte sjunka ihop lika mycket när du släpper ner den från domkraften.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

22 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
tack för svaren men på mina d2 har jag en extra ring som sitter längs ner skruvar jag ner den 1 cm mer ner so trillar den av men man kan ju fortfarande spänna med den andra ringen som sitter övre. här är en bild inringat i rött:
http://img188.imageshack.us/img188/5286/bild033z.jpg
Senast redigerat av DM (9 oktober 2009)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
159 Inlägg
9 oktober 2009
Beror givetvis på bilmodell/utförande, men du justerar inte höjden genom att pressa ihop/isär fjädern. Väg-egenskaperna blir ingen höjdare om du kör omkring med en ihoppressade fjäder som inte kan fjädra wink

På de flesta modeller justerar du höjden med det nedre fästet (lower mount), dvs gängar hela fjäderbenet.

På de nyare modellerna så är ringen längst ned borttagen på de flesta kit.

Annars är ett hett tips att slå en signal eller skicka ett mail till Street Performanc ei göteborg som säljer D2 i sverige.

22 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
de sa att det är den senaste modellen som har ringen längs ner äldre modellerna saknar ringen. ringen ska ge stabilitet samt fjädrar fick man inte förspänna. ska ta en bild på bilen så ni får se hur det ser ut

Sök