3216
Sök

Fortfarande spänningsfall trots 120A generator och bytt batteri

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#1
Blir galen snart ju har bytt batteri till ett running bull kör med 120 amp generator

och fotfarande har jag spänningsfall

måste jag byta ut strömkablarna från generatorn till batteriet eller?

min bil drar max cirka 550w till högtalarna

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
13 oktober 2009
#2
Har du kollat så du har bra jord...?
Har du det så kolla den ändå smile
Säkringar, kabelarea...?
Var har du spänningsfallet...?
Över steget ....?
Över batteri polerna...?
Senast redigerat av BMTech (13 oktober 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#3
hmm har inte testat faktist med dety nya batteriet om spänningsfallet är där fast ja hade spänningsfall med det gamla batteriet över batteri polerna

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#4
måste  jord kabeln vara lika tjock som plus kabeln har tänkt och sata på biltemas 70mm plus kabel

219 Inlägg
13 oktober 2009
#5
ja de är ganska bra om dom har samma tjocklek både plus o minus kabeln. sen kan du byta kablarna på genreatorn så du sätter samma tjocklek där som till stereo bygget. både mellan bilen o batteriet.

51 Inlägg
13 oktober 2009
#6
Glöm inte att jorda batteriet med bra kabel i chassit annars blir det en flaskhals där.

2 914 Inlägg
13 oktober 2009
#7
har mina kablar såhär, 36mm2 mellan en bärande balk och batteriet, 40mm2 mellan batteriet och steget, 40mm2 mellan steget och en annan bärande balk bak i skuffen, kraftiga guldplederade (stavning??) kabelskor i varje ända på samtliga kablar och 20mm2 mellan generatorn och batteriet plus samt en 16mm2 som minus (hade slut på 20mm2 hemma så jag satt dit en 16mm2 istället, skillnaden är försumbar, justja. jag har kvar orginalkablaget till generatorn också)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/782283_rjikln.jpg
såhär har jag mina kablar,

sorry, men jag hade en mobil som kamera just då...
Senast redigerat av kalle_kalle (13 oktober 2009)

10 287 Inlägg
13 oktober 2009
#8
Tänk på att det kan vara bättre med riktiga industripressade kabelskor än guldpläterade "utställningsprylar".
Speciellt på utsatta ställen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 914 Inlägg
13 oktober 2009
#9
Sharky skrev:
Tänk på att det kan vara bättre med riktiga industripressade kabelskor än guldpläterade "utställningsprylar".
Speciellt på utsatta ställen.

/Göran

ge gärna exempel på sådana kabelskor smile

560 Inlägg
13 oktober 2009
#10
Exempel: http://www.blekingebilradio.se/ListProd … x?cat=1091

kalle_kalle skrev:
Sharky skrev:
Tänk på att det kan vara bättre med riktiga industripressade kabelskor än guldpläterade "utställningsprylar".
Speciellt på utsatta ställen.

/Göran

ge gärna exempel på sådana kabelskor smile

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

10 287 Inlägg
13 oktober 2009
#11
Det går inte att länka till ELFAs produkter:


48-196-94      Rörkabelsko rör M10 50 mm²

Sån tex. Haken är att man måste (bör) pressa den med riktig hydraultång. Det finns dock billigare pressbackar att köpa som man endera klappar till med släggan eller sätter upp i ett riktigt verkstadsskruvstycke och drar åt.

/Göran


kalle_kalle skrev:
ge gärna exempel på sådana kabelskor smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#12
kalle_kalle skrev:
har mina kablar såhär, 36mm2 mellan en bärande balk och batteriet, 40mm2 mellan batteriet och steget, 40mm2 mellan steget och en annan bärande balk bak i skuffen, kraftiga guldplederade (stavning??) kabelskor i varje ända på samtliga kablar och 20mm2 mellan generatorn och batteriet plus samt en 16mm2 som minus (hade slut på 20mm2 hemma så jag satt dit en 16mm2 istället, skillnaden är försumbar, justja. jag har kvar orginalkablaget till generatorn också)




sorry, men jag hade en mobil som kamera just då...

Ok nu e jag inte med för att mina kablar till generatorn är cirka 40mm och jordkabeln lika tjock och du beskriver en plus kabel på cirka 20mm mellan generatorn och batteriet
hmm

min kabel till slutsteget är 30mm men på 500w räcker det långt över också

jag la till en 70mm jordkabel nyss och inget skillnad

det är inte så att jag har spänningsfall i steget det är spänningsfall i hela bilen bums sad

nu misstänker jag att det är kabel skon som är boven och inte har någon riktig kontakt med batteriet

skall mäta batteriets pol lite senare på kvällen
Senast redigerat av wayfinder (13 oktober 2009)

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#13
ahh kalle nu förstodd ja hur du menade såg inte bilden så bra men det funkar la bra också??

2 914 Inlägg
13 oktober 2009
#14
wayfinder skrev:
ahh kalle nu förstodd ja hur du menade såg inte bilden så bra men det funkar la bra också??

just för mig så är det bara det att jag har ett 650 watt RMS klass ab (mosfet) årsmodell -90 så det tar en hel del mer ström än vad dagens gör för att få ut samma wattantal, och jag har bara ett orginalbatteri, det blinkar en aning men det är inget som är nåt panik, hur mycket blinkar dina grejjer?

178 Inlägg
13 oktober 2009
#15
Jag har/hade samma problem. Bilen har stått länge. bytte kol och jorda om batteriet men inget funka. Så kolla jag en kontakt på genaratorn och där var det massa vitt klägg. 
Rensade bort det så laddade det igen.
Men måste nog byta batteri, går ju inte att köra slut på det alldeles för många gånger. Kanske kan vara något och kolla upp?


2 914 Inlägg
13 oktober 2009
#16
wayfinder skrev:
ahh kalle nu förstodd ja hur du menade såg inte bilden så bra men det funkar la bra också??

kolla över hur din jord till batteriet är, ta gärna kort och förklara hur du jordat,

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#17
turbojeppe skrev:
Jag har/hade samma problem. Bilen har stått länge. bytte kol och jorda om batteriet men inget funka. Så kolla jag en kontakt på genaratorn och där var det massa vitt klägg. 
Rensade bort det så laddade det igen.
Men måste nog byta batteri, går ju inte att köra slut på det alldeles för många gånger. Kanske kan vara något och kolla upp?

hej jeppe batteriet är helt ny och generatorn splitter ny  120amp från bosch

214 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#18
batteriet laddar fint och i viloläge ligger den på 13.8v  men har inte kollat exakt spänning med det nya batteriet

178 Inlägg
13 oktober 2009
#19
wayfinder skrev:
turbojeppe skrev:
Jag har/hade samma problem. Bilen har stått länge. bytte kol och jorda om batteriet men inget funka. Så kolla jag en kontakt på genaratorn och där var det massa vitt klägg. 
Rensade bort det så laddade det igen.
Men måste nog byta batteri, går ju inte att köra slut på det alldeles för många gånger. Kanske kan vara något och kolla upp?

hej jeppe batteriet är helt ny och generatorn splitter ny  120amp från bosch

Okej, då låter det ju ännu mera mysko om det är helt nytt.


2 914 Inlägg
13 oktober 2009
#20
turbojeppe skrev:
wayfinder skrev:
turbojeppe skrev:
Jag har/hade samma problem. Bilen har stått länge. bytte kol och jorda om batteriet men inget funka. Så kolla jag en kontakt på genaratorn och där var det massa vitt klägg. 
Rensade bort det så laddade det igen.
Men måste nog byta batteri, går ju inte att köra slut på det alldeles för många gånger. Kanske kan vara något och kolla upp?

hej jeppe batteriet är helt ny och generatorn splitter ny  120amp från bosch

Okej, då låter det ju ännu mera mysko om det är helt nytt.

mm. slit i dina kablar och känn så ingen är halvlös.


Sök