3470
Sök

Delningsfilter absorberar störningar!

279 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Hej

Köpte ett delningsfilter på MDS till vinterbilen för ett tag sen och kopplade in det i helgen.

Jag placerade det ca 1 m från steget för att slippa störningar, men ändå viner det i högtalarna.
Allt kommer från filtret, har testat att koppla ur det och köra.

Någon som har nått bra tips eller liknande? Blir galen på surrhelvetet.

MVH

60 Inlägg
11 oktober 2009
Va det inget surr innan du kopplade in delningsfiltret?

279 Inlägg
51 Inlägg
11 oktober 2009
Viner hurdå, är det generatorvin du snackar om eller någon annan form av störning? Säker på att störningarna försvinner då du kopplar ur filtret?

16 197 Inlägg
11 oktober 2009
va e de för typ av delnigsfilter??   passivt elle aktivt-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

279 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
daniz skrev:
Viner hurdå, är det generatorvin du snackar om eller någon annan form av störning? Säker på att störningarna försvinner då du kopplar ur filtret?

Generatorvin plus brus.

evilaudio skrev:
va e de för typ av delnigsfilter??   passivt elle aktivt-

Ett aktivt

http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24961

9 Inlägg
12 oktober 2009
prova att jorda lågnivån

2 665 Inlägg
12 oktober 2009
Tror du att störningarna inte skulle uppstå för att du har 1m mellan steg o filter??
Så är det inte. har inte med saken att göra.
Kanske blir bättre om du har filtret närmare och kortare lågnivå kablar emellan.
Har du minus på steg o filter inkopplade på samma ställe?? Det bör man ha för att vara säker.

Det är lågnivå kablarna troligen som ligger för nära någon kabel från bilens elsystem o där kommer störningarna in.

Inom industrin säger man att man kan korsa en kabel med 90gr vinkel men aldrig ligga parallelt då överförs störningar. hajar du?
Senast redigerat av Rickard-v (12 oktober 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
12 oktober 2009
snuffen3000 skrev:
prova att jorda lågnivån

Vad menar du med det??

Lågnivån har jord i skärmen i kabeln!
Minus i stereon och jord i signal sidan brukar vara samma elektriska punkt.

279 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Tror du att störningarna inte skulle uppstå för att du har 1m mellan steg o filter??
Så är det inte. har inte med saken att göra.
Kanske blir bättre om du har filtret närmare och kortare lågnivå kablar emellan.
Har du minus på steg o filter inkopplade på samma ställe?? Det bör man ha för att vara säker.

Det är lågnivå kablarna troligen som ligger för nära någon kabel från bilens elsystem o där kommer störningarna in.

Inom industrin säger man att man kan korsa en kabel med 90gr vinkel men aldrig ligga parallelt då överförs störningar. hajar du?

Jag har hört att ett delningsfilter fungerar lite som en mottagare av störningar, om det stämmer kan jag självklart inte svara på. Och jag skrev det för att ni läsare skulle få en inblick i hur det ser ut smile
Filtret är jordat på samma ställe som steget, och lågnivåkablarna ligger inte nära något eftersom det upphör när jag kopplar ur delningsfiltret.

Jag hajar, arbetar med el.

2 665 Inlägg
12 oktober 2009
Nej mottagare är det inte.

Kan det vara så att dina lågnivå kablar från filter till steg ligger nära några kablar från bilen elsystem.
O utan filter har du bara en kabel som inte ligger nära?

Kolla så alla lågnivå kablar är hela. Om en jord i kabeln försvinner blir det inte bra.

Det är väl inte bmw du pratar om. Där var det fina grejer. antar att det är 10" gti? fina mcintoch steg.

279 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Nej mottagare är det inte.

Kan det vara så att dina lågnivå kablar från filter till steg ligger nära några kablar från bilen elsystem.
O utan filter har du bara en kabel som inte ligger nära?

Kolla så alla lågnivå kablar är hela. Om en jord i kabeln försvinner blir det inte bra.

Det är väl inte bmw du pratar om. Där var det fina grejer. antar att det är 10" gti? fina mcintoch steg.

Haha absolut inte bmw'n jag pratar om men tack för omtanken wink

MDS pratade om att delningsfilter suger åt sig störningar, men det får stå för dom.

Alla lågnivåkablar är hela och den enda strömkällan som ligger i närheten är ju matningen till delningsfiltret.

Och ja, det är JBL GTI 10" i bmw'n smile

956 Inlägg
12 oktober 2009
Det har ju snackats om att man skulle kunna linda aluminium folie runt lågnivåkablarna för att eleminera störning så du kan ju prova det runt delningsfiltret och se vad som händer.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

279 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
luunggan skrev:
Det har ju snackats om att man skulle kunna linda aluminium folie runt lågnivåkablarna för att eleminera störning så du kan ju prova det runt delningsfiltret och se vad som händer.

Jo men det borde ju inte spela någon roll eftersom lågnivåsignalen går igenom filtret. Men kan testa sen!

2 665 Inlägg
12 oktober 2009
Det kan ju vara en dålig konstruktion eller något fel i filtret.

Kablarna är hela säger du, har du ohm mätit både signal ledaren och jorden i alla kablar?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 oktober 2009
Rickard-v skrev:
snuffen3000 skrev:
prova att jorda lågnivån

Vad menar du med det??

Lågnivån har jord i skärmen i kabeln!
Minus i stereon och jord i signal sidan brukar vara samma elektriska punkt.

Fel! signaljorden är typ en egen...

annars hade aldrig fenomenet med brända signaljordar funnits...

Ontopic: tycler också det låter som att jord saknas någonstans... hade ett fenomen med generatorsus i min med det va jorden i lågnivåkablen som gått av...
Senast redigerat av Xoff (12 oktober 2009)

279 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Det måste vara fel på filtret. Var ute och testade runt nu och hur jag än gör så blir det störningar när jag kopplar in filtret. Allt funkar fint annars.
skit grejer!

279 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Det kan ju vara en dålig konstruktion eller något fel i filtret.

Kablarna är hela säger du, har du ohm mätit både signal ledaren och jorden i alla kablar?

Nej ohm mäta orkade jag inte, summrade kablarna.

238 Inlägg
14 oktober 2009
Jocke0155 skrev:
Hej

Köpte ett delningsfilter på MDS till vinterbilen för ett tag sen och kopplade in det i helgen.

Jag placerade det ca 1 m från steget för att slippa störningar, men ändå viner det i högtalarna.

MVH

hej... vad är det för huvudenhet ??

pioneer har en extremt känslig jord som kan gå sönder..

speciellt om man kopplar när den är på så kan det räcka... ja extremt känliga.

kolla det ...
lycka till

279 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
101CRX skrev:
Jocke0155 skrev:
Hej

MVH

hej... vad är det för huvudenhet ??

pioneer har en extremt känslig jord som kan gå sönder..

speciellt om man kopplar när den är på så kan det räcka... ja extremt känliga.

kolla det ...
lycka till

Det är en sketen panasonic, och som sagt så är det endast störningar när delningsfiltret är inkopplat!

Sök