3952
Sök

Köpråd: Saab

682 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#1
nu har jag intagit en massa kunskaper inom saab bilar, är det sant att säga att dom nyare 900:orna är generellt problem fulla?
       har hört det från många nu.

men hur är det med 9-3:orna? i allmänhet
är mer eller mindre väldigt intresserad av en 9-3 185hk eller 200hk. men jag har tänkt att förlita mig till maptune och köpa steg 1, vilket resulterar i nästan 230hk på båda.

då är frågan, vilken är bäst i andrahand? en 2.0t eller Aero? (inriktar mig mest på slitage etc)


eller borde man satsa på en 9-5a?
hur är dom i andrahand?   sad tyvärr tycker jag inte 9-5 sedan är något vidare snygg, men kombi är rätt snygg. även 9-3 kombi är en ide, fast dom fann jag svårt att hitta inom priser mellan 30-50 papp.

så. grabbar o gummor här på garaget som kanske vet något om saab, vill ni hjälpa mig att välja genom rekomendationer och info om modellerna?

tackar för svar på förhand. Mvh Jesper


Edit: siktar mellan 1998-2002 modeller.
Senast redigerat av jesper_NA (9 oktober 2009)

2 021 Inlägg
9 oktober 2009
#2
9-3 med t5 motorn (röd tändkasset fram till -00) rekomenderar jag. klart bästa motorn


682 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#3
vilken av alla motorer är det? 185hk? eller 200hk

Xenoholic
2 559 Inlägg
9 oktober 2009
#4
Rille0 skrev:
9-3 med t5 motorn (röd tändkasset fram till -00) rekomenderar jag. klart bästa motorn

Kan bara instämma smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
9 oktober 2009
#5
Dom som tillverkades 1998-1999 samt vissa 2000.
Röd tändkasset, ingen takantenn. 154,185 o 200hk wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

682 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#6
okey, på vilket sätt är den bäst på? i hållbarhet och sånt eller?

http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_9_3 … 15&w=2 eller?
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 15&w=2 inte?

Xenoholic
2 559 Inlägg
9 oktober 2009
#7
Man kan plocka ut närmare 450 hk utan att ens öppna motorn, medans den nyare knappt håller att chippa.
Försök att hitta en Ltt (154 hk) lär ju va billigare att försäkra. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

OEM <3
6 957 Inlägg
10 oktober 2009
#8
Få tag i en 9-3 Sport vet ja big_smile 200hk med röd kasett.
Fördelen med Aero 01-02 är väl utseende och inredningen, hade inga direkta problem med
min og9-3 Aero -02, det som var fixades med en uppgradering av vevhusventilationen.

Min kompis (och granne) "Timsan" åker chippad og9-3 Aero -02 och har inga problem alls med den heller smile

OEM <3

OEM <3
6 957 Inlägg
10 oktober 2009
#9
Subw000fer--92 skrev:
http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_9_3_aero_24001483.htm?ca=9&w=1 Polarns aero, går som ett skott smile

Tråkiga med dom är att dom ser ut som en vanlig SE

OEM <3

453 Inlägg
10 oktober 2009
#10
Köp en og93 aero 01-02, så grymt mycket snyggare än de tidigare aero, kjolpaketet gör stor skillnad enligt mig. Och som bjork sa, inredning är riktigt fin


682 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#11
Aerocombi skrev:
Man kan plocka ut närmare 450 hk utan att ens öppna motorn, medans den nyare knappt håller att chippa.
Försök att hitta en Ltt (154 hk) lär ju va billigare att försäkra. smile

5500kr /helår (trafik) 2000mil. Oavsätt 154 eller Aero på mig smile

682 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#12
aero e jag inte så sugen på, vill häldre ha en 185a eller 200hkare.

skillnaden på 98-99 motor och 01-02 är = typ "0" om jag har förstått det rätt, Skillnaden är att 01-02 är att GM beslutade att man bara behövde byta olja var 3k mil enligt service boken. vilket var en stor miss.

fick rec att på turbo bilar skall man byta filter o olja minst var 1k mil.

rätta mig gärna om jag har fel, pratade med Saab mekaniker igår som hade druckigt några öl, + req att ta 185hk före 200 för när man chippar dom hamnar dom på exakt samma prestanda.

då måste jag fråga 225hk/330nm och motoranalys för 3.4k e de bra? (steg 1)
ev mer effekt, beror på om jag har köpt sport luft filter innan och halv sats etc, dom mappar min styrbox på verkstaden.

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
10 oktober 2009
#13
jesper_NA skrev:
aero e jag inte så sugen på, vill häldre ha en 185a eller 200hkare.

skillnaden på 98-99 motor och 01-02 är = typ "0" om jag har förstått det rätt, Skillnaden är att 01-02 är att GM beslutade att man bara behövde byta olja var 3k mil enligt service boken. vilket var en stor miss.

fick rec att på turbo bilar skall man byta filter o olja minst var 1k mil.

rätta mig gärna om jag har fel, pratade med Saab mekaniker igår som hade druckigt några öl, + req att ta 185hk före 200 för när man chippar dom hamnar dom på exakt samma prestanda.

då måste jag fråga 225hk/330nm och motoranalys för 3.4k e de bra? (steg 1)
ev mer effekt, beror på om jag har köpt sport luft filter innan och halv sats etc, dom mappar min styrbox på verkstaden.

Nej, 200hästars får mer med chip(200hk=~235-240 med chip, 185hk=~220 med chip), och orginal är dom rätt mycket snabbare, min kompis med sin chippade 185hästars drar jag med min orginal 200hk(200hästars kan jämföras med Civic type-r och nya bmw 125 rakt fram i hastighet). Oavsett så rekommenderar jag inte saab, dålig kvalitet och väldigt låg körkänsla, men klart har man inte så mycket pengar så får man ju vad man betalar för.
Senast redigerat av brandt_ (10 oktober 2009)

682 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#14
brandt_ skrev:
jesper_NA skrev:
aero e jag inte så sugen på, vill häldre ha en 185a eller 200hkare.

skillnaden på 98-99 motor och 01-02 är = typ "0" om jag har förstått det rätt, Skillnaden är att 01-02 är att GM beslutade att man bara behövde byta olja var 3k mil enligt service boken. vilket var en stor miss.

fick rec att på turbo bilar skall man byta filter o olja minst var 1k mil.

rätta mig gärna om jag har fel, pratade med Saab mekaniker igår som hade druckigt några öl, + req att ta 185hk före 200 för när man chippar dom hamnar dom på exakt samma prestanda.

då måste jag fråga 225hk/330nm och motoranalys för 3.4k e de bra? (steg 1)
ev mer effekt, beror på om jag har köpt sport luft filter innan och halv sats etc, dom mappar min styrbox på verkstaden.

Nej, 200hästars får mer med chip(200hk=~235-240 med chip, 185hk=~220 med chip), och orginal är dom rätt mycket snabbare, min kompis med sin chippade 185hästars drar jag med min orginal 200hk, oavsett så rekommenderar jag inte saab, dålig kvalitet och väldigt låg körkänsla, men klart har man inte så mycket pengar så får man ju vad man betalar för.

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=28
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=37

skiljer ju bara 5hk på maptune.

har kört 9-5 150hk kombi, tyckte den var väldigt go att köra.
Senast redigerat av jesper_NA (10 oktober 2009)

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
10 oktober 2009
#15
jesper_NA skrev:
brandt_ skrev:
jesper_NA skrev:
aero e jag inte så sugen på, vill häldre ha en 185a eller 200hkare.

skillnaden på 98-99 motor och 01-02 är = typ "0" om jag har förstått det rätt, Skillnaden är att 01-02 är att GM beslutade att man bara behövde byta olja var 3k mil enligt service boken. vilket var en stor miss.

fick rec att på turbo bilar skall man byta filter o olja minst var 1k mil.

rätta mig gärna om jag har fel, pratade med Saab mekaniker igår som hade druckigt några öl, + req att ta 185hk före 200 för när man chippar dom hamnar dom på exakt samma prestanda.

då måste jag fråga 225hk/330nm och motoranalys för 3.4k e de bra? (steg 1)
ev mer effekt, beror på om jag har köpt sport luft filter innan och halv sats etc, dom mappar min styrbox på verkstaden.

Nej, 200hästars får mer med chip(200hk=~235-240 med chip, 185hk=~220 med chip), och orginal är dom rätt mycket snabbare, min kompis med sin chippade 185hästars drar jag med min orginal 200hk, oavsett så rekommenderar jag inte saab, dålig kvalitet och väldigt låg körkänsla, men klart har man inte så mycket pengar så får man ju vad man betalar för.

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=28
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=37

skiljer ju bara 5hk på maptune.

har kört 9-5 150hk kombi, tyckte den var väldigt go att köra.

Okej, men på dom andra ställena jag kollat på har det mer eller mindre varit som jag skrev.

3 714 Inlägg
10 oktober 2009
#16
9-5or mellan 98-03 har ju problem med sk oilsludge samt vevhusventilation och bussningar i bakvagnen men annars är det bra bilar

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

682 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#17
okey, smile tyckte det var en trevlig bil att köra, vet någon om 9-3orna är liknande ?

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 oktober 2009
#18
9-5 o 9-3 og är ganska olika att köra faktiskt, tycker du ska åka till en bilfirma för att prova själv.
Vad det gäller motorerna så är det "lågfriktionskolvar" i 9-3 efter -00 samt alla 9-50r, medans de äldre 9-3orna har bl.a kraftigare  och mycket hållbarare kolvar.
Kör själv en 9-3 -99 med ca 350hk / 480nm, prova det med en 9-3a med T7-motorn (-00 -03) wink
Kan rekomendera Nordic Uhr´s E85 konvertering, ger en riktigt rolig 9-3a smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök