2186
Sök

240 turbo som tappar trycket

18 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Ja.. måndag kväll och inga fel hittade..

det är en b230 med uppställt turbotryck till 1 bar, och nån värre topp, mm.
OCH, när man petar i 3an eller 4an och trycker fullt så "dör" turbon, eller motorn? men släpper man gasen lite snabbt så kommer den igång igen.
Det händer på olika varvtal med jämna mellanrum.
+ att suset i turbon hörs ganska högt om det kan ha nåt med saken att göra?
bränsletrycket är ställt på 1.8bar nånting, och det är stabilt när den "dör", har provat på 3 bar men då surade den på låga och den "dog" endå.
Om man håller fullt under tiden den "dör" så kommer den igång igen efter ca 2 sek.
har kollat dom flesta slangarna, och tryckt lite på pinnen till wastegaten och den rörde då sig ganska lätt och utan kärv och knak.
är lite ny på detta med turbos..

men 0 till 100 på 6 blankt iaf, än så länge cool

Forummoderator
26 418 Inlägg
13 oktober 2009
Går det att "smyga upp" i laddtryck och bilen går bättre?
Kollat så inte laddtrycksvakten säger ifrån?
Provat skruva ner laddtrycket och se om han går bättre eller sämre?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
Berätta mer om vad dett är för motor/sprut/spridare mm
Senast redigerat av NITROUS (13 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

18 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
AirOne skrev:
Går det att "smyga upp" i laddtryck och bilen går bättre?
Kollat så inte laddtrycksvakten säger ifrån?
Provat skruva ner laddtrycket och se om han går bättre eller sämre?

ja tror då de.. man kan ju hålla fullt ett tag, det kan ta allt från 1 till 5 sek innan den dör.   och om man åker och finkör på 4500 kan man känna ibland att den "dör" till litegrann.

18 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:

Har väldans dålig koll på vad det är för grejjer, va nå spridare från nån s60 tror ja han  sa som jag köpte bilen av. resten vettefan..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
mekkarjohan skrev:
NITROUS skrev:

Har väldans dålig koll på vad det är för grejjer, va nå spridare från nån s60 tror ja han  sa som jag köpte bilen av. resten vettefan..

då kan det bli svårt att hjälpa dig, lägg gärna upp en bild och titta efter motorkoden, står på en plan yta på blocket under ettans insugsrör.

gissar att det är sk -968spridare då, är spridarna helgröna? isåfall ska dom ha 3,8 bar grundtryck, alltså 3,8 bar soppatryck med vakumslangen borttagen från din BTR.

18 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
mekkarjohan skrev:
NITROUS skrev:

då kan det bli svårt att hjälpa dig, lägg gärna upp en bild och titta efter motorkoden, står på en plan yta på blocket under ettans insugsrör.

gissar att det är sk -968spridare då, är spridarna helgröna? isåfall ska dom ha 3,8 bar grundtryck, alltså 3,8 bar soppatryck med vakumslangen borttagen från din BTR.

Japp dom är gröna, 3.8.. okej, jag har 1.8 i tryck..den surar om jag har mer.  vakumslangen är det den som sitter på undersidan btr?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
mekkarjohan skrev:
NITROUS skrev:
mekkarjohan skrev:

Japp dom är gröna, 3.8.. okej, jag har 1.8 i tryck..den surar om jag har mer.  vakumslangen är det den som sitter på undersidan btr?

då tror jag att du har för stora spridare för din motor, så att trycket måste vara tok-lågt för att den inte ska sura ner sig.

18 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
mekkarjohan skrev:
NITROUS skrev:

då tror jag att du har för stora spridare för din motor, så att trycket måste vara tok-lågt för att den inte ska sura ner sig.

Men jag ska ta bort vakumslangen? eller?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
mekkarjohan skrev:
NITROUS skrev:
mekkarjohan skrev:

nej låt den sitta kvar, om du måste ha 1,8 bar grundtryck så är det nåt annat som inte stämmer.
försök fixa bild på vad du har för motor iallafall så kanske det blir lite lättare, men beroende på vilket styrsystem du har kan det vara nån typ av tryckvakt som stryper motorn när laddtrycket stiger.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 oktober 2009
Vad är det för motorstyrning?

18 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
mekkarjohan skrev:
NITROUS skrev:

nej låt den sitta kvar, om du måste ha 1,8 bar grundtryck så är det nåt annat som inte stämmer.
försök fixa bild på vad du har för motor iallafall så kanske det blir lite lättare, men beroende på vilket styrsystem du har kan det vara nån typ av tryckvakt som stryper motorn när laddtrycket stiger.

Okej, ska försöka fixa några bilder i morrn kväll och skriva upp lite saker om boxar och div,  provade ställa trycket till 2.4 nyss utan att den surade, kanske ska pröva byta ut till några mindre?  vart sitter tryckvakten nånstans?
det är på låga den surar innan den börjar ladda, om jag inte sagt det.
kom att tänka på att tomgången är lite olika ibland, den kan rusa upp lite men om man gasar till lite så sjunker den igen.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
mekkarjohan skrev:
NITROUS skrev:
mekkarjohan skrev:

Okej, ska försöka fixa några bilder i morrn kväll och skriva upp lite saker om boxar och div,  provade ställa trycket till 2.4 nyss utan att den surade, kanske ska pröva byta ut till några mindre?  vart sitter tryckvakten nånstans?
det är på låga den surar innan den börjar ladda, om jag inte sagt det.
kom att tänka på att tomgången är lite olika ibland, den kan rusa upp lite men om man gasar till lite så sjunker den igen.

mitt tips till dig är att inte pilla på nånting eller köra bilen innna du vet vad du pysslar med. vart ev tryckvakt sitter beror på vilket styrsystem du har.

Sök