12 oktober 2009
Trådstartare
Har dragits med problemet att glykol och vatten har försvunnit ovanligt snabbt från kärlet och vad felet egentligen är.
Min syrras gubbe som är mekaniker påpekade att det troligen kan vara topplockspackningen/locket som är felet.
Jag är inte bilkunnig kan jag säga med en gång. Enligt kunnig bekantskap inom ämnet så provade jag att slänga i någon tätning men det hjälpe inte, jag testade också något tyskt som skall vara "kedjesvets" en sörja med svarta småbitar i en metalburk. Inget av det fungerande.
Jag har en Opel Corsa -02 och det hela började med att behållaren var tom efter korta kontroller, oftast 3-4 dagar så var den tom.
Så jag besökte verkstaden och dom provtryckte systemet och fann inget läckage men att oljan hade läckt och något i form med oljeventilen hade pajat så dem lagade den och fyllde upp med glykol och vatten.
Fan va bra tänkte jag nu var det löst men samtidig, kan en ventil verkligen vara felet?
Jag väntade i 3 dagar och kollade kärlet och såg att det var tomt, va fan?
Aja tänkte jag, jag fyllde upp behållaren igen och väntade åter 3 dagar och kollade igen och märke att behållaren åter var tom, då åkte jag dit igen till verkstaden
Dom provtryckte och fann inget läckage någonstans, vattenpumpen läckte vatten så dem bytte den och hoppades att det var felet. Jag undrade om det inte kunde vara topplocket då?
Personalen svarade med att då borde oljenivån eller någonting med nivån höjas eller sänkas (minns inte vad, men dem tyckte inte att det borde vara felet i detta fall)
Problemet som jag funnits innan är:
luktar avgaser i kärlet
Kärlet kokar över
någon vit slemmig vätska syns i kärlet
Efter att vattenpumpen är bytt och ventilen till oljan är okey:
Behållaren varierade mellan att stiga och sjunka i nivå och jag fyllde på med vatten och glykol efter 1 vecka då nivån på innehållet var så pass låg. Den kokar inte över och det är ingen vit vätska i behållaren, möjligen mörk men det beror kanske på dom olika tätningar och liknande som har funnits.
Jag har kollat när bilen är kall oftast.
Tror ni som är kunnigare än mig att det är lösningen?
Har lixom ingen lust att pröjsa 5-6 000.