super2000 skrev:
Rquired skrev:
super2000 skrev:
effekt/vikt förhållandet? kan inte tänka mej att bmwn är så lätt? runt 1500-1600?
Min bil, stora motorn och kombi, väger 1500. Men spelar det så stor roll? 328i går definitivt "relativt bra"
men va drar de i bränsle då? spelar ju ingen roll om bilen har 500hk om den väger väldigt mkt va så jag menade
tänkte om han ville ha en bil som var billig och bra effekt/vikt förhållande
Den tar 0,91 blandad körning (angiven siffra, jag kör på samma trots hetsig körstil), och han ville ha en bil som går bra. Det tycker jag 328i gör, jämför med 855 T5-R tex, 328i är snabbare till 80, lika snabb till 100, 0.2sek efter till 160 och 3sek efter till 200. Då ska man ha i åtanke att Volvon har 47hp och 50nm mer i effekt men väger visserligen knappt 100 kilo mer. Samtidigt som volvon drar en "del" mer bensin...
Dessutom kan du byta insug till ett från 325i och få runt 210hp (åtminstone), eftersom original 2.8 är strypt. Fast jag tror inte det skulle göra någon större skillnad på tiderna ovan...
Väljer man då en sedan med (ungefär) samma vikt är 328 fortfarande snabbare till 80, 0.1sek efter till 100 och 120, 0.3sek efter till 140 men till 160 har Bmwn kommit igen och nu är Volvo 0,1sek efter. Åter igen har Volvo 35hp och 20nm mer, och drar en "del" mer bensin (vi går alltså efter angiven förbrukning, vilken är 1.14 blandad körning. I verkligheten skulle jag tro det skiljer ännu mer)
Så jag vågar påstå att 328i går rätt så bra med tanke på förbrukning och effekt
Dessutom är Bmwn i en helt annan klass än Volvo när det gäller väghållning, å andra sidan kan man få en hel del mer effekt i Volvo för en rimlig peng. För och nackdelar med dessa precis som alla andra bilar.
Edit: siffor ur teknikens värld och einswei-whatever