3579
Sök

Turbokonventera en tvåtaktare....

Fd Bannad
657 Inlägg
19 oktober 2009
#41
no_fake skrev:
Moparboy440 skrev:
Hedning skrev:
Wrong Wrong Wrong Wroooooooong!

Det är bara Yamaha som bytt ut hela sitt sortiment till fyrtakt, resten av tillverkarna har 2taktarna som huvudinriktning, och med tanke på hur det ser ut nu så kommer det nog se så ut i bra många år till, även om fyrtakten till slut lär vinna.

Mvh Manne/Tvåtaktsrider

om du kollar upp statistiken så ser du att det är mest 4-taktare som säljs.
arctic cat och polaris håller också på att gå över till 4-takt, och ski-doo och lynx har också flera 4-taktare i sitt sortiment.

jo men fortfarande e största delen av alla sport skotrar 2 takt...

att sätta turbo 2taks skoter e lätt men tror aldrig din lilla minimotor kommer funka med turbo

Det kan enkelt förklaras med att det säljs fler arbets/Touringskotrar än sportskotrar, och det är just i sådana skotrar som effekt och vikt kan sättas åt sidan, för fyrtaktare i sportskotrar har en lång väg att gå. Det betyder inte att dom flesta nya skotrarna är fyrtaktare, eftersom tvåtakt fortfarande dominerar utbudet.

eftersom någon snart kommer att kläcka ur sig fyrtakt är överlägset, så är det ärligt sagt ett urdumt påstående.

Märkesbög

261 Inlägg
21 oktober 2009
#42
Det största problemet borde vara att den blåser övertrycket rakt ut genom avgasporten, eftersom de öppnar samtidigt? Borde dock vara nästintill omöjligt att få det att funka på en minimoto, då motorn är så otroligt liten och klen.
De som håller fartrekordet med "moped" använder sig av turbo, här har jag bifogat en bild på deras motor, kan va lite kul att se!
http://img34.imageshack.us/img34/4899/buddfab4te4.jpg
Senast redigerat av madcircle (21 oktober 2009)

Besök gärna mitt Ke70 driftingprojekt

925 Inlägg
21 oktober 2009
#43
madcircle skrev:
Det största problemet borde vara att den blåser övertrycket rakt ut genom avgasporten, eftersom de öppnar samtidigt? Borde dock vara nästintill omöjligt att få det att funka på en minimoto, då motorn är så otroligt liten och klen.
http://img34.imageshack.us/img34/4899/buddfab4te4.jpg

Pga att trycket ökar runt omkring i hela "Systemet" så spelar inte det någon roll. Om motor är stor eller lite spelar inte heller någon roll.
Problemet är att hitta en tillräckligt liten Turbo, som inte väger lika mycket som hela Minimoto.

Mats

261 Inlägg
21 oktober 2009
#44
mats757 skrev:
madcircle skrev:
Det största problemet borde vara att den blåser övertrycket rakt ut genom avgasporten, eftersom de öppnar samtidigt? Borde dock vara nästintill omöjligt att få det att funka på en minimoto, då motorn är så otroligt liten och klen.
http://img34.imageshack.us/img34/4899/buddfab4te4.jpg

Pga att trycket ökar runt omkring i hela "Systemet" så spelar inte det någon roll. Om motor är stor eller lite spelar inte heller någon roll.
Problemet är att hitta en tillräckligt liten Turbo, som inte väger lika mycket som hela Minimoto.

Mats

Okej, självklart spelar storleken inte någon roll på motorn, men problem med bland annat att hitta en så liten turbo, precis som du säger. Det var ungefär det jag menade, men kanske formulerade dåligt. smile

Jag har bara kollat över en kina minimoto, och den motorn var inget att hänga i julgranen. Hela uppbyggnaden av den var klen, dålig passform, och ja, allt man kan tänka sig.  Har dock inte kolla på de dyrare som finns, Polini verisonen med vatten kylning och liknande.
Senast redigerat av madcircle (21 oktober 2009)

Besök gärna mitt Ke70 driftingprojekt

178 Inlägg
21 oktober 2009
#45
antar att en 50cc 2t bör ha lite lättare att få fart på en http://www.blouchturbo.com/turbos/IHI_RHB3/ istället för en turbo från en impreza


Okejbratja
255 Inlägg
24 oktober 2009
#46
Har en gammal tävlings-moto om du e intresserad som e vattenkyld å skivbromsar fram&bak toppar redan ca 80-90 med aspen. kanske lättare än att konvertera?


471 Inlägg
24 oktober 2009
#47
262turbo skrev:
Ghost_Face skrev:
Turbo och 2-takt funkar rätt hyfsat eller vad säger ni om denna? http://www.youtube.com/watch?v=H7ElFf2U … re=related Det kvittrade ganska duktigt under huven efter det gassprånget smile

Jag skulle rekommendera att du söker dig till något skoter forum där turbo + 2-takt inte är någonting nytt.

Jag såg även att savarturbo hade en moped sektion. Kanske finns något där?

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 7641c68852 <-- sök efter turbo.

är dålig på snöskotrar men är inte det en fyrtaktare?

de där är ingen 2 takt de är 4 takt !

Skiiit du nedde ! ;)

KHRacing
24 oktober 2009
#48
madcircle skrev:
Det största problemet borde vara att den blåser övertrycket rakt ut genom avgasporten, eftersom de öppnar samtidigt? Borde dock vara nästintill omöjligt att få det att funka på en minimoto, då motorn är så otroligt liten och klen.
De som håller fartrekordet med "moped" använder sig av turbo, här har jag bifogat en bild på deras motor, kan va lite kul att se!
http://img34.imageshack.us/img34/4899/buddfab4te4.jpg

Vid fartrekord med överladdning så brukas det räknas om i effekten/volymen med 1,4.

alltså är detta inte längre en moped (50cc)

Detta är gällande 50cc världsrekordhållaren i 50cc. en Kreidler 50cc hoj som gör över 200kmh.
närmare bestämt 144mph = 225kmh (sugmotor alltså)
Senast redigerat av KHRacing (24 oktober 2009)

152 Inlägg
29 oktober 2009
#49
En fartygsdiesel är inte riktigt detsamma som en "bålgeting" i sin konstruktion. Den har faktiskt hudryaldrivna ventiler som öppnar vid rätt tidpunkt för att öppna insläppet av den överladdade luften. Dessutom skiljer varvtalet sej ganska radikalt, och även arbetsprincipen (blandning vs ren luft)
Ang sugturbo så bör den vara karbontätad för att inte bli otäck om det går snett, oljeförsörjningen borde gå att lösa på något sätt liknande en mek. bränslepump till bil. Trycket kan vara ganska lågt-bara flödet är någorlunda.Den ska ju inte hålla emot dynamiska krafter på axeln utan mest leda bort värme.
Senast redigerat av SevilleDiesel (29 oktober 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
12 december 2009
#51
Ang överladdning av tvåtaktare så är det naturligtvis inte omöjligt. Tyvärr kan man inte jämföra tvärspolad moppe/minimoto tvåtaktare med en fartygsdiesel med avgasventil. Den senare är konstruerad för överladdning och är så specialicerad att den inte startar utan spolluftkompressor...

Det stora problemet med överladdning utav en tvärspolad motor är att du kommer att blåsa bränsle/luftblandningen rakt igenom cylindern vid normal konfiguration, dvs bara skruva dit turbon och åka... Här behöver du modifiera kolven så att insug och avgasportarna öppnar optimalt och det är inte enkelt, finns fördelar och nackdelar med flera olika teorier.

Smörningen av turbon är enkel att lösa snyggt. Du ser till att du modifierar din turbo så att du lägger in en liten skovel på axeln, kan lösas genom att borra ett litet hål genom axeln och dit med en metallsprint som sticker ut lite i ändarna och är flat. Då fungerar den som skovel (obs behöver inte sticka ut många mm) Därefter lägger du igen returen, fyller upp ung halva huset med turbinolja och därefter skruvar du igen hålet ovan.  Ju varmare du tror turbon blir ju mer olja måste du göra plats för genom att lägga till en behållare under precis turbon.

Turbinoljan har vissa egenskaper som är önskvärda i en turbo, bland annat tål den hög temperatur och den ger en bärig smörjfilm.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

110 Inlägg
23 december 2009
#52
hej:)

det är som många andra sagt inte omöjligt att överladda tvåtaktare, men det är svårt! jag studerade detta en heldel under mitt första år i gymnasiet, man måste ju till att börja med ha en pipa som är avstämd och har rätt storlek och rätt utformning till just din motor med turbo, och det är inte det lättaste att skaffa fram! du måste även tänka på vilket varvtal du vill att motorn ska jobba bäst på, högre varv=större expansions kammare och vise versa! det är väldigt viktigt för att inte motorn ska trycka ut bränsle/luftblandningen rakt ut i avgasröret!

smörjningen till turbon bör vara separat för att underlätta bygget av denna!

att suga genom förgasaren är det lättaste sättet att få det att funka med bränsle och luftblandningen, annars krävs en btr, bränslepump och en tätad förgasare!

en sak till som underlättar montering av turbo på en tvåtaktare är om den har kolvstyrda portar istället för membran, membranet kan öppna när det inte ska om turbon laddar för högt! det går med membran men jag skulle rekommendera att vevhuskompet ökas för att det inte ska öppna vid fel tillfälle!

jag skulle tro att en Mitsubishi td02 turbo är en bra storlek att köra på en så liten motor, eller en IHI RHB3:)

//Peter:)

18 Inlägg
28 december 2009
#53
Om man skulle turbokonvertera en moppe så är det lättar att göra det på en 2-taktare eller 4-taktare ?
skulle vara intresserad av att prova det tongue
Senast redigerat av kitkote (28 december 2009)

4 682 Inlägg
28 december 2009
#54
kitkote skrev:
Om man skulle turbokonvertera en moppe så är det lättar att göra det på en 2-taktare eller 4-taktare ?
skulle vara intresserad av att prova det tongue

4-taktare helt klart.

Avstängd
914 Inlägg
28 december 2009
#55
Det finns ju turboagg. till mopeder att köpa, ex Reiju Drac.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

KHRacing
28 december 2009
#56
TMW-Performance skrev:
Det finns ju turboagg. till mopeder att köpa, ex Reiju Drac.

länka tack,

294 Inlägg
28 december 2009
#57
Senast redigerat av J_Storm (28 december 2009)

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

820 Inlägg
28 december 2009
#58
Hur är det med kompressor på tvåtakt? tror ni det funkar bättre eller sämre gentemot turbo på så små motorer?

Om man säger

Mästare
2 947 Inlägg
29 december 2009
#59
KHRacing skrev:
Vid fartrekord med överladdning så brukas det räknas om i effekten/volymen med 1,4.

alltså är detta inte längre en moped (50cc)

Detta är gällande 50cc världsrekordhållaren i 50cc. en Kreidler 50cc hoj som gör över 200kmh.
närmare bestämt 144mph = 225kmh (sugmotor alltså)

Eller inte...
http://www.kreidler.nl/forum/speedrecord.php skrev:
A view on the engine, cooled by ice-water.
You can see the belt-driven compressor.
Actually when they did not succeed in breaking the record at first, they decided to ride without the ice, the engine was just TOO cold!

http://www.kreidler.nl/artikelen/speedrecord/kr-spr5.jpg

Länktips: http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

TMW-Performance skrev:
Det finns ju turboagg. till mopeder att köpa, ex Reiju Drac.

Nu har du nog blandat ihop det med ett trimrör som heter TurboKit som finns till flertalet mopeder däribland Rieju Drac.
http://www.opvoeren.nl/shop/plaatjes/tkonderlangs.jpg
Senast redigerat av KimVsWorld (29 december 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 464 Inlägg
29 december 2009
#60
Jag är mer spänd på hur det kommer att se ut. Mopeder (och allt annat meck det ska diskuteras i all oändlighet) i all ära, minimoton är ruggigt liten. Så det ska bli oerhört intressant om det blir en vettigt lösning på det om du ger dig på det.

Man får önska lycka till. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)


Sök