3413
Sök

C-körkort Malmö

14 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Hej!

Nu har jag bestämt mig för att jag vill ta C-körkort för att få jobb inom det senare.
Så nu har jag en massa tankar gällande det... Vad blir billigast? Var ska man gå? Kan man få ett pris som garanterar körkort?

Och sen undrar jag hur det är för tjejer att få jobb inom detta? Är det svårare pga det kan förekomma tunga lyft mm el är det lättare då det finns så få?

Jag vet att man kunde fått det gratis i lumpen el gratis genom arbetsförmedlingen OM man e över 25. Men nu är inget av dem alternativen möjliga.

Hade blivit superglad över en massa olika svar!!! big_smile

7 277 Inlägg
13 oktober 2009
Har du varit till arbetsförmedlingen och hört efter?
Jag vet flera som har tagit minst C kortet utan att vara 25år genom dom.
Skulle inte förvåna mig heller ifall tjejer kommer in lite lättare då det inte är så jättemånga i branchen.

Vettefan om det är lättare eller svårare pga att man är tjej, tror det mer beror på hur man presenterar sig.
Sen beror det helt och hållet på vad man kör för något om man behöver vara stark eller inte.
Dessutom är inte allt styrka wink Teknik och envishet är väldigt bra att ha.

4 005 Inlägg
13 oktober 2009
Finns många trådar om detta...

För att sammanfatta dem så finns det två vägar för dig.

1. betala själv 6-10 000kr beroende på hur smart du är, det finns inget pris som garanterar dig körkort. Ju smartare/snabbare du är på att lära dig ju billigare blir det. Du kan ju inte lägga ner 5000kr och tro att du får 800 lektioner för det...
2. komvux, finns 16 eller 40 veckors program o liknande.

14 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
har pratat med arbetsförmedlingen o dem sa att dem inte ger en utbildning till någon som är yngre än 25.
Brukar det inte bli så dyrt då? Jag hade väldigt lätt för att ta b körkort så man kan ju hoppas på det igen big_smile
Men vilket ställe ska man gå till?

4 005 Inlägg
13 oktober 2009
Emse skrev:
har pratat med arbetsförmedlingen o dem sa att dem inte ger en utbildning till någon som är yngre än 25.
Brukar det inte bli så dyrt då? Jag hade väldigt lätt för att ta b körkort så man kan ju hoppas på det igen big_smile

Jag vet flera som har gått via arbetsförmedlingen som är ~20-21.
Det är nog rätt olika beroende på stad, det som är gemensamt är att man ska ha varit långtidsarbetslös.

Sök på eniro efter ett par c-utbildningar i malmö

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Emse skrev:

http://www.erikssonstrafikskola.se/

De utbildar för C-kort.

Fler kommer jag inte på just nu.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

14 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Hur många lektioner borde jag satsa på tycker ni? såklart förstår jag att det e individuellt men d normala? Vill ju inte köpa paket på 30 lektioner om man oftast bara tar 10!

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Emse skrev:
Hur många lektioner borde jag satsa på tycker ni? såklart förstår jag att det e individuellt men d normala? Vill ju inte köpa paket på 30 lektioner om man oftast bara tar 10!

Är ju helt personligt.
Med lite vana så blir en lastbil lika lätt att köra som en personbil.
Men omställningen däremellan kan vara jättenkel för vissa, jättesvår för andra.

Ifall jag kommer ihåg rätt så var vi tvungna att klara 22 moment eller något sådant innan vi fick ta C-kort.
Räkna om det till ett moment/lektion kanske är vettigt?

Stressa inte igenom det bara, vi behöver inte fler som somnar i 90km/h, backar emot allt möjligt och kidnappar små flickor.
Personligen så blir jag en helt annan människa när jag hoppar in i lastbilen gentemot hur jag är i bilen.
Retar inte upp mig på något eller någon, för jag har 30-40-50 mil kvar att köra, då hade jag bara varit arg hela dagarna.
Ta det lugnt, visa hänsyn (Men ta även plats) och håll koll på omgivningen.

I stort sett precis vad man borde göra i en bil med...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 277 Inlägg
13 oktober 2009
Men däremot nu måste man väl ha yrkeskompetensbeviset om man har tänkt att jobba med att köra lastbil?
Har för mig att någon gång i september var sista dagen...
Och då krävs det en heeel del timmar så det slutar väl svindyrt för en privatperson?

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Brains skrev:
Men däremot nu måste man väl ha yrkeskompetensbeviset om man har tänkt att jobba med att köra lastbil?
Har för mig att någon gång i september var sista dagen...
Och då krävs det en heeel del timmar så det slutar väl svindyrt för en privatperson?

Den 10 september 2009 blir det nya bestämmelser för yrkesförare av tunga fordon. Den som efter detta datum ska ta sin C- eller CE-behörighet och ska köra yrkesmässigt, har att beroende på ålder, genomgå en 280 eller 140 timmars kurs för erhållande av ett Yrkeskompetensbevis (YKB). Den som redan har C-behörighet har sk. hävdvunnen rätt och har att inom sju år från ikraftträdandet på sig att gå en fortbildningskurs på 35 timmar för att få sitt YKB. Det är olika övergångstider i olika länder. Norge t ex har tre år i stället för våra sju. Tillsammans med Transportstyrelsen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund inbjuder vi våra medlemmar till några kostnadsfria informationstillfällen i landet och för ABC-länens del blir det den 14 och 15 januari 2009. På vår hemsidas övre list kan våra medlemmar klicka på Utbildningar / Aktiviteter och söka vidare till de aktuella infromationsträffarna och göra er anmälan där. Välkomna.

http://www.akeri.se/akeriforeningarna/a … ember-2009

Jag har redan C-kort och Yrkeskompen, så jag har sju år på mig att gå en 35-timmars kurs. big_smile
Suck on that lollipop! tongue

Russel Crowe, Gladiator.

7 277 Inlägg
13 oktober 2009
Jo det har jag med, men för alla nya chaufförer blir det lite jobbigt wink
Visserligen har jag YK'n sen tidigare men ändå big_smile

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Brains skrev:
Jo det har jag med, men för alla nya chaufförer blir det lite jobbigt wink
Visserligen har jag YK'n sen tidigare men ändå big_smile

Ja, det kommer ju suga apröv för dem.
Är ju lite skillnad mellan våra 35 och deras 280 timmar.

Russel Crowe, Gladiator.

14 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
VAAA? Fan vad hemskt!
Vad e d? Har man ett slutprov el? e d heltid i skolan typ el någon som vet hur skiten går till?
O vad kostar inte det???  sad

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Emse skrev:
VAAA? Fan vad hemskt!
Vad e d? Har man ett slutprov el? e d heltid i skolan typ el någon som vet hur skiten går till?
O vad kostar inte det???  sad

Hur det går till har jag ingen aning om, vi bara fick det.
Det är något man måste ha för att få köra mot betalning.

Kontakta Sveriges Åkeriföretag.
De har svar på allt du vill veta.
Finns på Stora Nygatan 36

EDIT:
Var fel address, de har flyttat till Jörgen Kocksgatan 1 B såg jag på deras hemsida nu.
Senast redigerat av FireTraXX (13 oktober 2009)

Russel Crowe, Gladiator.

14 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Hur fan kan jag ha sån jävla otur nu när jag äntligen vet vad jag vill göra!!!!
Okej, behöver motivation... e d värt d? kan man få bra jobb med c-körkort. Jag älskar köra bil o stressa på jobb så tiden går fort ist för sakta... men d får ju inte va överdrivet! big_smile

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Emse skrev:
Hur fan kan jag ha sån jävla otur nu när jag äntligen vet vad jag vill göra!!!!
Okej, behöver motivation... e d värt d? kan man få bra jobb med c-körkort. Jag älskar köra bil o stressa på jobb så tiden går fort ist för sakta... men d får ju inte va överdrivet! big_smile

Stressa inte bakom ratten på en lastbil...

Du kan inte köra ikapp och slå ihjäl någon ändå.

Russel Crowe, Gladiator.

14 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Man kör bättre om man e lite stressad big_smile nåt lärde man sig på teorin!!! haha

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Emse skrev:
Man kör bättre om man e lite stressad big_smile nåt lärde man sig på teorin!!! haha

Man kör avsevärt sämre om man är jättestressad.
Kan du kontrollera din stress?

Antingen så skiter jag i vilket eller så är jag jättestressad.
Vad är meningen med att vara nånstans mittemellan? tongue

Russel Crowe, Gladiator.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2009
FireTraXX skrev:
Emse skrev:

Är ju helt personligt.

Ifall jag kommer ihåg rätt så var vi tvungna att klara 22 moment eller något sådant innan vi fick ta C-kort.

Stressa inte igenom det bara, vi behöver inte fler som somnar i 90km/h, backar emot allt möjligt och kidnappar små flickor.
Personligen så blir jag en helt annan människa när jag hoppar in i lastbilen gentemot hur jag är i bilen.
Retar inte upp mig på något eller någon, för jag har 30-40-50 mil kvar att köra, då hade jag bara varit arg hela dagarna.

Vadå, är det sista nått man lär sig undvika i utbildningen eller? tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

DFFL
9 020 Inlägg
13 oktober 2009
Rquired skrev:
FireTraXX skrev:
Emse skrev:

Är ju helt personligt.

Vadå, är det sista nått man lär sig undvika i utbildningen eller? tongue

Njaeh, var mer en uppmaning. tongue

Russel Crowe, Gladiator.

Sök