Ang överladdning av tvåtaktare så är det naturligtvis inte omöjligt. Tyvärr kan man inte jämföra tvärspolad moppe/minimoto tvåtaktare med en fartygsdiesel med avgasventil. Den senare är konstruerad för överladdning och är så specialicerad att den inte startar utan spolluftkompressor...
Det stora problemet med överladdning utav en tvärspolad motor är att du kommer att blåsa bränsle/luftblandningen rakt igenom cylindern vid normal konfiguration, dvs bara skruva dit turbon och åka... Här behöver du modifiera kolven så att insug och avgasportarna öppnar optimalt och det är inte enkelt, finns fördelar och nackdelar med flera olika teorier.
Smörningen av turbon är enkel att lösa snyggt. Du ser till att du modifierar din turbo så att du lägger in en liten skovel på axeln, kan lösas genom att borra ett litet hål genom axeln och dit med en metallsprint som sticker ut lite i ändarna och är flat. Då fungerar den som skovel (obs behöver inte sticka ut många mm) Därefter lägger du igen returen, fyller upp ung halva huset med turbinolja och därefter skruvar du igen hålet ovan. Ju varmare du tror turbon blir ju mer olja måste du göra plats för genom att lägga till en behållare under precis turbon.
Turbinoljan har vissa egenskaper som är önskvärda i en turbo, bland annat tål den hög temperatur och den ger en bärig smörjfilm.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...