3402
Sök

Köpråd- första bil som går relativt bra

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2009
#21
LeafBox skrev:
Dock så har jag uppfattningen om att det är lite dyrare att äga än andra bilar?

Låg förbrukning i förhållande till effekt, delar billigare än snittet, statistisk hög tillförlitlighet, finns mycket som talar för motsatsen, att Bmwn blir billigare att äga än många motsvarande bilar. Dyr försäkring kan tyvärr väga över i den ekvationen för en del framför allt yngre, men inte ens då är det en direkt dyr bil om man jämför med konkurrenterna med svindyra delar/service, kamrem och så vidare.

Sedan är en bil i den klassen inte billig att äga, vill man ha en billig bil får man titta efter typ 323, Almera, 316ti osv. Men vill man ha en stor bekväm bil med stor stark motor, då får man betala för det. Och drar du snittet för vad en bil i denna klassen kostar att äga, då är jag övertygad om att 328i hamnar under detta.*



*Med reservation för försäkringspremien, för yngre skulle jag tro den hamnar kring snittet

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

28 Inlägg
10 oktober 2009
#22
Rquired skrev:
LeafBox skrev:
Dock så har jag uppfattningen om att det är lite dyrare att äga än andra bilar?

Låg förbrukning i förhållande till effekt, delar billigare än snittet, statistisk hög tillförlitlighet, finns mycket som talar för motsatsen, att Bmwn blir billigare att äga än många motsvarande bilar. Dyr försäkring kan tyvärr väga över i den ekvationen för en del framför allt yngre, men inte ens då är det en direkt dyr bil om man jämför med konkurrenterna med svindyra delar/service, kamrem och så vidare.

Sedan är en bil i den klassen inte billig att äga, vill man ha en billig bil får man titta efter typ 323, Almera, 316ti osv. Men vill man ha en stor bekväm bil med stor stark motor, då får man betala för det. Och drar du snittet för vad en bil i denna klassen kostar att äga, då är jag övertygad om att 328i hamnar under detta.*



*Med reservation för försäkringspremien, för yngre skulle jag tro den hamnar kring snittet

effekt/vikt förhållandet? kan inte tänka mej att bmwn är så lätt? runt 1500-1600?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2009
#23
super2000 skrev:
Rquired skrev:
LeafBox skrev:
Dock så har jag uppfattningen om att det är lite dyrare att äga än andra bilar?

Låg förbrukning i förhållande till effekt, delar billigare än snittet, statistisk hög tillförlitlighet, finns mycket som talar för motsatsen, att Bmwn blir billigare att äga än många motsvarande bilar. Dyr försäkring kan tyvärr väga över i den ekvationen för en del framför allt yngre, men inte ens då är det en direkt dyr bil om man jämför med konkurrenterna med svindyra delar/service, kamrem och så vidare.

Sedan är en bil i den klassen inte billig att äga, vill man ha en billig bil får man titta efter typ 323, Almera, 316ti osv. Men vill man ha en stor bekväm bil med stor stark motor, då får man betala för det. Och drar du snittet för vad en bil i denna klassen kostar att äga, då är jag övertygad om att 328i hamnar under detta.*



*Med reservation för försäkringspremien, för yngre skulle jag tro den hamnar kring snittet

effekt/vikt förhållandet? kan inte tänka mej att bmwn är så lätt? runt 1500-1600?

Min bil, stora motorn och kombi, väger 1500. Men spelar det så stor roll? 328i går definitivt "relativt bra"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Motorman
35 Inlägg
10 oktober 2009
#24
Golf eller corrado g60 är ju ett alternativ som jag starkt rekomenderar smile
Det enda man kan klaga på där är väl g-laddern,
men det är inga större problem att byta till en skruvkompressor,
finns även vissa bilar på blocket med skruvis för ca 30 k

//Christian

Skruvkompressor---- det enda rätta

hmmmm
1 094 Inlägg
10 oktober 2009
#25
finns många roliga bilar för det priset, corrado,crx v-tec, 200sx mm. allt jag kan rekomendera dig är att provköra så många olika som möjligt o sedan bestämma dig. ta inte det första bästa du kan hitta.
Senast redigerat av Gloremir (10 oktober 2009)


28 Inlägg
10 oktober 2009
#26
Rquired skrev:
super2000 skrev:
Rquired skrev:

Låg förbrukning i förhållande till effekt, delar billigare än snittet, statistisk hög tillförlitlighet, finns mycket som talar för motsatsen, att Bmwn blir billigare att äga än många motsvarande bilar. Dyr försäkring kan tyvärr väga över i den ekvationen för en del framför allt yngre, men inte ens då är det en direkt dyr bil om man jämför med konkurrenterna med svindyra delar/service, kamrem och så vidare.

Sedan är en bil i den klassen inte billig att äga, vill man ha en billig bil får man titta efter typ 323, Almera, 316ti osv. Men vill man ha en stor bekväm bil med stor stark motor, då får man betala för det. Och drar du snittet för vad en bil i denna klassen kostar att äga, då är jag övertygad om att 328i hamnar under detta.*



*Med reservation för försäkringspremien, för yngre skulle jag tro den hamnar kring snittet

effekt/vikt förhållandet? kan inte tänka mej att bmwn är så lätt? runt 1500-1600?

Min bil, stora motorn och kombi, väger 1500. Men spelar det så stor roll? 328i går definitivt "relativt bra"

men va drar de i bränsle då? spelar ju ingen roll om bilen har 500hk om den väger väldigt mkt va så jag menade smile tänkte om han ville ha en bil som var billig och bra effekt/vikt förhållande

1 339 Inlägg
10 oktober 2009
#27
Om inte S40 är intressant så är ju Volvo C70 något som du kan få till ett vrakpris då det är Coupe. Dock lite över din budget. Finns med T5 också.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C … _3&w=3

Sen finns ju S70 också

http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_S … _3&w=3


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2009
#28
super2000 skrev:
Rquired skrev:
super2000 skrev:
effekt/vikt förhållandet? kan inte tänka mej att bmwn är så lätt? runt 1500-1600?

Min bil, stora motorn och kombi, väger 1500. Men spelar det så stor roll? 328i går definitivt "relativt bra"

men va drar de i bränsle då? spelar ju ingen roll om bilen har 500hk om den väger väldigt mkt va så jag menade smile tänkte om han ville ha en bil som var billig och bra effekt/vikt förhållande

Den tar 0,91 blandad körning (angiven siffra, jag kör på samma trots hetsig körstil), och han ville ha en bil som går bra. Det tycker jag 328i gör, jämför med 855 T5-R tex, 328i är snabbare till 80, lika snabb till 100, 0.2sek efter till 160 och 3sek efter till 200. Då ska man ha i åtanke att Volvon har 47hp och 50nm mer i effekt men väger visserligen knappt 100 kilo mer. Samtidigt som volvon drar en "del" mer bensin...

Dessutom kan du byta insug till ett från 325i och få runt 210hp (åtminstone), eftersom original 2.8 är strypt. Fast jag tror inte det skulle göra någon större skillnad på tiderna ovan...

Väljer man då en sedan med (ungefär) samma vikt är 328 fortfarande snabbare till 80, 0.1sek efter till 100 och 120, 0.3sek efter till 140 men till 160 har Bmwn kommit igen och nu är Volvo 0,1sek efter. Åter igen har Volvo 35hp och 20nm mer, och drar en "del" mer bensin (vi går alltså efter angiven förbrukning, vilken är 1.14 blandad körning. I verkligheten skulle jag tro det skiljer ännu mer)

Så jag vågar påstå att 328i går rätt så bra med tanke på förbrukning och effekt smile

Dessutom är Bmwn i en helt annan klass än Volvo när det gäller väghållning, å andra sidan kan man få en hel del mer effekt i Volvo för en rimlig peng. För och nackdelar med dessa precis som alla andra bilar.

Edit: siffor ur teknikens värld och einswei-whatever tongue
Senast redigerat av Rquired (10 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

87 Inlägg
10 oktober 2009
#29
Enligt top gears tester så är det en beige Volvo 945 med krosad bakruta som gäller! wink

http://www.youtube.com/watch?v=OV9iDU1-gYs
Senast redigerat av wallbeeek (10 oktober 2009)

Classic


Sök