2554
Sök

Sänka Bränsleförbrukning på förgasare

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare!

Jag har köpt mig en förgasar bil nu till vintern jag tänkte ha och bosa runt med. Men jag tycker den drar för mycket bensin, kan jag på något sätt strypa förgasaren ?

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2009
ja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bilburen slusk
15 Inlägg
12 oktober 2009
Hur ?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Ja hur ? Det är en Volvo 240 -83:a..

www.garaget.org/Triton

Blyfot
829 Inlägg
12 oktober 2009
vad drar den nu

"bara en mor kan älska en sån son"

SKÅNING
1 215 Inlägg
12 oktober 2009
haha vill man ha en bränsle snål bil köper man inte en volvoförgasare, min me svart huv har förgasare och drar kanske 1,2-1,3 om jag plågar den riktigt ordenkligt och gör massa avgas smällar och kör man lungt så drar den fan MAX litern, och den andre jag har insprut och drar MAX litern om jag plågar den

och det tycker jag inte är mycke, har haft dom som dragit uppåt 2L milen
Senast redigerat av alexm- (12 oktober 2009)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Smålänning
7 883 Inlägg
12 oktober 2009
Nya stift, rotor, lock, en justering av tändningen, nya membran i förgasaren och väl smord och rengjord så går den snålt sen smile

Strypa bilen blir ju knappast kul hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

blacken
12 oktober 2009
Håll rent i knasarn, kolla flottörhöjden, kolla nål/nålsäte, eventuellt byt om dom är sletna, rent luftfilter och friska brytare/konding/kablar/stift/tändspole..

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Alexm- Jag har ju inte sagt vad den dragit eller hur ? Du säger att du haft dom som dragit uppåt två liter milen, tänk om min är en sån då ? Det tycker jag är mycket för en studerande med knappt 600 i månaden ..

Okej, så en liten lätt service på bilen ska alltså sänka den lite ? smile

www.garaget.org/Triton

Blyfot
829 Inlägg
13 oktober 2009
Ja har man allt i bra skick så får du en ganska skaplig förbrukning

"bara en mor kan älska en sån son"

Fd Bannad
657 Inlägg
13 oktober 2009
alexm- skrev:
haha vill man ha en bränsle snål bil köper man inte en volvoförgasare, min me svart huv har förgasare och drar kanske 1,2-1,3 om jag plågar den riktigt ordenkligt och gör massa avgas smällar och kör man lungt så drar den fan MAX litern, och den andre jag har insprut och drar MAX litern om jag plågar den

så du menar att den drar en liter milen när du kör riktigt lung och 1.3 när du plågar den rejält?

min audi går under en litern ledigt om jag kör som folk, ska man plåga så kommer ju varje motorn över 2 liter milen(atos undantaget), är plåga köra enligt hastighetsgränsen eller hur fan kör du?

och skulle 1,2 -1,3 vara skräckexempel för en volvo med förgasare om man plågar den ordentligt?
Jag vill ha en!
Senast redigerat av Hedning (13 oktober 2009)

Märkesbög

1 915 Inlägg
13 oktober 2009
Min 240 drar massa bensin.. efter 20mil blandad körning så gick det i 47liter bensin...
Men den e inte riktigt frisk tongue Ska byta motor i vinter.....

Renovera förgasaren om den drar mer än normalt, ställ in förgasaren med CO mätare, brukar kosta 50-100kr på verkstad.
Ha fräscha tändningsdelar och sköt service på motorn.

Kan även byta ut tändsystemet till nyare med brytarlöst, motorn får en jämnare gång och dricker oftast mindre bensin.

Ska du ha kvar brytare så ställ in dom med kamvinkel/dwell.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Avstängd
63 Inlägg
22 februari 2010
min volvo med 740 b230A motor i sig och stromberg drar 1.2 långfärd och cirka 2 L milen när man åker runt på stan och kallstartar...

Full gas ger ras!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 februari 2010
Vart är alla de här nissarna när volvopropagandan drar igång i köpråd för förstabil som är billig i drift? tongue Fan 2 liter milen är helt insane och knappast ses som billigt i drift trots att en del kostar lite när nåt går sönder...sorry men blev fan förvånad att de e mer regel än undantag att de drar såhär mkt

3 259 Inlägg
22 februari 2010
alexm- skrev:

Tror inte du förstår innebörden av att "plåga en bil ordentligt" om den drar 1.3 liter/mil medans du gör detta... Vet inte riktigt hur avgassmällarna kan påverka soppaförbrukningen nämnvärt heller då..

Man ska vara glad om en 240 går under 1,5liter/mil vid normal körning... Absolut inget onormalt att dom håller sig däromkring!
Senast redigerat av JonR (22 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 682 Inlägg
23 februari 2010
Finns inget billigt sätt att sänka förbrukning på om motorn är korrekt inställd och i bra skick. Om du vill satsa pengar finns det däremot ett antal åtgärder att göra, men då tar det länge innan du får tillbaks pengarna.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Ingen fara nu, bilen är krockad, köpt av försäkrningsbolaget och skrotad ..

www.garaget.org/Triton

Smålänning
7 883 Inlägg
23 februari 2010
TritoN skrev:
Ingen fara nu, bilen är krockad, köpt av försäkrningsbolaget och skrotad ..

Tråkigt. Tur det va den och itne ev. sommarbil om man ska se det så.

BTW: Min 740 drog ca 1,2-1,5 när jag körde på Isen. Kom 45 mil på 47 eller 48 liter

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök