3510
Sök

Tips på bra baspaket från brl

671 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
ok  vart  lite å fundera på    blir troligtvis rockford12"  och uppgradera mitt framsystem som nu är det sämsta.. men steget som följer med baslådan borde dom väl kunna byta ut så jag lägger till lite för ett flerkanals  bättre och kan då även driva ett bättre framsystem på det på samma gång

1 581 Inlägg
13 oktober 2009
Kan kanske tänka mig att sälja min baslåda Rockford punch 2 med 2x10" basar och GAS C1 steg om du är intresserad?

Vill byta högtalare o steg inne i kupén istället

671 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
karlsson_1984 skrev:
evilaudio skrev:

12" funkar hur bra som helst till techno.. smile

Tokken här på forumet har ju en 18" i sin bil som spelar tokigt jävla rappt big_smile

gör det någon  skillnad med hur fet upphängningen  är och hur stumma basarna är

evil har svarat på en del, jag den andra.
En fet upphägning är inte alltid en fördel. Billigare basar har det för att det "ser ball ut", men ju fetare kant, mindre area. Detta kräver då ist. att man vill ha längre slaglängd för att kompensera arean, vilket kanske inte alltid görs.

ok trodde dom skulle va bättre men så är det alltså inte alltid

671 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
vart en present åt mig själv när jag kugga på teorin igen så det vart  jbl gto1204br baslåda och slutsteg till det men vad menas med x-over på steget  sen är det en till 6v 100mv som jag aldrig sett på mitt gamla steg.. har inte hunnit provkört än så men lika bra jag frågar så jag inte blåser detta också

21 761 Inlägg
15 oktober 2009
X-over är stegets delningsfilter och 6V-100mV är antagligen stegets gainkontroll, men för att kunna säga säkert så bör du skriva vilket steg det rör sig om.

Vad heter steget, modellnamn?

671 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
gto752e

21 761 Inlägg
15 oktober 2009
Har kollat på en bild hur det ser ut vid alla inställningsrattar, steget är ett 2-kanals steg.

X-over är som sagt stegets filter, där ingår två saker:

FREQ: Själva delningsfiltret, du ställer in vid vilken frekvens som steget ska dela signalerna till högtalarna.
LPF/FLAT/HPF: Väljer vilket sorts filter man ska använda. LPF (lågpass) används till basar, FLAT (ingen delning) används till vanliga högtalare som ska spela alla frekvenser, HPF (högpass) används till högtalare som inte ska spela bastoner.

6V-100mV (INPUT LEVEL) är stegets gainkontroll, den ratten används för att anpassa stegets förstärkning till stereons lågnivåsignal. Man justerar så att steget inte ger ut dålig signal när man vrider upp stereons volym ordentligt. smile

671 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
okej då fattar jag lite mer tack så länge

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
15 oktober 2009
När jag köper bas så går jag efter plats i bilen och djup i plånboken...
Det får bestämma storleken på basen.
Sen som sagt så bygger man lådan efter basen så att den spelar bra...
Storleken spelar mindre roll där faktiskt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

671 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
när jag ändå har skapat tråden   så undrar jag om jag kan brygga 2st basar på en och samma kanal  då det gäller mitt jblgto 2 kanals  bryggbart. anledningen är för att jag ska ha en gas12a och en jbl 12a för kopplar  jag  som  vanligt så brinner det väl eller funkar det att ha olika basar per kanal

Sök