2397
Sök

Vatten och glykol försvinner ur kärlet

11 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har dragits med problemet att glykol och vatten har försvunnit ovanligt snabbt från kärlet och vad felet egentligen är.
Min syrras gubbe som är mekaniker påpekade att det troligen kan vara topplockspackningen/locket som är felet.

Jag är inte bilkunnig kan jag säga med en gång. Enligt kunnig bekantskap inom ämnet så provade jag att slänga i någon tätning men det hjälpe inte, jag testade också något tyskt som skall vara "kedjesvets" en sörja med svarta småbitar i en metalburk. Inget av det fungerande.

Jag har en Opel Corsa -02 och det hela började med att behållaren var tom efter korta kontroller, oftast 3-4 dagar så var den tom.
Så jag besökte verkstaden och dom provtryckte systemet och fann inget läckage men att oljan hade läckt och något i form med oljeventilen hade pajat så dem lagade den och fyllde upp med glykol och vatten.

Fan va bra tänkte jag nu var det löst men samtidig, kan en ventil verkligen vara felet?
Jag väntade i 3 dagar och kollade kärlet och såg att det var tomt, va fan?
Aja tänkte jag, jag fyllde upp behållaren igen och väntade åter 3 dagar och kollade igen och märke att behållaren  åter var tom, då åkte jag dit igen till verkstaden

Dom provtryckte och fann inget läckage någonstans, vattenpumpen läckte vatten så dem bytte den och hoppades att det var felet. Jag undrade om det inte kunde vara topplocket då?
Personalen svarade med att då borde oljenivån eller någonting med nivån höjas eller sänkas (minns inte vad, men dem tyckte inte att det borde vara felet i detta fall)

Problemet som jag funnits innan är:
luktar avgaser i kärlet
Kärlet kokar över
någon vit slemmig vätska syns i kärlet

Efter att vattenpumpen är bytt och ventilen till oljan är okey:
Behållaren varierade mellan att stiga och sjunka i nivå och jag fyllde på med vatten och glykol efter 1 vecka då nivån på innehållet var så pass låg. Den kokar inte över och det är ingen vit vätska i behållaren, möjligen mörk men det beror kanske på dom olika tätningar och liknande som har funnits.
Jag har kollat när bilen är kall oftast.

Tror ni som är kunnigare än mig att det är lösningen?
Har lixom ingen lust att pröjsa 5-6 000.

11 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#2
glömde skriva att efter verkstaden hade fixat pumpen tog det 3-4 dagar så var behållaren inte tom men i krisläget, det fanns vätska men i botten, jag fyllde upp den bara med vatten och det tog 1 vecka efter att jag fyllt upp den innan jag fyllde på den igen, åter gick det kanske 4 dagar innan jag idag hävde i glykol i behållaren.

Flummigt formulerat men jag hoppas ni förstår.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 oktober 2009
#3
Ryker den mycket vitt?
Kolla oljan på stickan och innanför påfyllningslocket. Är det vitt så har läcker det vatten in i motorn, troligtvis topp packningen.

Jonas

169 Inlägg
12 oktober 2009
#4
Ta komp prov ser man inget på den så mät avgaserna i kylarvätskan så vet du med säkerhet. Då vet du med 100% att de e packningen.

//Jonas

11 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#5
nej den ryker inte utan innan verkstadsbesöken var det en vit vätska men den är borta, avgaserna finns heller inte. Även den där pusten "uhhhhhh" som fanns när man lättade på locket är inte lika anmärkningsvärd.
Har inte kollat innanför oljelocket men innan var den vet eller slemmig och det kan ju enligt mina kunniga beror på att man kör korta streckor också, vilket jag nu undviker.
Kollade oljenivån och den verkade vara okey i alla fall...

Mekanikern som jag var hos har provtryck eller vad det heter men något med att han har testat systemet utan att den läcker.

169 Inlägg
12 oktober 2009
#6
aa men komp prov på dina cylindrar. Att mäta avgaserna i expantionskärlet är att man har en vätska man reagerar på avgaser & det är inte samma som provtryckning det är en helt annan ska.

//Jonas

11 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#7
fan nu ställer jag till det för er, den var mera gul kletig den dära sörjan tror jag. framför allt kunde man se det i oljelocket.

Bägge mekanikerna som jag har besökt har sagt att oljan inte är något problem.
Men vafan den är gul sa jag, och han svarade att du kunde utan problem köra med den ett ta till.
Har bytt olja 2 gånger kan jag också säga...
Senast var när ventilen byttes då var han tvungen att fylla på för den hade tömts...

11 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#8
kunde sen en virvel som snurrade i kärket innan, precis som om något sög ut innehållet, inte snabbt men man såg att den snurrade, det kanske det alltid gör, det har jag ingen aning om, men det är en sak jag märkt ialla fall-

Hur ofta är det rimmligt att fylla på behållaren, förmodar att det är oftare nu när värme behövs i bilarna än tidigare?

169 Inlägg
12 oktober 2009
#9
om du tar av oljelocket när bilen e igång å kollar in i den e oljan brun så e det inget snack om saken att packningen e kass.

fylla behållaren de e kanske 1dl om året elr ngt likande det e så lite.

//Jonas

11 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#10
okey tog fram dem papper som verkstaden gav mig här står följande:
ventilkåpa med packning - bytt
felsökning motor
vattenpump

Allt är gjort av samma verkstad.

Passade på att kolla bilen också när jag ända var nere.
Det fanns glykol i behållaren ingen skillnad
Ingen gyttja eller missfärgning av oljan, den var svart som den skall vara och oljestickan var okey också.
Luktade extra länge i kärlet men ingen avgaslukt.

11 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#11
Okey märkligt att det sjunker i behållaren ändå
Kanske skall ta en runda och kolla sen när motorn är varm om oljan är brun men det tror jag inte. Kollade nu när den var kall och den var okey...

11 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#12
Finns det något annat fel det kan vara förutom eventuellt topplockspackningen/topplocket?

Verkstaden har ju bytt vattenpumpen och ventilkåpspackningen.

Körde igår c:a 1,5 mil och bilen var varm och innan jag stängde av bilen kollade jag oljans lock, den var inte missfärgad på något sett med något brunt klet.
Stickan var också ren. Luktade efter avgaser i kylaren kände lite men det berodde nog på at tdet blåste också, lultade flertalet gånger runt ohc i behållaren men ingen doft därifrån vad jag kan känna.

11 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#13
Inga tankar?

265 Inlägg
19 oktober 2009
#15
det låter ändå som en trasig blockpanckning i mina öron iallafall !

110 Inlägg
19 oktober 2009
#16
bara för en topp packning gått sönder betyder inte det att vattnet måste blanda sig med oljan.
kan även gå rakt ut i cylindern.
För precis så hade jag på en utav mina motorer. försvann massa vatten, inge i oljan, och luktade avgaser till förbannelse ur exp. kärlet...

starta motorn, och låt den gå en stund med locket stängt på burken. sen känner du på slangarna från kylaren, blir dom vääääldigt hårda?


/krille


Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 oktober 2009
#17
Kan ju vara sprucken cylinder som nämnts eller sprucken topp.

Jonas

110 Inlägg
19 oktober 2009
#18
jo det stämmer, men kan samtidigt vara läckage i värmepaketet.
Blir det mycket imma i bilen när du har fläkten på!?
för farsans värmepaket sprack (jätteliten spricka i elementet) på hans ford escort -98 och då försvann det skapligt mycket vatten. kan vara allt från sprucken topp, trasig topp packning, läckande värmepaket till bara en liten spricka i nån slang!


265 Inlägg
19 oktober 2009
#19
kolla även termostaten också
hade ju samma problem med min bil att vatten försvann, fick termostaten bytt och nu funkar allt som det ska.


11 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#20
Jag har en opel Corsa Comfort -02.

Nej det blir ingen imma i rutan när fläkten är på.
Det blir ett väldigt tryck ifrån exp kärlet när man öppnar den när motorn är  igång.
I behållaren är det en mörk vätska (kanske en blandning av dem olika kylartätningar som jag testade att slänga i)
Den går på tomgång, varvmätaren är stilla på 0,5 och pendlar inte


Sök